Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Beror alldeles på vad man väljer för typ av kastering, ålder på hingsten och var man bor.
Men det finns nog allt från runt en tusenlapp hemma i stallet utan kvitto via klinik för mellan 3 -7 tusen för att avsluta med klapphingst som kan kosta upp mot 20" om man har otur och den behöver buköppnas.
Jag kastrerade min lilleman i våras. På klinik stående.
Han fick även vaccineras och då blev det sammanlagt 2300 tror jag. Över 2000 men under 2500 i alla fall.
Han är islandshäst förresten om det kanske är olika pris beroende på storlek.
Det beror då på om du tar en veterinär som har eget eller en distriktsveterinär och hur långt veterinären måste åka. Som exempel här där jag bor kommer det kosta mig mer att göra det hemma än att åka på klinik. Mest beroende på att veterinären tar så mycket i körersättning att jag kan köra billigare med hästen till klinik.
Men genrellt kan man också säga att ju äldre häst ju dyrare kastering. Beroende på att riskerna ökar med stigande ålder hos häste och "väl utrustade" hingstar har ännu större risk. Vilket i sin tur kräver dyrare kastreringsmetoder.
Foder & Strö Har häst på lösdrift som större delen av året får 8 kg hösilage fördelat på 4 mål över dygnet i foderautomater. Nu 9 kg sen några veckor...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.