Kastrering ger lugnare häst????

O

Oscar

Hej!!

Har några bekanta som har unghingstar på dryga året. De är 5 stycken som har gått i flock i 10 månader nu. Samtliga är riktigt jobbiga och två av dem är nästan inte hanterbara. Alla unghingstarna är hanterade i stort sett varje dag, men efter sommaren nu brakade helvetet lös... :(

De ska nu kastreras i början på november och nu undrar jag: Hur vanligt är det att de blir lugnare efter kastrering?? Någon som märkt tydliga skillnader?? Någon som inte märkt någon skillnad alls?? Dessa unghästar kommer sedan att gå tillsammans i ca 1 år till, kommer det att påverka också, om de blir lugnare eller inte??

Sv: Kastrering ger lugnare häst????

En bra flockledare är mycket viktigare än när man kastrerar. En grupp ett-åringar kan ju inte fostra varandra! Det behövs en blandad åldersammansättning och en tuff klok fostrande ledarhäst för att få ett gäng odågor att veta hut. Annars lär de sig bara leka med allt och alla och förstår inte när man försöker ta kommando över dem..

Det låter som om någon skulle ha lyssnat på Silverkedjan innan hon släppte sin ettårshingst på lösdrift. Han var hingstig redan från början och blev nu ledare för ett tiotal jämnåriga unghingstar.

När han kom därifrån var han inte speciellt lätthanterlig och mycket hingstig.
En äldre valack i flocken kanske skulle ha gjort ett gott jobb där....?

Jag säger som Silverkedjan de måste ha någon äldre med sig i flocken för att kunna uppfostras. Men hingstar som tappar kulorna blir valacker och valacker är oftast mkt lugnare än hingstar. Däremot kan det väldigt olika lång tid för olika individer innan lugnet sätter in.

Hej!

Tack för svaren! Ska försöka luska lite om det kanske finns någon som törs släppa in sin valack till dessa ungdomar... Tror ni att det skulle hjälpa om det kom in någon äldre nu (eller efter kastreringen) eller är det försent? Jag menar att skadan kanske redan är skedd, kanske skulle den äldre hästen varit med från början??

Kastrera först och uppfostra sen, om de ändå ska kastreras!

Man kan behöva dela på gruppen så de blir lite osäkra igen när de ska presenteras för äldre föredömen.

Jämför en odräglig skolklass och en ny lärare......

Senast ändrad:

Tack så mycet Silverkedjan!

Det finns kanske hopp ändå...

Det är klart det finns hopp! Men det är A och O att hästarna får lära sig vad en flockledare är av en HÄST innan man som människa kan imitera den rollen.

Annars blir det inte riktigt fysiskt säkert att ta dusterna :eek:

Mina ettårshingstar (2st) går tillsammans med sin pappa, det har de gjort sen föltiden och jag måste säga att bättre uppfostrare får man leta efter!! "Småhingstarna" är jättelätta att hantera och inte speciellt hingstiga än ialla fall... Peppar peppar... De ska få fortsätta att gå tillsammans så länge det går bra, bra för hingsten oxå att "få vara häst". Men alla har ju inte förmånen att ha någon bra uppfostrare att släppa med de små monstren, de kan ju vara ganska påfrestande för en snäll gammal valack...

Pappor är bäst :love:

Allvarligt, så är inte en snäll gammal valack så effektiv som fostrare alla gånger. Mina åringar får också gå med pappan innan de släpps in i hingstflocken där de är 1-5 år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 493
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 312
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 511
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka