kastrering nu? åsikter önskas

Sv: kastrering nu? åsikter önskas

Tror inte att det finns några fördelar alls att kastrera nu under sommaren.

Många veterinärer kastrerar inte under sommaren heller pga infektionsrisken.

jo infektionsrisken ökar ju helt klart tyvärr.
Men om man är så illa tvungen då?
formulerar om frågan: Är det någon här som har kastrerat sin häst på sommaren?
mvh/nihe

Om man pratar m gamla hästkarlar tex så var det tydligen vanligt förr att kastrera på sommaren??
/nihe

Har kastrerat äldre hingst på sommaren. Gjordes liggande på klinik, och veterinären där fnyste bara åt min undran om det är större risk på sommaren. Han menar att det är mindre risk på sommaren, om man låter dem gå ute, sköter såret och håller god uppsikt (som vanligt alltså).

Ok det var ju lite lugnande att höra.
Är tyvärr tvungen att kastrera min 2-åring nu.
Det lustiga är att dom man pratar m är delade i 2 läger antingen så tycker dom att: men gud du kommer att döda honom....
El så tycker dom: ingen skillnad på sommar & vinter kan hända lika mkt infektioner på vintern som sommaren...
Självklart ska man ju alltid ha koll så att dom inte blir för svullna el har feber & att dom rör sig.
Om man tex jämför m ngn varm del av USA hur gör dom?
åker dom iväg till en kallare delstat för att kastrera...? *skratt* (obs skämt, lika bra att skriva det kanske)
/nihe

Vi fick i o f s (som standardförfarande) spruta penicillin i fem dagar i förebyggande syfte, men det hade inget med årstiden att göra. Den här hingsten läkte förträffligt och det märktes ingen skillnad i temperamentet under de första 10 dagarna (hingstigheten var inte påtaglig från början). Han var fullt rörlig, ute hela dagarna utan restriktioner, levde rövare i hagen och sprang någon repa då och då när det passerade andra hästar.

Nu hade han både ut- och invändiga stygn, så inget riskerade att åka ut.

Tror inte det är så mycket skillnad, bara man har i åtanke att vi går in i rötmånaden så om det blir infektioner så är väl förloppet aningen snabbare än en kall årstid.
Men en kastrering ger ju inget sår som "packas in" och blir varmt och svettigt, så jag tror inte det är någon fara.

Är dock inte 100%, men har fått det beskedet angående sårskada på hund på sommaren, och det borde ju vara ungefär samma...

Jag skulle personligen väntat.Varför blev det så brått med kastrering just nu?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Jag har alldeles nyss låtit kastrera min 4årige shettis. Vi kastrerade akut pga han stressade otroligt och klarade inte alls av hormonrusningarna som var. Dessutom fick vi stora bitskador på min andra häst, så halva tävl.säsongen har gått åt skogen:(
Droppen gick över när han sedan hoppade ut från rejäla elstaket och tom hoppade ut från boxen, med rätt så höga väggar, och lyckades komma upp på gårdsplanen exakt samtidigt som stallkompisen lastade sina ston på väg till betäckning. Rena änglavakten att det inte hände något.

Tänkte först åka till klinik, men hittade en vet som ville komma ut.
Så fick vi honom kastrerad. Då hade han gått ner rejält i vikt av matvägran och oron, trots stödmatning.
"penicillin" Penovet pasta i 10 dagar, (så många eftersom han svullnade rejält på 5:e dag)
Nu idag så har det gått tre & en halv vecka och ponnyn är så cool att jag tycker det känns som att han är sjuk eller nåt, men han har äntligen börjat bli valack på riktigt.

Efter denna erfarenhet så kommer jag absolut försöka undvika att kastrera på sommaren.

För att komma undan flugorna hade vi honom inne i box och gick promenader tre ggr/dag, och sedan ute på nätterna o inne på dagarna.

lycka till med din 2årige hingst

Det finns veterinärer som inte vill kastrera just nu när det är rötmånad. Ett tips är ju att ringa direkt till veterinären o höra.

Rötmånad. Bakterierna växer som svampen i skogen.... Vänta lite eller möjligtsvis klinikkastrering men ordentligt sytt sår.

Det är ju ffa under rötmånaden man will undwika kastration. Under aug-sep brukar jag awråda, det är ju sällan en kastration är akut och lite framförhållning får man ju ha som hästägare. Det är onödigt att riskera att få en sårinfektion, som faktiskt kan bli allwarlig, när man istället kan wänta en månad eller twå.

*KL*
"penicillin" Penovet pasta i 10 dagar, (så många eftersom han svullnade rejält på 5:e dag)

Det finns ju situationer när man kan bli twungen att utföra ingrepp i rötmånaden, men kan det undwikas så ska man göra det. Att hålla på att slafsa med antibiotika (äwen om jag antar att det war sulfa eftersom Penowet inte finns i oral form) är inte en bra lösning för ware sig hästen eller samhället - resistensutweckling.

Vi fick i o f s (som standardförfarande) spruta penicillin i fem dagar i förebyggande syfte, men det hade inget med årstiden att göra.

Morr. Fast inte åt dig utan weterinärer som anwänder pc på det wiset. Kan man inte hålla aseptiken utan får infektioner hos så många aw sina kastrationsfall att man wäljer att sätta in pc per rutin ska man kanske fundera lite öwer tekniken.

Den som utförde kastrationen här ville mest undvika värsta tiden under rötmånaden. Så, kastreringen skedde 19 september. Det blev en stående kastration och direkt ut till kompisen i hagen, dom var ute dygnet runt. Läkte snyggt och fint utan komplikationer.

*kl*
tack för alla svar.

vetrinär är redan kontaktad & hästen skulle ha blivit kastrerad igår men pga att vet hade så många akutfall så hann han aldrig hit.
Hade jag ägt hästen i vintras/våras så hade han givetvis kastrerats då.
Fick hem hästen för en vecka sedan, planen var egentligen att han skulle gå kvar hos förra ägaren till slutet på augusti men av olika orsaker så blev det ej så.
Jag ville mest höra era erfarenheter om det fanns någon som kastrerat på sommaren & det gått helt åt skogen?
Har själv bara kastrerat på vintern förut men även då har det ibland blivit infektion....

Anledningen till att hästen kastreras nu beror mkt på stallet jag står i, mkt barn & ston.
Hade jag stått i mitt gammla stall hade det absolut inte varit några problem men det stallet hann tyvärr bli fullt medans jag letade ny häst.
Hästen är mkt snäll & trevlig har hitills inte visat några som helst hingsttendenser.
Men jag vill inte chansa på att det håller i sig för om han en dag bestämmer sig att nu är jag hingst & rymmer in till ston el kanske råkar springa över ett barn el vad som helst..... det vill inte jag ha på mitt samvete.
hoppas den förklaringen duger.
mvh/nihe

Jag förstår dig precis i vilken situation du är i. Hade jag varit förutseende så hade jag sett till att få en valack i våras, men då var han så himla snäll och foglig. Jag ville eg vänta till hösten. Men det går ju aldrig att förutse. Hade jag inte kastrerat nu i sommar så hade jag varit tvungen att ha ponnyn i en liten rejäl hage hela sommaren och i box, men ändå med risk att han hade stuckit ut. Och då hade det varit adjöss med mitt vinterförråd av hö dessutom. Gräs har vi i massor, och nu äntligen kan han gå ute och beta ihop med kompisar.
Inatt, trots allt, har mina ponnyer varit ute och sprungit lösa, tänk vad som hade kunnat hända om jag haft kvar honom som hingst...

Innan jag köpte min häst så kastrerades han detta var på våren (slutet på mars i skåne) och han fick en svår infektion( pga flugor) som gjorde att han höll på att stryka med, så om jag någon sin skulle behöva kastrara så skulle jag göra det sent på hösten när dom fotrfarande kan ha dom ute mycket och alla flyg fän inte är så agresiva.

Och de vetrinärer som jag känner vill inte kastrera under juni-sept.

Hoppas allt gåt bra med din häst:)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 267
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat