kastrering av TIk. Kostnad?

Sv: kastrering av TIk. Kostnad?

Nja, när jag jobbade som djursjukvårdare så var det en väsentlig skillnad i ingreppet mellan hund och katt. Vad jag såg ifjol när min tik kastrerades och året innan när katten kastrerades så har man inte kommit på någon ny metod....

Jobbar som djursjukvårdare nu. Svårt att göra på något annat sätt än att öppna buken, ligera av äggstockarna, skära loss dem, ligera av cervix och klippa av den och kontrollera att inga blödningar uppstått vid ligeringarna. Enkelt förklarat, så nu ingen får för sig att det går på två min även om de som gjort det några gånger är hyffsat flinka med fingrarna. :) Ju större djur, desto "större" ingrepp, alltså större buksnitt och större livmoder samt att det blir "längre" till ligeringställena men ingreppet ser ju ändå likadant ut.

Tja, inte vet jag. När katten kastrerades var det gjort på "ett litet kick" med 1 (ett) stygn som resultat. Riktigt så enkelt var det INTE med tiken. Eller använder ni någon annan metod?

Kanske uttryckte mig lite "kort". :o Men jag är faktiskt nyfiken på vad ni använder för metod, eftersom både den veterinär jag jobbade hos (för ett antal år sedan) samt de veterinärer som kastrerat mina egna djur har opererat på det sätt som jag beskrev. Alltså på katt tas "paketet" ut och ingreppet sker utanför buken, med mindre infektionsrisk som följd och snabbare och enklare ingrepp. På hund utfördes ingreppet inne i buken eftersom livmodern är "fäst" på ett annat sätt hos hund än hos katt. Detta gjorde ingreppet lite mer komplicerat.
Sedan går det ju åt mer narkosmedel åt hund än åt katt, precis som du skriver.

Nyfiken...:)

En liten hund i kattstorlek är fortvarande mkt kinkigare att kastrera precis som solis säger.
Kastrar utan att tveka en honkatt helt utan assistans, har ngn gång för länge sen gjort det ensam på en egen tik men skulle aldrig göra det åt ngn annan utan assistans.
PL

Senast ändrad:

Då ska vi se. :) Katter är små och avståndet mellan buksnitt-äggstockar-cervix är inte så långa, därför räcker det med ett litet buksnitt, 2-3cm räcker ofta om man är van och genom det "fiskar" de upp livmodern och som du säger, ser det ut som om de gör allt utanför men det går ju enbart för att djuret är litet, och möjligtvis mer elastisk i bukväggen, det vågar jag inte svara på. Men det är exakt samma saker som görs på en hund. Men från att på en katt ha avstånd på några få cm att jobba på har du ju i säg en 15-20kg hund ett livmoderhorn som kanske är 20 cm (höftat), cervix som är ~ 1-2 cm i diameter (Katt, 3-5mm, också höftat) och äggstockarna sitter fästat 10-15 cm från buksnittet. Du måste alltså göra ett större buksnitt så att du kommer ner med handen, katten räcker ofta med ett eller två fingrar, för att få fram äggstockarna och riktigt så elastiskt är det inte att du kan få dem helt utanför buken för att ligera men ändå hyfsat nära.

Så det som du beskriver som olika tekniker är nog en "synvilla" enbart pga storleken på djuren, det de gör rent praktiskt är exakt samma sak och livmodern ser likadan ut hos hund som hos katt. :)

Nog lägger jag ligaturen utanför buken på katt!
Enorm skillnad på töjbarheten mellan katt o hund.
PL

Men assistansen måste väl ändå ha med narkosen att göra för jag har då aldrig behövt assistera rent kirurgiskt för att det varit en hund. Katten har man ju liksom gett sitt narkosmedel (Anv dom/torb och sen ketamin) och där är det ju ev bara påfyllning om det skulle dra iväg, finns inte så mycket att passa, mer än att den andas. Hund lägger åtminstone vi på gas och den måste ju justeras på ett annat sätt.
Att det är meckigare, har jag skrivit men ingreppet ser ju likadant ut.

Nja, då läste du nog väldigt mycket mellan raderna. Jag skrev att på katt är avstånden såpass korta att du kan få ut livmodern genom ett mindre buksnitt och göra ligeringarna där och att avstånden är längre och möjligvis elasticiteten även sämre (vet ej, då jag inte själv "dragit" i grejerna :D ) på hund vilket gör att du får göra buksnittet större. Buksnitt måste du ju göra hur som helst, olika stort bara.
INGREPPET i sig är ju likadant, buksnitt - ligera av äggstockar och cervix - sy ihop. Som jag uppfattade solis så menade hon att ingreppen i sig är olika.

Du skrev att det NÄSTAN gick att få ut äggstockarna på katt för att ligara!
Du verkar inte ha fattat vilken stor skillnad det är att göra ingreppet på katt o på hund o att det inte bara är en fråga om storlek.
Vad argumenterar du annars om???
PL

Var? Har läst alla mina inlägg nu och kan inte se att jag skrivit "nästan få ut äggstockarna för att ligera på katt" på ett enda ställe.
Jag har dock på flera ställen skrivit att det är meckigare på hund och att hela proceduren tar längre tid (premed, söva, intubera, förebreda, koppla upp, passa uppvak osv) och därmed också kostar mer än katt.

Men förklara gärna vad det är som gör det så mycket svårare på hund. :)

Nej, det är ingen "synvilla". Jag har haft hundar i 2 kg-klassen som också är kastrerade och dessa var INTE möjliga att operera på samma sätt som en katt. Så att det skulle vara enklare pga storleken stämmer inte.

En till fråga: om det hos er görs skillnad i pris enbart pga djurets storlek, låter ni då ägarna till mycket små hundar betala samma låga pris som kattägarna?

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 483
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka