Kastrering av äldre häst?

Nibla

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av kastrering av äldre hästar? I stallet där jag har min häst finns en hingst som är 15 år. Nu vill man kastrera den eftersom det förenklar hanteringen och det går att ha alla hästar i samma hage. På en äldre häst, hur funkar det med hingstbeteende?

Jag har också hört både positivt och negativt. En hingst gick fint med valacker, sen kastrerades han som vuxen (efter att ha verkat inom aveln) och blev därefter sjukt elak på det mesta i hästväg. Andra har man hört har blivit jättefina.
Man ska nog inte ha för höga förhoppningar i alla fall, man lär inte kunna räkna med att det bara är att släppa ihop alla sen.

Liknande trådar

Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka