Kastrering

_ox_

Trådstartare
Ska kastrera min åring.
Vet inte vad som är bäst, liggande eller stående?
Enligt vetrinären så är det en vanesak.
Det ena eller andra ger inte mer komplikationer.

Förslag?

Sv: Kastrering

Om kulorna är väl nere så skulle jag nog ta stående. Billigare ju, och man slipper lägga och söva.

Min hade ena kulan lite halvt nere bara, så vi tog liggande på klinik. Mycket nöjd då han inte ens svullnade, inget krångel och han svar som ny på en gång. Men dyyyrt.. omkring 5 000 kr.
Förra unghingsten togs stående, blev himla svullen, hade ont och vart lite "beskyddande" kring de ädlare delarna framöver. Kändes inte så kul förståss, men det gick ju till sig det med.

Båda kulorna är nere.
Jag tänkte låta distriktsveterinären kastrera.
Dom har en som gör det liggandes och två som gör det ståendes.
Vilket ger minst komplikationer?
Vetten sa att det inte spelade ngn roll.

Jag har haft 4 hingstar som kastrerats och alltid stående

Jag kastrerade min häst förra veckan, det blev liggande. Jag hade tänkt stående (pga det är billigare) men veterinären sa att hon absolut rekomenderade liggande nu. detta pga att det är lerigt ute nu och risken för infektioner är hög. Det gick jättebra, han verkar inte ha det minsta ont, är inte svullen eller har ingen feber.
Dock var det rätt dyrt, 4800 kostade det..

Det är skillnad på liggande o liggande.
På klinik o sövd häst kastrerar man på betäckt funikel, sterilt o syr ihop.
Liggande på obetäckt funikel är ingen skillnad i risk mot stående.
PL

Båda kulorna är nere.
Jag tänkte låta distriktsveterinären kastrera.
Dom har en som gör det liggandes och två som gör det ståendes.
Vilket ger minst komplikationer?
Vetten sa att det inte spelade ngn roll.

Jag skulle kastrera ståendes.. blir för det första billigare, lättare för hästen och den "vaknar" fortare. Att söva medför alltid en risk, varför ta den risken när man inte behöver? Vi har kastrerat 6st unghingstar i år och tog alla ståendes.. gick jätte bra under kastreringen! och hade en jätte bra vetrinär för övrigt som lärde oss, berättade osv. och var lugn och helt enkelt duktig på det han gör.

Men iaf, jag skulle ha gjort det ståendes..

Jag valde stående på klinik med min dåvarande treåring, för att slippa narkos och uppvak men ändå få själva ingreppet gjort i en renare miljö än hemma i stallet. Gick väl sådär, fick åka tillbaks och öppna upp snitten för att tömma ur vätska en gång efter två-tre dagar.

För egen del så är det liggande sövd på klinik som gäller, lite dyrare, men har haft mycket lägre grad av komplikationer. Inga svullnader, ingen feber, inte mycket smärta, lätt eftervård.

Alla mina har blivit kastrerade stående hemma. Inga komplikationer och snabb återhämtning, dessutom billigare och mindre besvär.

Absolut liggande, sövd på klinik. Jag hade t o m svårt att hitta en klinik som ville kastrera min (vill jag minnas) då 13-åriga hingst. Han hade mycket stora kulor och blodkärlen stod som kablar. Många veterinärer tittade, skakade på huvudet och hänvisade till nästa.

När det dock blev gjort blev det väldigt bra, han var sig själv dagen därpå även om det var svullet i 10 dagar (han fick penicillin)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka