Kastrering av hanhund(igen)

MrsScabtree

Trådstartare
Hej , har skapat en tråd om detta tidigare för ett bra tag sen men hittar den inte, det får bli en ny! Jag har en väldigt aggressiv och dominasklättrande tax som jag med alla medel jag kan tänka mig har försökt lugna ner. Men nej, det funkar helt enkelt inte. Vi tränar väldigt mkt lydnad och han är super i det, men ska även börja spåra då jag märker att "det fattas något " i hans liv. Förhoppningsvis blir han lite fogligare då om han får utlopp för det han avlats för. Hur det än blir har jag starkt funderat på att kastrera honom och jag undrar nu vad ni andra har för erfarenheter kring detta dilemma?
Han har hunnit bli sju år gammal och varit relativt aggressiv sen könsmognadsålder , jag får hela tiden höra att det inte är säkert att det ger ngt resultat nu när han är så "gammal". Men hur är det egentligen? Jag har misstankar om att mindre testosteronhalter i hans kropp skulle kunna fixa det litegrann då han även är ganska sexuell. In med alla tankar och åsikter! Jagbehöver all hjälp jag kan få!
 
Sv: Kastrering av hanhund(igen)

Som sagt, så är det inte alls säkert att en kastrering har den effekt på hunden som du önskar.
De "vassa" hundar jag känner har i alla fall inte blivit "bättre" efter kastrering..
 
Sv: Kastrering av hanhund(igen)

Vad ska man göra då? avlivning är uteslutet iaf. Hörde att det numera finns hormonssprutor? Om man ger en sån kanske man kan få en uppfattning om hur det blir?:confused:
 
Sv: Kastrering av hanhund(igen)

Jag tror inte det gör någon direkt skillnad på en hane vid 7 års ålder. Troligen så är alla hans "problem" väldigt befästa och har blivit mer en vana än ett hormonöverskott.

Min hane blev dock VÄLDIGT mer lugn efter sin kastrering. Däremot så kunde vilken veterinär (eller förövrigt vettig hundmänniska) se hur det rann ut hormoner ur öronen på hunden, han var för övrigt krypto också.

Men jag vet flera som kastrerat äldre hanar utan någon förändring alls.
 
Sv: Kastrering av hanhund(igen)

Våran han esom var 6 år när han kastrerades, var lugn redan innan. Den största skillnaden på honom är att han gått upp enormt i vikt. Han försöker fortfarande hoppa på tikarna när de löper.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 605
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Jag har en hanhund på 3 år, av okänd ras. Jag tog honom som omplacering när han var 1 år. Förmodligen är han någon sorts korsning av...
2
Svar
36
· Visningar
24 031
Övr. Hund Jag har ett ganska allvarligt problem med min strävhåriga taxhane. Han är numera sex år gammal och är väldigt instabil i humöret. Sen...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 728
Senast: Zafir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp