Kastrering av föl

Nafayette

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av kastrering av små föl??
Och då under två månaders ålder.

Tillväxt?
Social kompetens??
Utseende???

AM

Sv: Kastrering av föl

har aldrig hört talas om nån som blivit kastrerad såpass tidigt, fast man tycker ju att det kan bli en hel del problem i tillväxten i om att hormonerna inte styr längre, men om det är till för eller nackdel vet jag inte.troligtvis nackdel, vad är det som har hänt??

så tråkigt :cry: , men är det inte enklast att fråga veterinären? Skulle kuna tänka mig att han kanske blir lite mindre, inte blir så "hingstig" i kroppen, men har svårt att tro att han ska påverkas mentalt på nått vis. Hoppas det går bra med lillkillen..

usch då, men då finns väl inget val då...hormonerna styr ju tillväxtzonerna och ju tidigare man kastrerar ju senare slutar hästen att växa..så rent generellt säger man att tidig kastrering ger större hästar då homonerna inte säger när det är dags att sluta växa förrän senare...

Nafayette skrev:
Någon som har erfarenhet av kastrering av små föl??
Och då under två månaders ålder.

Tillväxt?
Social kompetens??
Utseende???

AM
Läste i nån amerikansk westerntidning för nåt år sen(?) om en en ranch där de kastrerade fölen tidigt 1-2 mån gamla,de skulle bli ranchhästar och det fanns ingen anledning att spara dem som hingstar..de tyckte oxå kastreringssåren läkte otroligt snabbt o fint som så små oxå..

I ochförsig är klimatet där annorlunda mot vårt (att de har bättre "start")men de påstod att det blev mkt fina hållbara rejäla hästar med bra temperament..

Nafayette skrev:
Pungbråck av svårartad sort..

AM

I detta fall ser jag det som nödvändigt,ja. Övriga frågor avseende detta tror jag du finner mer kompetenta svar utifrån Veterinär expertis än på detta forum. Har endast ETT fall av den här erfarenheten men då den i dag är fem år har jag inte sett ngt som antyder på negativa avvikelser utifrån individen.

Vet att jag kan fråga veterinär. Får skilda svar.

Mamma och föl står nu på betäckning i andra änden av detta land.
Kommer inte hem till oss igen förrän om några veckor.
Det var ägaren som igentligen var mest orolig.

Funderingarna var mest åt det praktiska hållet då ungen kommer att gå på hingstlösdriften.
Funderade på hur väl dom hävdar sig där.
Vi har inte haft en sådan liten, eller rättare sag, ung valack där förut.

Det tråkiga i det hela är ju att det var en mycket värdefull fölunge som nu "rasat" i pris hos travhästexperterna.. :crazy:

Skulle vara intressant att få ta del av den amerikanska undersökningen.

AM

När det gäller kor (köttrasdjur) så kastreras ju alla tidigt. På vår gård kastreras nästan alla tjurkalvar när de är 2 mån, i samma veva bränner man bort hornen. De växer mycket "bättre" och får "bättre kött" på det viset. De kastrerade har inga problem att gå med de riktiga ungtjurarna, där avgör inte om de är kastrerade eller inte utan mer personlighet (som vanligt).

Har ingen aning hur jämförbart det är med hästar och kor.

Hej!

Det finns en tidning som heter Hingst info (trav), ges ut av Offspring Management AB om jag minns rätt. Där str det lite statistik osv om olika hingstar. De har även ett uppslag som heter Rapporter från forskningsfronten, sammanställt av en agronom. Detta var ett intressant nummer där de tog många intressanta saker bla. tidig kastration.

Tyvärr har jag inte tidningen här just nu, kanske någon annan har den? Men jag kommer ihåg att i de studier som gjorts är det bättre för hästen men en tidig kastration då de läker avservärt fortare än vid senare kastration. Det stod även om ett känt uppfödarpar (galopp) som alltid kastrerar sina unghingstar efter avvänjning men innan de blir könsmogna. De blir då mer lätthanterliga och kan gå ihop med stofölen.

Jag tror inte att det är några problem att kastrera så tidigt. Hade kanske varit bättre/roligare att vänta men ibland blir det tyvärr så.

Hoppas någon annan här har artikeln så du kan få veta mer.

Mvh / Fia

Jag har en fullblodsvalack som blev kastrerad redan 7 månader gammal och han är hingstig som bara den (17 år nu), nu vet jag ju inte hur han blivit om han varit äldre när han blev kastrerad (eller om han varit hingst), har i alla år haft problem med honom om hingstar hingstar sig mot honom så skall han på dem och slåss, brölar upp sig och slår med frambenen mot nya hästar, kan absolut inte gå med ston betäcker direkt. Och ja han är kollad så att båda kulorna verkligen är borta. Någon vet spekulerade i att det var just det att han blivit kastrerad innan han blev könsmogen som gjort att hingsthormonerna ändå utvecklades och löpte amok i kroppen på honom.

I USA så kastreras om jag fattat det rätt ett ganska stort antal föl vid ca 4 månaders ålder, och det som det påtalats som nackdel är att de kan (men inte behöver) få mindre massa. Och de är förvisso inte så små som i Nafayettes hingstunges fall, men likförbaskat inte könsmogna.

Det man kanske ska tänka på är ju det att det påstås att man i viss mån 'permanentiserar' den utvecklingsfas hästen är i vid kastreringen. Om det ligger något i det vet jag inte, men min valack (10 år, kastrerad som tvååring) är en klar 'vakta och varna', vilket ju är en av de faser de genomför. Förra valacken, kastrerad som fyraåring, var det hingstigaste som man kunde hitta.. Han hade ju dock fått utveckla hingstkaraktären fullt ut, och också ränt byn runt när stona brunstade.

Smart knep om man har avlar på stora D ponnier och vill ha liten häst.. kastrera tidigare och få större häst :idea: *ironi* :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 345
Senast: Masse
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 610
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar