Kastrerad honkatt! Hjälp fort!

D

dodis

Hej,

Våran kisse Doris kastrerades i Onsdags och har sedan dess ätit bra och vilat mycket (nästan för mycket), men nu ikväll ser det ut som såret nästan är påväg att spricka upp på ett ställe. Det har i några dagar varit som en stor uppsvullnad runt såret, men jag trodde det var normalt. Nu när vi har läst runt så blir vi dock lite orolig.

Hon verkar deppig av tratten och har fått ha den av några enstaka gånger, men då har vi verkligen passat henne och satt på henne tratten igen om hon velat slicka på såret mycket.

Det verkar klia, men det är väl ganska normalt? Jag ser ingen sårskorpa, men det ser ut som något runnit där tidigare som vi missat, det är lite torkat hår, men det kan ju vara från operationen eller från när hon (om hon mot all förmodan) slickat där. Hon har varit lite röd runt där sen operationen också, men nu ser hon rödare ut. När vi tittar nära på såret så ser vi dock inget rinnigt. Det ser torrt ut men väldigt svullet och rött och som sagt ser det ut som det börjar spricka. Det luktar ingenting om det heller.

Är hon påväg att bli eller är hon infekterad eller något? :(

doris.JPG

doris1.JPG

Sv: Kastrerad honkatt! Hjälp fort!

Det ser onekligen irriterat ut. Ser även ut som det har vätskat en del. Jag tycker du ska ringa till veterinären som kastrerade o rådfråga. Vid det här laget börjar det ju snart bli dags att ta stygnen o borde läkt bättre än så där. Så be dem kika på det.

Låter som att det kan vara en infektion på gång, ring till veterinären.

Jag ska ringa. Om vi får komma in, vad kommer veterinären göra då? Kommer han känna och trycka där eller bara titta? Känns lite taskigt att utsätta henne för den läskiga veterinären ännu en gång, men måste vi så måste vi ju :crazy:

Han kommer förmodligen tvätta rent och kolla om det är infekterat. Troligen får ni med er lite antibiotika hem.

*lite trådnapp*

Brukar de inte raka bort mer päls? :confused:

De kastrationer jag har varit med på har man rakat rent halva magen.
Och mycket kortare.

*lite trådnapp*

Brukar de inte raka bort mer päls? :confused:

De kastrationer jag har varit med på har man rakat rent halva magen.
Och mycket kortare.

Min katt var helt skalad på magen, ända ut till tuttarna o en lång remsa mitt på. Just för att slippa kladd o hår i såret. Tyckte oxå den här såg väldigt hårig ut.

Vi var dit med Doris och veterinären tittade och kände och tyckte det såg jättefint ut och tyckte att vi skulle åka hem och fortsätta med läkandet. Han tyckte det såg normalt ut.

Doris tyckte i alla fall att det var supermysigt att åka bil och somnade nästan i sin låda :smirk:

Det kommer någon sorts vätska, inte jätterinnig, men det syns att hon är fuktig där, och nu luktar det illa :(

Veterinären sa att det var ingen fara med svullnaden och att det kunde komma vätska ur, och att det inte var någon fara. Men när man läser runt på internet så står det överallt att om det luktar illa och vätskar så är det infektion på gång.

Alltså, luktar det illa skulle jag vara orolig för infektion. Finns det någon annan veterinär du kan åka till för en andra åsikt?

Ett sår som är friskt ska vara torrt och fint. Inte vätska o definitivt inte lukta :eek:
Jag tycker att du ska försöka hitta en annan veterinär som kan titta på henne!!

Jag tycker det låter jättekonstigt att vet säger att det är normalt. Min Månsa kastrerades när hennes ungar var ca 6 veckor. Hon var helt rakad och inga stygn utan de hade typ limmat ihop henne??? Hon hade ingen svullnad och ingen krage. Hon diade sina ungar omedelbart efter operationen.

Jag säger som de andra, ring och rådfråga nån annan veterinär!

//millus

Det finns ingen annan veterinär i närheten. Jag tycker att såret luktar lite mindre idag.. :confused:

Antingen får jag ringa och bråka eller så får jag avvakta lite.. Vad är symptomen på infektion? Vad har era veterinärer sagt?

Uch dedär ser inte bra ut är du säker på att de är en utbildad veterinär :confused: så mycke hår, å rött. mina katter va helrakade å hade oxå ståltråd stygn slapp då tratt de e ju hela grejen me ståltråd om ja fattat de rätt.. min veterinär hade garanterat gett antibiotika de ska absolut inte lukta å vätska sig.. håll lite koll så katten inte får feber. å lycka till hoppas de inte blir massa problem me detta..

Men en människa som gått runt med ett sår utan att ha tvättat det luktar ju också illa ur såret? Speciellt om det kommit någon droppe blod och lagt sig på gammalt blod? Är det verkligen så illa om det luktar lite?

Jag är ganska säker på att veterinären är utbildad, men han var rätt stressad när han tittade på såret och jag tror att han trodde att vi bara var oroliga för svullnaden.

Sen känns det som håret är det minsta jag oroar mig för. Veterinären klämde lite på svullnaden, tittade runt såret, såg oss i ögonen och sa att det ser jättefint ut.

Idag ser det ut såhär:
d1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det ser iofs inte rött och irriterat ut. Tycker dock att det ser ut som att veterinären gjort det hela lite hafsigt, men det kanske är mina veterinärer som är petiga. ;) Du kan ju försöka rengöra med bara lite vatten, om du får.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
908
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
681
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 525
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka