Kastrerad honkatt! Hjälp fort!

Sv: Kastrerad honkatt! Hjälp fort!

Du tycker inte det ser så farligt ut då?

Hur har era honkatters sår sett ut 1 vecka efter kastrering?

Jag ska prova göra rent med vatten, hon verkar inte ha ett dugg ont när man rör där. Kan man ta lite vanligt hushållspapper och kallvatten eller ska jag ta steriliserat vatten eller bomull?

Efter en vecka har mina katters operationssår varit i princip helt ihopläkta.

Jag skulle rengöra med uppkokat, avsvalnat vatten. Använd hellre hushållspapper än bomull, bomullen kan nog lätt fasta i tråden och bland skorpor.

Okej, tack för ditt svar. Helt ihopläkta? Alltså ingen sårskorpa eller någonting?

Vi har gjort rent nu med kokat vatten och hushållspapper, fick inte bort allt, men mycket, och nu ser man att hon har 3 små sårskorpor, något som var svårt att se innan på grund av blodet och vätskan.

Kissen lessnade på pillandet så vi försöker göra mer rent lite senare.

På den första honan var det helt ihopläkt. Hon syddes inifrån s a s med sutur som inte behövs plockas bort. Andra honan hade lite skorpa efter en vecka, men hon hade ett betydligt större operationssår eftersom hon hade livmoderinflammation när hon kastrerades.

Okej, tack för ditt svar :)

Så här ser såret ut efter att vi gjorde rent det lite:
d2.jpg

Det luktar pyton om magen på henne just nu.. :( Ringer nog in och pratar med djurkliniken imorgon om det fortfarande stinker och är sårigt.

Stinka ska det ju inte göra. Rinner det var? Jag har som sagt aldrig haft en honkatt med ett så pass oläkt sår en vecka efter operationen, men det kan ju bero på årstiden också. Är det varmt och fuktigt är såren mer svårläkta och de blir lättare infekterade.

Det verkar inte rinna någonting. Men förut innan vi tvättade henne så var hon lite gulaktig runt såret, kan ju ha varit var. Eller blod.

Luktat har det gjort sen igår efter veterinärbesöket. Men det ska alltså inte lukta alls?

När vi ringde och beställde tid för själva kastreringen så blev jag varnad för att det är rötmånad och det kan bli mycket bakterier, men jag hoppades på att det skulle gå bra ändå :( Gah..

I regel luktar inte ett friskt sår. Rinner det sårvätska kan det lukta litegrann, i synnerhet om det inte tvättas men det ska inte stinka. Det gulaktiga runt såret kan vara "vanlig sårvätska". Jag tycker dock inte att ett kastreringssår bör vätska efter en vecka, men det är jag. Jag skulle nog vilja ha en andra åsikt på det där såret.

Jag tyckte det stank förut, men det kan vara näsan också. Det luktar mest när man luktar alldeles ovanför såret, så stinker kanske inte var rätt ord. Men nog luktar det tånagel om det. Blä..

Hm.. vet du hur allmänntillståndet blir hos katten när den får en infektion i såret?

Jag tyckte det stank förut, men det kan vara näsan också. Det luktar mest när man luktar alldeles ovanför såret, så stinker kanske inte var rätt ord. Men nog luktar det tånagel om det. Blä..

Hm.. vet du hur allmänntillståndet blir hos katten när den får en infektion i såret?

Det kan säkert variera lite på hur långt gången infektionen är. Katter brukar även kunna vara duktiga på att dölja att de mår dåligt. När min äldsta hona hade livmoderinflammation märktes absolut ingenting förrän det blev superakut. Då blev hon helt utslagen och det rann var ur hennes vagina. Hon var illa åtgången när vi kom in med henne akut till veterinären. Livmodern var köttmos minst sagt.

Jag skulle dock inte tro att din katt har en allvarlig infektion, inte än iaf, eftersom det ändå inte ser rött och irriterat ut samt eftersom hon verkar tolerera att både veterinären och ni är där och pillar.

Usch, vad jobbigt det måste ha varit, men hon är alltså helt återställd idag? Varför ska dom hålla på att dölja saker för? :mad: Knäppa katter.

Det förvånar mig inte om det är infektion på gång.. Jäkla skit. Dock verkar hon må rätt okej. Hon äter som en häst och dricker ganska ofta, har även lagt en korv eller två och kissat flera gånger. Gosat som hon brukar men verkar lite tillbakadragen och deppig av skärmen som hon har på sig.

Jodå, hon är helt återställt. Kastrering och en antibiotikakur gjorde susen.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
911
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
681
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 525
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka