kastrerad jakthund =sämre jakthund?????

misen

Trådstartare
som över skriften lyder e de sant att en kastrerad hane e sämre å jaga med än en som har kulorna kvar???? Tycker de borde va bättre utan kulor med tanke på att de finns tikar som används med?? eller???

sen har jag en fråga till..
om man köpt hund att ha till jakt (vildsvinshund) när BÖR den fått se djur först å hur offta ska den va i skogen å "träna" hunden är 7-8 mån nu...
Tycker att får den anldrig se djur i skogen borde den la inte bli nån jakt hund?

Å hur gör man för å få hunden skott van??? han va liv rädd på nyår å då va vi inte ens nära raketerna.. va nog 5 km till närmaste ställe med smällare så man hörde lite lite lite men man såg ju ljuset..

Som sagt jag har ingen erfarenhet alls av jakt hundar därför jag undrar..

Tacksam för svar..

Sv: kastrerad jakthund =sämre jakthund?????

Om de blir sämre jakthundar eller inte av kastrering är individuellt. En del märks det inte på, en del blir kassa och en del blir bättre när könsdriften är borta.

Skogsvan ska man göra hunden redan som valp och vid 7-8 månader ska den vara hemma i skogen, känna sig trygg, söka ut, följa spår och beroende på individ även skälla ståndskall på gris/älg osv av de vilt man jagar med en ställande hund.

Att vara rädd för raketer är en sak, skottvana en annan och har man inte tränat det innan så är det dags att göra det nu om man nu ska träna det. De flesta med jakthundar tränar inte in skottvana aktivt, utan det är nått som bara blir iom att hunden är med till skogen, att man övningsskjuter i dess närhet osv.

Ska man träna så far till närmaste skjutbana när det skjuts. Gå sakta med hunden mot skjutbanan. Börja 1 1½ km från, stanna med jämna mellanrum, låtsas inte om att det smäller, utan strosa bara på i sakta mak och låt hunden snusa på lite.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 409
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit