Kastrering, löp etc...

D

dorisdoris

Är ju nybliven hundägare sedan 5 månader tillbaka, då jag och min sambo köpte ett syskonpar, en tik och en hane.

Men (har ännu inte hunnit ringa vår hundguru), och jag oroar mig...

Valparna/unghundarna är nu ca 7 månader. Upptäckte sent igår kväll att tiken börjat sitt första löp. Hanen verkar dock inte ett dugg intresserad.

Vad skall vi göra? Hålla isär dem? Åka in till veterinären för ge spruta till hanhunden? Kastrera hanen? (vi hade ändå tänkt göra det så småningom, men 7 månader är väl lite tidigt?) Åka in till vet för att ge p-piller till tiken (finns det?).

Jag är jätteorolig för jag vill INTE att hon skall bli dräktig... OM hon skall bli det så skall hon bli det om några år och DEFINITIVT inte med sin egen bror :crazy:
 
Sv: Kastrering, löp etc...

Ooops...Ja, det borde du ju haft i åtanke innan..jag personligen tror inte det är så klipskat att hormonbehandla såpass unga hundar, kan du inte lämna bort en av dom?? det kan ju även hända att tiken fortare är konsmogen än hanen, men dumt o chansa...min hane blev könsmogen utan att vi märkte det alls, vi trodde det var säkert för han reagerade inte på tiken, men på hans ettårsdag så föddes hans valpar så vid 10 månader gjorde han ju dom....mycket pass med tik o hane...jag kastrerade min tik efter detta...men hon var 9 år när hon fick sin första kull.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 173
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 734
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp