Kastrering av gammal hingst

T

Trampe

Nu har jag bestämt mig för att kastrera min 8-åriga varmblodsridtravare. Tycker det är onödigt att han behöver stressa upp sig över ston när han ändå aldrig kommer få krypa på :smirk: Det ska ske hemma, stående, om drygt en vecka.
Någon som har erfarenhet av detta som vill dela med sig... Jag känner mig lite orolig...

Sv: Kastrering av gammal hingst

Nu har jag bestämt mig för att kastrera min 8-åriga varmblodsridtravare. Tycker det är onödigt att han behöver stressa upp sig över ston när han ändå aldrig kommer få krypa på :smirk: Det ska ske hemma, stående, om drygt en vecka.
Någon som har erfarenhet av detta som vill dela med sig... Jag känner mig lite orolig...

Du kan vara helt lugn! Kastrerade själv en gammal fullblodshingst och han blev som en ny häst. Harmonisk och mer samarbetsvillig. Som en stor bonus slutade han att väva också :banana:

Jag tycker i alla fall att du tänker helt rätt i att kastrera ditt vbl eftersom han ändå inte ska användas i avel! Hoppas allt går bra med kastreringen!! LYCKA TILL :bump:

I förra stallet jag stod kastrerades en 14årig vbl hingst.
Det var inga som helst problem.

Lycka till.

Köpte mitt varmblod som 9-årig hingst och kastrerade honom. Detta gjordes på Slöinge Djursjukhus och de sövde honom. Lite lugnare att hantera blev han, var dock inga större problem innan. Men han betäckte flera år efteråt. Han är 27 år idag och fortfarande är han ursnygg när han blåser upp sig... har behållt hingstnacken...
Men han har ju kunnat gå med andra hästar som vallack och det var det jag ville... Var dock herre på täppan i många år tills han mötte en värdig motståndare.

OM man kastrerar dom sent är det stor risk att dom fortfarande är "hingstiga".

Nu är det gjort.....
Blev uppskjutet förra gången vet. skulle komma, hon tyckte det var för kallt att göra det i -12 grader. Trodde killen skulle ha för dålig cirkulation då. Men idag var det varmare så idag blev min stackare testikellös. Allt gick jättebra. Nu är det bara resten kvar, hoppas han läker som han ska, och inte blir för svullen och att det inte behövs antibiotika.
Hoppas hoppas hoppas....:crazy:

Det går säkert bra. Antar att vet sa att det är bra att promenera honom för att skapet inte ska svullna så mkt.
Såhär på vintern finns det ju inte en massa flugor så det ska nog klara sig utan antibiotika :).

Jadå, jag har blivit ordinerad minst två trettiominuterspromenader varje dag.
Ringde dock vet. i morse då han fortfarande droppade blod från ena "hålet" och det hängde ut nån blodig klump från andra "hålet". Hon trodde det var en hinna som lagt sig som ett lock och fyllts med blod som täppte till, så han fick en spruta som skulle vara lite blodtryckssänkande för att minska droppandet och så skar hon hål på hinnan och tog bort koaglet som bildats så det blev ett nytt hål. Hon tyckte dock inte han var så svullen som hon trott han skulle vara då han är så "gammal", och det är ju positivt!
Han skulle stå i boxen till lunch sen skulle jag ut och traska med honom.
Jag är på litegrann på helspänn fortfarande och kommer nog så vara ett par da'r till...

Ska han inte gå i hagen på dagarna? Vi har alltid våra nykastrerade ute så mkt det bara går för att de inte ska stå o svullna

Jodå, han går i hagen som vanligt. Ursäkta om jag är otydlig. Men han stod bara inne pga den blodtryckssänakde sprutan som oxå verkade lite lugnande.
Han är ute minst 10 timmar, idag galopperade han tillochmed i hagen så livsglädjen har inte försvunnit ;) och han verkar inte ha så ont. Rör sig bra. Men det är mer svullet nu och droppar lite fortfarande...

Nu har det gått en vecka sen "ingreppet".
Han är fortfarande svullen, men mest runt själva "pickadollen", hålen har dragit ihop sig bra men det är fortfarande hål och i det ena verkar det vara lite infekterat för det är lite varigt, inte mkt, men det droppar lite grann då och då.
Han har inte feber och både äter, dricker och kissar. Bör jag ändå kontakta vet. eller är det normalt? :confused:

Jag skulle ringt och frågat iaf för att lugna mig själv mest..men så är jag lite mesig med! Tur att det gått så bra! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 167
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka