Kastrering av äldre häst?

Nibla

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av kastrering av äldre hästar? I stallet där jag har min häst finns en hingst som är 15 år. Nu vill man kastrera den eftersom det förenklar hanteringen och det går att ha alla hästar i samma hage. På en äldre häst, hur funkar det med hingstbeteende?

Jag har också hört både positivt och negativt. En hingst gick fint med valacker, sen kastrerades han som vuxen (efter att ha verkat inom aveln) och blev därefter sjukt elak på det mesta i hästväg. Andra har man hört har blivit jättefina.
Man ska nog inte ha för höga förhoppningar i alla fall, man lär inte kunna räkna med att det bara är att släppa ihop alla sen.

Liknande trådar

Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 675
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
488
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 290
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka