Kastrering av hanhund?

Sv: Kastrering av hanhund?

Ja det kan nog bli 1000:- billigare om du har tur!

Lättast är att ringa runt till aktuella kliniker. Det gjorde jag!

Jag har kastrerat två hanhundar en vid två års ålder och en kastrerades när han var drygt året.

Betalade strax under 2000 kr på privat liten klink, båda hundarna är stora över 40 kg.

Den äldre hanen har alltid varit lugn, kastrerades mest för att jag anser att man bör kastrera blandraser. På honom märktes ingen större skillnad, parar tik vid höglöp om chans ges.

Den yngre hanen hade det väldigt jobbigt när tikarna löpte och åt inte samt gick ner massor i vikt. Hans kastrering gjorde gott på honom och han lugnade sig avsevärt vid löpningarna men i det stora hela märktes ingen skillnad.
Denna hanen fick en spruta för att ta bort hanhundsdriften innan kastrering då vet sa att de haft bättre efffekt på kastrering då.

Jag har inte märkt några negativa effekter av kastreringen av någon av hundarna, de är inte lojare eller tråkigare. Har heller inte haft problem med vikt eller likande.

Jag är helt klart för kastrering av hundar som ej ska användas i avel.

Jag har kastrerat två hanhundar en vid två års ålder och en kastrerades när han var drygt året.

Betalade strax under 2000 kr på privat liten klink, båda hundarna är stora över 40 kg.

Den äldre hanen har alltid varit lugn, kastrerades mest för att jag anser att man bör kastrera blandraser. På honom märktes ingen större skillnad, parar tik vid höglöp om chans ges.

Den yngre hanen hade det väldigt jobbigt när tikarna löpte och åt inte samt gick ner massor i vikt. Hans kastrering gjorde gott på honom och han lugnade sig avsevärt vid löpningarna men i det stora hela märktes ingen skillnad.
Denna hanen fick en spruta för att ta bort hanhundsdriften innan kastrering då vet sa att de haft bättre efffekt på kastrering då.

Jag har inte märkt några negativa effekter av kastreringen av någon av hundarna, de är inte lojare eller tråkigare. Har heller inte haft problem med vikt eller likande.

Jag är helt klart för kastrering av hundar som ej ska användas i avel.

:bow::bow::bow::bow:

önskar att fler kunde tänka som du!

*KL*

Jag betalade 2500 kr.

Skillnaden - ingen könsdrift att tala om, testosteronmopsandet mot andra hanhundar försvann alt minskade kraftigt (vet inte än om det 'bara' minskat enormt eller är helt borta), 'skvätter' inte hemma på gården utan kör långkiss, ofta på alla fyra, mer mattefokuserad vid möten med andra hundar. Ja, och så blev han fet som en julgris på ett snäpp, dvs fasligt lättfödd.

Lugn/loj? Icke, samma högaktiva energiknippe som innan =)

Dvs, jag fick precis de fördelar jag ville, inga nackdelar förutom vikten/lättföddheten.

Den förra jag kastrerade var inga problem innan, kastrerades vid hög ålder pga testikeltumör. Blev piggare, ännu mer svårfödd, slutade markera på gården utan körde långkiss på alla fyra. Helt ointresserad av löptik, dock var han inte svår innan heller, men nu helt oberörd ens av höglöpstik under näsan.

Så, med den som var mopsig - STOR skillnad. Den som var omopsig - ingen större skillnad utom noll könsdrift och långkiss på hemmaplan.

Båda är kastrerade 'normalt' och hade normala testiklar. Nuv hane kostade som sagt 2500 kr, hos lilla hemmavet med egen smådjursklinik här. Förra hanen oppades på större djursjukhus, och låg på gasnarkos isf vanlig, det kostade drygt 5000 kr, då inkl 600-nåt för analys av testikeln för att få rätt på om det var godartad eller elakartad tumör. Det var för ett antal år sen dessutom.

Okastrerade hannar mår alldeles utmärkt även om de aldrig får betäcka. Det är helt normalt och naturligt då det i en flock bara är alfa-hannen som betäcker.

Det man inte ska glömma är dock att naturligt har flocken synkade löp. Så det är helt rätt att bara alfahanen parar sig - MEN man ska inte glömma att det är cirkus 3 veckor de andra hanarna behöver 'stå ut' med den synnerligen lockande doften och 'känna driften'.

För en tamhund som träffa tikar med osynkade löp kan det handla om betydligt mer än 3 veckors frestelse per ´år..

jag gav 2000kr för att kastrera min hanhund har blivit lugnare i tempramentet och är inte längre intresserad av löpande tikar så för min del är de lugnt när alla tikar löper inklusive när min tik löpar så inget pipande å gnällande längre..:D

Jag har en liten Bichon Havanais som va nästan 4år när jag kastrerade honom och jag märker stor skillnad på honom..
Han är mkt lugnare och skäller inte lika mkt + att nu kan han umgås med löpande tikar utan problem:grin:

Det spelar ingen roll. Är hunden ordentligt uppfostrad och accepterar att den inte får betäcka så lider den inte.

Där har vi olika åsikter.

Jag anser att det finns väluppfostrade hanhundar som vet att det är 'no-no' och som respekterar det, som ändå blir otroligt stressade av att ha löptikar nära inpå.

Visst det finns. Men det är inte så vanligt som många tror och det är absolut inte tillräckligt många för att man ska börja rutinkastrera alla som inte ska användas i avel. Det handlar om enskilda fall och inte hanhundar generellt.

Och varför ska vi generellt ha hanhundar okastrerade när de inte ska vara i avel? Alltså, vad anser du att man förlorar på att rutinkastrera? *nyfiken*

*Onödigt att göra medicinska ingrepp om det inte behövs.
*Det finns risk att man avlar på för "skarpa" hannar (som lugnar sig efter kastering). Alltså linjerna, inte individerna.
*"Vanligt folk" riskerar att mista kunskap om hur man hanterar okastrerade hanhundar.

Kort sagt så är risken att vi med hundar hamnar där vi är med hästar (läs: halvblod) idag; man måste kastrera alla som inte går i avel eftersom a) hästarna är för jobbiga i temperamentet och b) folk saknar kunskap för att kunna hålla sig med okasterade handjur.

Wow, där kom det fördomar så det förslog om du frågar mig, ang hingstar. Sen anser jag iofs samma sak ang hingstar, finns ingen större anledning ha dem intakta om de inte ska i avel.

Men jag ger dig en poäng ang svårare att avläsa temperamentet, samtidigt så tror jag inte det någonsin kommer bli 100% eller ens 85% kastrerade hanar även om man rutinkastrerar. På samma sätt som det inte är 85% valacker i eliten.

Och man ser inte mycket på de icke arbetande hundarna idag heller ang temperamentet. Om Anna Andersson har en hane ur linje X som är helt bäng, så finns det ju inte nödvändigtvis någonstans offentligt där detta framgår. Om AA:s hane dessutom är omplacerad flera ggr så är oddsen att uppfödaren vet hur hunden är än mindre.

Så jag ser fortfarande inga problem med att rutinkastrera 'hobbyhundar'. Visst är det ett operativt ingrepp, men det är ett litet rutinmässigt ingrepp på hanhund. Visst finns det risker, men jag tror att skulle man föra statistik blir fler hundar skadade av bitskador och liknande än av att det går snett vid kastrering.

Angående hingstar; hur många vanliga svensson-hobbyryttare skulle köpa en hingst utan att blinka?

Även om det inte framgår offentligt vilka hanhundar ur vilka linjer som är bänga så har ju förhoppningsvis uppfödarna kontakt med sina valpköpare. Om man som uppfödare då märker att alla hannar ur en kull visst blev jäkligt svåra att hantera för de inte lika erfarna valpköparna så måste man kunna ta till sig det. Om alla valpköparna lät klippa kulorna innan hunden hann fylla året så är det inte lika lätt för uppfödaren att få en bild av hur kullen egentligen blev.

Fast jag vet många vanliga svenssonhobbyryttare som utan problem skulle kunna ha hingst, om det inte var så himla svårt hitta stallplats till den, och att den fick kompisar att umgås med.

Dvs det är inte 'ha hingst' som skrämmer, utan att det är praktiskt besvärligare ha hingst. Har man eget stall går det ju utmärkt om man inte har ston, men inackorderingsstall tar ju generellt inte gärna emot hingstar. (På samma sätt som det oftast är kö för hanhundar på hunddagis, av ingen annan anledning än att boys will be boys och kan vara klurigare hitta en passande 'grupp' att placera i)

Men vi kan väl vara ganska överrens om att de flesta inte köper en hingst utan att tänka efter både en och två gånger? Jämför med t ex Spanien där det är praxis att inte kastrera.

Hos oss kostar det 2500 oavsett storlek på hunden. Narkostiden är den samma och det är inte direkt svårare att kastrera en stor än en liten hund. I den summan ingår en natts inläggning.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
773
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 007
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort... 2
Svar
28
· Visningar
2 943
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka