Sv: kastrering nu? åsikter önskas
*KL*
Jag har alldeles nyss låtit kastrera min 4årige shettis. Vi kastrerade akut pga han stressade otroligt och klarade inte alls av hormonrusningarna som var. Dessutom fick vi stora bitskador på min andra häst, så halva tävl.säsongen har gått åt skogen
Droppen gick över när han sedan hoppade ut från rejäla elstaket och tom hoppade ut från boxen, med rätt så höga väggar, och lyckades komma upp på gårdsplanen exakt samtidigt som stallkompisen lastade sina ston på väg till betäckning. Rena änglavakten att det inte hände något.
Tänkte först åka till klinik, men hittade en vet som ville komma ut.
Så fick vi honom kastrerad. Då hade han gått ner rejält i vikt av matvägran och oron, trots stödmatning.
"penicillin" Penovet pasta i 10 dagar, (så många eftersom han svullnade rejält på 5:e dag)
Nu idag så har det gått tre & en halv vecka och ponnyn är så cool att jag tycker det känns som att han är sjuk eller nåt, men han har äntligen börjat bli valack på riktigt.
Efter denna erfarenhet så kommer jag absolut försöka undvika att kastrera på sommaren.
För att komma undan flugorna hade vi honom inne i box och gick promenader tre ggr/dag, och sedan ute på nätterna o inne på dagarna.
lycka till med din 2årige hingst