kastrering av unghingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia 61
  • Startdatum Startdatum
M

Mia 61

Har alltid hört att när man kastrerar så sätter dom igång och växer. Stämmer det? Spelar det någon roll om man kastrerar som 1- 2- 3åring eller äldre? Är det skillnad mellan raser?
Om de växer finns det något som säger hur mycket då?
Är nyfiken på vad ni har för uppfattning om detta...

/Mia

Sv: kastrering av unghingstar

Ju tidigare du kastrerar ju större blir hästen pga att tillväxtzonerna sluter sig tidigare på en hingst.Detta påverkas av testosteronhalten som ju sjunker när man kastrerat.

Så du menar alltså att om man har en ponnyhingst som man tror kan växa över, så ska man vänta så länge som möjligt med att kastrera? Då finns det en chans att den stannar på ponnymått? Om det nu handlar om ett par cm? Eller finns det belägg på hur mycket mer de växer?
Lika om man har ett litet halvblod så kastrerar man tidigt för att få upp storleken lite?

När man har kommit så långt så att man ser att en ponny håller på att växa över, då är det försent så att säga. Samma med halvblodet det handlar bara någon/några centimeter även om det görs tidigt.
Jag har två helbröder som var lika stora när de föddes. Den ene kastrerades som ettåring och andre är fortfarande hingst och vuxen nu. Det skiljer två centimeter på den till valacken fördel om man gillar högre hästar. Vilket i stort sett inte är något alls för stora hästar men nog så viktigt för ponny ibland.

Senast ändrad:

Jag har hört liknande men vet inte om jag tror på det riktigt.

Jag har haft några unghingstar som kastrerats som 2 åringar och de blev 172, 174,(halvblod) 157 (arab så stort för rasen) höga ändå. Men visst hade de kunnat bli ännu större om de kastrerats som åringar, men det får man ju aldrig veta.

Fast nu kom jag att tänka på att jag hade en åring jag kastrerade och den växte något enormt efter det, så det kanske ligger något i det i alla fall. Man får nog se det lite grann som ett lotteri tror jag.

"kl"
Tror knappast det finns några vetenskapliga belägg för att de blir större om de kastreras. Hur ska man kunna veta hur stora de blivit om de inte kastrerats?

Min kastrerades på våren som 1åring och han växte en massa veckan efter men det tror jag beror på att han fick tid med att äta och inte bara glo på stona på andra sidan staketet.

Kram

"kl"
Tror knappast det finns några vetenskapliga belägg för att de blir större om de kastreras. Hur ska man kunna veta hur stora de blivit om de inte kastrerats?

Jo, det finns det.
De ska dock kastreras tidigt. Att kastrera som 1½ åring räknar inte jag som tidigt.

"kl"

Det finns helt klart vetenskapliga belägg för detta.Jmf kastrerade människor sk enucker som alltid blev jättestora då de kastrerades som pojkar.Obs detta förekommer inte i nutid vad jag vet så ingen behöver bekymra sig över detta:grin:

Om detta vekligen stämmer är jajg innerligt tacksam att min fått behålla kulorna så länge som han gjort..annars hade han väl varit en shirehäst vid det här laget :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 512
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka