Kastrerade hundar

F

Fnurra

Min tik kommer oftast väldigt bra överens med andra hundar , hon är lekfull , tolerant och vänlig men gör ändå klart för den andra hunden att det är hon som bestämmer. Nu på senare tid har hon råkat i slagsmål flera gånger (hon började slåss) , alltid med kastrerade hundar , både tikar och hannar. Jag tror inte att det är en slump , kanske gillar hon helt enkelt inte kastrerade hundar , utsöndrar de en speciell lukt , annorlunda kroppsspråk?

Har det gjorts några undersökningar? Hur reagerar era hundar på kastrater?

Sv: Kastrerade hundar

Har ingen erfarenhet av kastrerade hundar eftersom det nästan aldrig görs här och den enda tik som jag träffat som varit steriliserad var min egen terv och hon var snabb att bita efter en olycka i valpåldern.
Däremot katter vet jag att kastrerade/steriliserade individer oftast blir hackkycklingar både i sin egen flock och ute i frihet.

Jag har träffat många kastrerade hanhundar, och i 9 av 10 fall har tikarna alltid muckat gräl med dessa. Skulle tro det handlar om lukt. En kastrerad hund luktar antagligen som *ingenting*..varken tik eller hane...Sen har jag träffat katter som bor i hop i samma lägenhet, där ena är kastrerad men den andra inte. Den som är kastrerad har titt som tätt fått stryk av den okastrerade honan. Så det måste vara doften..

skönt att höra att fler har upplevt samma sak :)

Jag hade en kastrerad hane i 13 år, och ingen blev arg på honom. Inte ilskna hanar och aldrig en tik, tvärtom, om de löpte gjorde de allt de kunde för att han skulle para dem. Men, han föredrog svarta tikar, han var själv en Golden. Jag älskade honom högt!:cry: Men han fickett långt och händelserikt liv.:rofl:

Jag har en kastrerad hane, och de slagsmål han varit med i är då en tik startat det...ofta har ägarna sagt efteråt "oj då, är han kastrerad - min hund gillar inte kastrerade hanar" (det kan dom ju tänka på innan som släpper fram hunden :devil: )

//Christine

I mitt jobb så upplever jag att kastrerade oftas blir hackkycklingar och har mycket svårare att hävda sin rätt. De blir ridna på av både tikar och hanar och har svårt att kom in i ett gäng alt. behålla sin plats i den redan befintliga "flocken".

:bow: :bow: :bow: Stort tack till alla som skrivit in här. Jag hade planer på att kastrera Zingo eftersom han har sånt problem med alla löptikar.
Men efter att ha läst om era upplevelser så har jag ångrat mig. Han skall inte behöva bli påhoppad om det går att undvika det. Eftersom han inte har problem med aggressivt beteende mot hanar så är inte kastration nödvändig.
:bow:

GaurdianAngel skrev:
I mitt jobb så upplever jag att kastrerade oftas blir hackkycklingar och har mycket svårare att hävda sin rätt. De blir ridna på av både tikar och hanar och har svårt att kom in i ett gäng alt. behålla sin plats i den redan befintliga "flocken".

Det är därför alla mina ska kastreras:angel:

Allvarligt, jag har också sett fenomenet på andra hundar. Nyligen kastrerade jag min terrier som är väldigt dominant. Den äldre labben är kastrerad sen länge, har alltid varit för terriern. Dem 2 emellen är allt som vanligt, inga bekymmer.

Men Loka (som än så länge har "allt kvar") och terriern kan nu äntligen leka, som "kompisar" och de gör det hela tiden. Allt frid och fröjd, tänkte att det var pga kasteringen.

MEN, när vi var ute och gick häromdagen så kissade Loka på ett ställe, 5 sekunder senare är min terrier där och kissar och lyfter på benet!!! Hur tolkar man det? Att hon har förlorat sin könsdrift och försöker ta tillbaka den genom att agera dominant? De bråkar ju inte länge...??

//E

Jag har en hankastrat. Han är obestridd flockledare och har - precis som innan kastreringen - en enorm pondus i hundvärlden. Jag har aldrig varit med om att hans rang nånsin ifrågasatts av någon hund. Han hävdar den dock aldrig med speciellt stora bokstäver med (dvs han varken muckar gräl eller försöker vsa sig tuff, han bara 'är', och det räcker, tydligen).

Inte haft minsta problem med att andra hundar, oavsett kön, varit aggresiv mot honom heller. Däremot luktar han förvirrande gott i hanhundsögon, och mer än en okastrerad hane har fårr gaytendenser :devil: Vilket tråkar ut och irriterar hanen som tillslut då säger ifrån (vilket accepteras, men med samma olyckliga min som när en tik som inte är i höglöp men luktar så gott, så gott säger ifrån åt en påflugen hane). Löptikar behandlar honom som fullt funktionsduglig (men blir frustrerade av hans totala ointresse *s*)

Och detta har jag hört från många kastratägare, att hankastrater luktar förvirrande men gott och gärna placeras in bland tikar och förvandlar ickekastrerade hanar till om inte homosexuella så iaf bisexuella ;)

De kastrerade tikar vi haft har också behållit sin rang, men inte verkat lukta/uppfattas annorlunda av varken andra tikar eller andra hanar.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar