Kastrering- råttor

C

chicasweep

Är det någon som kan svara, mellan tummen och pekfingret, vad det kostar att kastrera hanråttor?

Sv: Kastrering- råttor

:D :o Det behöver inte kosta så mkt, du tar kulan mellan tummen och pekfingret och klämmer till.

Sorry, kunde inte låta bli. ;)
Kastrerar man råttor?

När jag kastrerade min hanråtta Frippe (RIP) för 2 år sedan hos en distriktsveterinär så gick det på 250 kr

Kan gå på allt från ett par hundralappar till några tusenlappar - så det är nog enklast om du ringer och frågar ;) Tror runt 1000 kr är vanligast dock, men är inte det minsta säker pådet.

Jag ringde runt till flertalet veterinärpraktiker i göteborgsområdet för typ 3-4 år sen, då var det endast EN praktik som kunde tänka sig att göra operationen, och de skulle ha en bit över tusenlappen. Övriga veterinärer sa alla samma sak, de gör inte ingreppet då det är alldeles för stor risk att kapa urinröret och därmed riskera råttans liv.

Däremot vet jag att uppfödaren till två av mina råttor har kastrerat deras pappa med gott resultat. Tror hennes pris hamnade under tusenlappen.

KL

Då undrar jag: hur blir skillnaden på kastrerade och okastrerade råttor? Har endast haft okastrerade hanar för flera år sedan, men börjar bli sugen på att skaffa nya små kompisar :love: . Fast det blir längre fram i tiden, när mina älskade gerbiler gått ur tiden....

Även så undrar jag: Är det inte så att råttutbudet minskat i zooaffärer? Uppfödare går ju att få tag på, men jag tänkte bara på att förr om åren fanns det ALLTID råttor till salu i varje djuraffär, men nu ser man dem aldrig :confused: ? Har de blivit "omoderna", eller vad ;) ?

Tror det märks mest bara att de inte blir lika dominanta. Det är ju ffs då de brukar kastreras, när de är för dominanta för att bo med andra hanar, och då antingen kan bo med hanar igen när dominansen minskar eller bo med honor helt enkelt. Ja och så har de ju ingen pung kvar förstås :D Tror inte det är några andra skillnader, nån får väl rätta mig om jag har fel nu :)

Du ska väl inte kastrera för kastrerandets skull hoppas jag? :confused:

Kapa urinröret? Hur sjutton lyckas man med det, urinröret går väl ändå inte som nåt kringelkrangel nere i pungen? :confused: Nu blev jag nyfiken så nu får du allt förklara för mig här hehe! :D

Annars är ju narkosen en risk också...

Nej gud nej, skulle aldrig utsätta mina djur för operationer om det inte var helt nödvändigt!!! Undrade bara eftersom jag aldrig varit runt kastrerade råttor, om det blev skillnad i temperament o dyl. Typ som hingstar och valacker :D

Ah, nu ser jag! Läste fel, trodde det stod att du saknade kastrerade råttor och var sugen på nya :rofl:

Nåja... Har för mig att det inte är någon skillnad annat än i dominansen, men jag har iofs aldrig haft någon kastrat så jag är inte helt säker...

Nåja... Har för mig att det inte är någon skillnad annat än i dominansen, men jag har iofs aldrig haft någon kastrat så jag är inte helt säker...

Kan tillägga att hanen oftast blir lugnare och gosigare också, samt att han har lättare för att lägga på hullet:D

Liknande trådar

Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 916
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar