Kastrering av hanhund?

linnsan

Trådstartare
Undrar lite hur mycket en kastrering brukar kosta och om det blir stor skillnad på dem efteråt?

Blir de lojare eller tar det bara bort könsdriften?
Vad är era erfarenheter?

Sv: Kastrering av hanhund?

Mamma har en labbrador hane. Helvild och nästan damp hund.
Dom kastrerade honom när han var 8 mån.
Det har blivet en väldigt stor skillnad på den hunden.
Lugnare framföralt.
Jag tycker det är bra. Tror det kostade runt 2500 inte säker , skall kolla upp det

Min ändrades inte i sättet alls. Han kastrerade pga att han var krypt och fått inflammation i den testikel som satt i buken. Jag betalde ca 7000, men det var för de fick öppna hela buken på honom, tror det ligger kring 2000 annars. :)

På djursjukhuset där jag bor kostar den 3600.
Och hos en veterinär som endast har litet för smådjur ca 1600.

Jag kastrerade min hanhund, då han var cryptorchid. Han var tyvärr lite gammal när vi kastrerade, så han blev nog inte så värst mycket lugnare, men lite. Kan tycka att om man inte ska avla på hunden så kan det vara snällt att kastrera de, då dem aldrig får utlopp för ett naturligt beteende. Tror det kostade 2 500 kr eller något sådant. Var lite dyrare pga. att de fick öppna upp mera på honom för att få bort testikeln som inte satt på plats.

Jag kastrerade min när han var ett och ett halvt.
Han var kryo. och det gick på 8000kr.
Jag hade kastrerat honom även om han inte varit det, men då hade det bara kostat 2900kr..:crazy:

Jag har inte märkt någon temperamentsskillnad alls på honom.
Han är nu vid två års ålder som en lyhörd valp.
Bara bus och tassar överallt.

Otroligt lättränad och lyhörd som en border.
Inte alls som min andra hane som "ska bara" under löptiderna.
Har bara gott att säga om den kastreringen!:)

Min omplacering var kastrerad vid köpet så vet ej hur han var innan, men det är stor skillnad på honom och vår okastrerade hanhund. Omplaceringen kommer bra överens med alla, är glad och positiv, hänger med på promenaderna, kissar ut allt på en gång utan att skvätta varannan meter. Det är inga problem över huvud taget (mer än att han har lätt att lägga på hullet så man får passa maten). När granntiken löper luktar han ute men ylar inte inne eller slutar äta (vilket den andra gör).

Kan tycka att om man inte ska avla på hunden så kan det vara snällt att kastrera de, då dem aldrig får utlopp för ett naturligt beteende.

Okastrerade hannar mår alldeles utmärkt även om de aldrig får betäcka. Det är helt normalt och naturligt då det i en flock bara är alfa-hannen som betäcker.

Jag ska kastrera min jack russell längre fram i vår. Den prisuppgift jag har fått är ca 1800, det är på en privat mindre klinik.

Delvis kl*

Tack för alla svaren! Låter som att det kan bli väldigt dyrt?

Kasteringen av min hane blev inte billig. landade på mellan 5-6000 (utan komplikationer:eek:). Detta var på ett av sveriges största kliniker, så jag skulle rekomendera ett mindre ställe:grin:

Min är precis samma hund, lika pigg och glad, med skillnaden att han inte sitter och gråter vid dörren hela dagarna och kan leka och umgås med tikar, förut var han som en målsökande robot, hälsade inte äns innnan han flög upp på dom:devil:

Okastrerade hannar mår alldeles utmärkt även om de aldrig får betäcka. Det är helt normalt och naturligt då det i en flock bara är alfa-hannen som betäcker.

I min flock saknas det alfa-hanne dock.

Kastrerade mi i början på dec. Än så länge INGEN skillad alls. Men så hade han ej fyllt 1 år. Dvs alla könsdrifter var ej fullt utvecklade ännu.

Min räkning såg ut så här:
Allmänundersökning: 320:-
Operation kastrering: 2527:-
Operation Sporrextirpation: 1128:-
1 ml Metadon inj: 18:-

Totalt: 3993:- exkl moms
Inkl moms 5057:-

Sen tillkommer medicin, så som smärtstillande och antibiotika: ca 500:-

"Bara" kastreringen skulle slutat på ca 4500:-

Hunden är en Rottweiler på ca 40 kg. Kastreringen utfördes på ****** Smådjursklinik. (Det skiljde ca 500 kr att åka till ett större djursjukhus, dvs de var billigare där. Men då skulle jag fått räkna med de 500kr i resa, så det jämnade ut sig ändå)

Priset är beroende på om det är en stor eller liten hund=) Destu större destu dyrare blir det!

Precis som med hästar.

kl mig själv*

Går det bra att även kastrera "äldre" hundar (över 2 år) eller är det stor risk att könsdrifterna inte går bort då?

Det går aldeles utmärkt! Dock ej säkert att de blir så mycket lugnare=) Det är en liten gissningslek ju äldre de blir! Sen ska man tänka på att det inte bara är att kastrera. Ämnesomsättningen sjunker med hela 40%, så man får lägga om motion och matvanor.

Dock har jag ej behövt detta med min, då han fortfarande växer och är en lite spinkis=)

När jag hade en rottis/dobermann-blandis så kastrerade jag honom(vi hade även en riesentik),han var 11 mån då,priset kommer jag ej ihåg,det är nog inte aktuellt,flera år sen!

Det blev ingen större skillnad på honom,han var pigg och glad,och mycket fin i kroppshullet utan lightfoder!
Hanhundsagg visade han inte vare sig före eller efter op!
Löptikar brydde han sig inte!

Men..ett problem fanns..Han blev ofta "påsatt" av andra hannar! Ganska vanligt förekommande!

kl mig själv*

Går det bra att även kastrera "äldre" hundar (över 2 år) eller är det stor risk att könsdrifterna inte går bort då?

Det går bra men risken är större att det inte blir någon effekt av kastreringen då mycket av beteendet kan vara inlärt. Jag kastrerade min när han var ca 3,5 år.

Okej. Har ju en liten 8,5 kg hane. Så då blir det lite billigare då iallafall.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
773
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 007
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort... 2
Svar
28
· Visningar
2 943
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka