kastrering av hingst!

Casper

Trådstartare
i morgon kastreras lilleman här hemma. För jag anser att eftersom jag inte ska ha han i avel så är det mest schysst mot han och kastrera honom då jag har ett sto som jag skulle vilja att han går me på sommarbeten osv. (har två kallblod som går ihop) och nu detta hbl som ska kastreras och araben ihop.

Men, hur sköter man hästen bäst efteråt? jag gick mkt me min shettis när han kastrerades och han gick dagligen i en bra hage men ändå så blev han dålig och fick gå på hippotrim.

Så hur ska jag förbereda mig som bäst nu fö att han inte ska bli dålig? samt hur tidigt kan jag släppa han me ett sto? jag har hört att dom ska gå skillda ca två v efter en kastrering men jag är osäker. visserligen kan jag prata me vet i morgon men det är intr att veta hir ni andra gör och tänker.

Sv: kastrering av hingst!

jag pratade med två innan jag kastrerade....skara djursjukhus rekommenderade boxvila och promenader 4 ggr om dagen...min distriktsvetrinär, som sedan kastrerade han, rekommenderade daglig utevistelse som vanligt i hagen plus longering två gånger om dagen, 10 min trav per gång. har funkat väldigt bra och jag tror inte på boxvila med promenader alls! min svullnade upp och fick feber om jag missade en av longeringarna första dagarna, så första veckan tyckte jag det var jätteviktigt med travningen för att få ut sårvätskan och att det inte blev skorpa på för tidigt! det är nu två veckor sedan:) lycka till i morgon

Min gick på lösdrift är han kastrerades, han fick vara inne efter själva ingreppet, sen åkte han ut igen.

Inga problem alls, svullnade knappt någonting. Nu kastrerades han tidigt på våren innan alla skojiga flugor kommit till tals.

Tack för era svar. Jag tror inte heller på boxvila då jag hört att dom ska röra sig mkt.
Tyvärr kan jag inte longera honom för det har han aldrig gjort så det kommer bli promenader och så får väl jag springa me han. Det brukar jag visserligen göra. Ha ha.. men kan han exempelvis gå me shettisen och få busa lite för han rör sig mer ihop me honom el bör han gå ensam? Jag vet att hästar är flockdjur så dom inte ska gå ensamma i normala fall men tänker just nu på hans blivande sår.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 498
Senast: Krumben
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 600
Senast: Sel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag