kastrering

Sv: kastrering

Det beror ju på hästen om han låter veterinären hållas där genom bara att bli drogad och lokalbedövad kan jag tro + om det finns risk för framfall av någon form. Är ju enklare att hållas om hästen ligger ner så att man ser vad man gör.

Våran öppnade de högt upp och sydde så fint att vi inte ens kunde se var de gått in, han blev kastrerad liggande under narkos och han mådde bra efteråt och fick som sagt inga som helst komplikationer.

Hade veterinären att kastrera min lilla shettis för 4,5 veckor sen.Gick jättebra och var noga med efter vården.Hade han att springa 3ggr om dagen de första dagarna sen räckte det med en gång om dagen.Han tipsade om att laga som varmt te med blandningen med sårmedlet och skölja såret.Ingen infektion eller feber fick han.Nu är alla gossarna valacker,stora som små!:love:

KL

Jag har bara haft klapphingstar ( 2 st ) och därför kört till klinik.
Kostnad ca 2500-3000 per häst.

Läkning gick fint på båda, de fick smärtstillande fårn dag 1 då den veterinären ansåg att det kan göra såpass ont att de annars inte vill röra på sig. Är nog olika fårn veterinär till veterinär va de anser.

Den ena fick ha lite inflammatoriskt några dagar då han fick något förhöjd temp men blev inte jättesjuk.

En vännina kastrerade sin 3 åring för nån månad sedan.
Stående vad jag vet, båda kulorna nere.
Efter 1 vecka blev han jättedålig, har åkt på flera infektioner och ansamlingar osv, fått massor med medicin och extra eftervård.
Naturligtvis har det upptäckts fredagkväll, sändag eftermiddag osv = jourtid.
den kastreringen är nog uppe i över 10000 nu.....:crazy:

edit:
skulle det bli en till kastrering kommer jag åka till klinik. oavsett klapphingst eller ej.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24