Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har kastrerat två hanhundar en vid två års ålder och en kastrerades när han var drygt året.
Betalade strax under 2000 kr på privat liten klink, båda hundarna är stora över 40 kg.
Den äldre hanen har alltid varit lugn, kastrerades mest för att jag anser att man bör kastrera blandraser. På honom märktes ingen större skillnad, parar tik vid höglöp om chans ges.
Den yngre hanen hade det väldigt jobbigt när tikarna löpte och åt inte samt gick ner massor i vikt. Hans kastrering gjorde gott på honom och han lugnade sig avsevärt vid löpningarna men i det stora hela märktes ingen skillnad.
Denna hanen fick en spruta för att ta bort hanhundsdriften innan kastrering då vet sa att de haft bättre efffekt på kastrering då.
Jag har inte märkt några negativa effekter av kastreringen av någon av hundarna, de är inte lojare eller tråkigare. Har heller inte haft problem med vikt eller likande.
Jag är helt klart för kastrering av hundar som ej ska användas i avel.
Okastrerade hannar mår alldeles utmärkt även om de aldrig får betäcka. Det är helt normalt och naturligt då det i en flock bara är alfa-hannen som betäcker.