kastrering

horselover77

Trådstartare
Jag funderar på att kastrera mitt föl nu, han blev 9 månader i slutet på februari. Kan man kastrera honom nu är han tillräckligt gammal och är det tillräckligt varmt? Han går med ston i hagen så jag vill i alla fall få honom kastrerad innan sommaren. Är det dyrt?

Sv: kastrering

Har han båda kulorna i påsen så är det inget problem,och vädret är perfekt nu innan alla flugor o annat skit dyker upp.
Kostnaden hänger på om du kan hemkastrera då krävs att båda ligger i påsen,annars blir det klin ik och dyrt ,kommer jag ihåg rätt så täcker inte försäkringen det ingreppet.

Är han 9 månader så är det inte tillrådligt att ha honom med ston i hagen alls, de är oftast redan könsmogna vid den åldern och intresset kan komma pang från en timme till nästa.....

Prismässigt kan du nog räkna från ca 2000 kr och uppåt.
Jag gav 2500 kr för mina småttingar. Har en A-ponny och en shettis som blev kastrerade i Oktober.

:D jag har precis kastrerat hemma. gick på 2980 kr på öret. :D dock har jag fått ha ut vet 2 grr sedan dess och tömt då såren inte drenerar som dom ska trotts motion 3 ggr per dag .,.. O.o ya ya .. så räkna med efter vård också då har du mentalt förberet dej på det..:P gör mindre ont i plånboken..lol

Jobbigt läge när de blir komplikationer :crazy:. Jag gav mina djävulsklo efter kastreringen och de är ju antiinflamatoriskt och smärtstillande. De funkade kanon :)

Vi kastrerade vår hingst då han var 11 månader liggande på klinik. Har för mig att det kostade typ 4800 eller något liknande och eftersom det syddes fint så blev det ingen eftervård över huvud taget och hästen mådde superbra.

Jag kastrerade min 1,5 åring för 2 veckor sedan. Han går på lösdrift. Stod inne under dagen när det var gjort. Det har fungerat utmärkt, inga problem alls efteråt. Ingen svullnad, inget klet - nästan inte runnit alls efter benen. Det var toppen. Veterinären sa det var kanon att han gick ute dygnet runt och rörde på sig efteråt, gav mycket bättre läkning. Det stämde på min.

Det bästa med att göra det på klinik är det att det finns de som tar alla kostnader vid eventuellt komplikationer.
Det tycker jag själv är guld värt! (lite of topic)

Jag kastrerade förra fredagen och det har redan läkt jättefint. Skapet börjar se normalstort ut också- har varit väldigt svullet. Inte droppat eller så överhuvudtaget här.
Han har iofs fått en omgång pencillin i maten då vi upptäckte ett fult inflammerat sår när han var drogad. :/
Min gosse är snart 2år och går ute minst 12h när vädret tillåter :)

i höstas när kompisen skulle kastrera sin då 1½ åriga hingst så kstade det 200 kr mer å göra det liggandes än stående på klinik.. så nu när man vet de så blir de absolut liggande nästa gång på klinik efter att vi gjort stående hemma å de ej ville läka mm mm... vi gjorde vårat i början av maj å de va redan då mkt flugor så de hämmade läkningen mkt kan jag säga...

Jag tror jag betalade 1600 kr, inkl moms för kastrering hemma. Ingen eftervård alls, mer än att jag tempade några dagar, och böjde mig morgon och kväll för att inspektera såret. Jag ser ingen anledning alls att kastrera en normal häst på klinik.

Många som har dåliga erfarenheter från att kastrera hemma. Annars håller jag i sak med dig.
Jag skulle dock alltid välja själv att kastrera på klinik just för att större delen av de jag vet som kastrerat hemma (och de jag själv sett) gått illa, krävt eftervård eller tagit betydligt längre tid att läka med stora svullnader under tiden.

Kan tänka mig att de skiljer beroende på var man är i landet och vem som utför det.
Där jag är från ursprungligen kastrerar alla hemma (eftersom det inte finns en klinik inom rimligt avstånd) och där har jag heller sällan hört om komplikationer. Området jag är i nu verkar vara en helt annan femma... :crazy:

kl

För lite drygt 20år sedan fick jag min gosse kastrerad liggandes hemma på gräsmattan, gör man inte det längre?
När han vaknade och vi ledde runt honom för att piggna till fick en person stötta huvudet och en höll i svansen för att hjälpa till med balansen. :)

Är det bara ståendes numera om man gör det hemma?

Tillägg: Inga komplikationer öht och jag har inte funderat på hur man gör nu eftersom jag efter honom endast haft ston.

Senast ändrad:

Vi har alltid kastrerat hemma och så länge båda kulorna har trillat ner så borde det inte vara några problem. Vi har aldrig haft några komplikationer, se till att anlita en vet som är duktig bara.

Kostnaden varierar nog beroende på vart man bor. Om han ska gå med ston hade jag fått det gjort snarast och om inte annat så kommer flugorna snart vilket försvårar en hel del. Ring din veterinär så kan han/hon ge dig ett pris.

Mvh JV

Ingen aning, men här nere kan det inte vara samma veterinär då de jag hört från varit runt om hela landskapet.
Eller så har jag bara råkat få höra om de som gått fel (och varit med om dom) under en period och innan har jag inte det.

Har han båda kulorna i påsen så är det inget problem,och vädret är perfekt nu innan alla flugor o annat skit dyker upp.
Kostnaden hänger på om du kan hemkastrera då krävs att båda ligger i påsen,annars blir det klin ik och dyrt ,kommer jag ihåg rätt så täcker inte försäkringen det ingreppet.

Trodde jag med, men vår vet skickade hem oss igen, TROTS att båda kulorna var nere!!!
Orsak? Öppningen mellan buk och pung var för stor, då den en kulan nyligen vandrat ner, och därför ansåg vet att det var för stor risk för blödningar och problem efteråt. Så han sa: Vänta till hösten, eller åk till djursjukhus och ta honom sövd.

Lite snopna fick vi åka hem från veterinärstationen...var inte riktigt det vi tänkt oss ju.. Han var 10 månader då.

Summa summarum: Det kan bli klinik även om båda kulorna ligger i påsen! Vi valde att vänta tills hösten, då det enligt vet inte skulle vara ngt problem att kastrera stående på vet stationen.

Jag har alltid kastrerat mina åringar på våren då jag inte vill ha jobbet med dem under sommaren. Det är skönt att kunna släppa ut dem tillsammans med resten av flocken utan att oroa sig.

Den senaste jag kastrerade kastrerades när han var 10 månader gammal. Han kastrerades stående på klinik. Att det blev klinik var för att det blev bäst så just då, men jag hade lika gärna kunnat kastrera honom hemma. Jag betalade 3600:- på kliniken och han kom hem och mådde prima. Jättefint ihopsytt etc.

Jag har alltid kastrerat mina åringar på våren då jag inte vill ha jobbet med dem under sommaren. Det är skönt att kunna släppa ut dem tillsammans med resten av flocken utan att oroa sig.

Den senaste jag kastrerade kastrerades när han var 10 månader gammal. Han kastrerades stående på klinik. Att det blev klinik var för att det blev bäst så just då, men jag hade lika gärna kunnat kastrera honom hemma. Jag betalade 3600:- på kliniken och han kom hem och mådde prima. Jättefint ihopsytt etc.

Syddes han alltså stående ? Trodde bara de syddes vid liggande.

Har nu blivit klok på att de hingstar som drar sina kulor upp och ner av sig själv bör bli sydda då de har vida ingualkanaler med ökad risk för komplikationer om de kan göra så vilket naturligtvis min svarta gör, har inte haft en tanke på att det kunde påverka mest undrat vad man hittar på om han bestämmer sig för att inte bli kastrerad och drar upp kulorna när det är dags :cool:
Trodde därför vårt enda kvarstående alternativ var liggande då men kan de sys även vid stående så kanske det alternativet också finns men vad skiljer sig då mellan liggande och stående om man kör den varianten ?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24