Kastrerad hanhund

sofia77

Trådstartare
Kastrerade Melker i januari och kunde inte hålla igång honom under vintern som jag vill pga halka och snö. Och nu under sommaren har han och även jag varit rätt påverkade av värmen. Så han väger nu lite för mycket.

Så är det bara att tänka som en annan som ska ner i vikt mindre mat och mer motion :) Han äter vom&hundemat den med ris och kyckling.

Sv: Kastrerad hanhund

Du ska inte ge det fodret hela tiden, utan variera för att få i rött kött också.
Hundar bör inte äta ris så det finns andra sorter bättre lämpade, har för mig en och annan är bättre just för överviktiga hundar också.

Vad väger hunden och hur mycket mat får han?

Du kan ju inte minska hur mycket som helst. Vi drog ner på maten lite när vår var rund, och fyllde ut med lite grönsaker bara som bukfylla. Han är nu jättefin och får vom och hundmat, samt barfas.

Du får motionera mer helt enkelt :)

Att låta hunden simma är jättebra. Sliter inte på leder på samma sätt som vanliga promenader.
Promenera också med honom i koppel, se till att han går (inte travar) och gå utanför stigarna så han måste lyfta på benen ordentligt. Det brukar ge bra träning.

Han väger nu 7.9 blandras papillon/Lhasa apso.

Han äter 120gr om dagen lite godis ibland, funderar lite på om han kommer åt kattmaten ska kolla det.

Och det har väl varit promenaderna som gått lite för sakta och för korta:). Har inte riktigt orkat nu under värmen.

Och simma kan vi ju gör nu under sommaren sedan kommer jag inte ha råd att åka och betal för att simma med honom

Vattnet är ofta varmt långt in i september om det varit en sån här varm sommar, så än har ni nog en månad på er att få till midjemåttet igen :)
Tänk på att minska på maten när du ger godis också, ibland är det såna små saker som kan ge lite extra vikt.

Byt ut ett par dagsgivor i veckan mot magert rött kött, t ex vilt eller dom magrare delarna av nöt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka