Kastrerad hanhund som markerar.

igbest

Trådstartare
Är det vanligt att kastrerade hanhundar markerar där det varit tikar, varför jag frågar är för att min systerdotters hund är kastrerad och han markerar inomhus, nu sist i min andra systers hus där jag och min systerdotter bodde en helg när vi var och hälsade på så hade han markerat på tre ställen där inne där jag och min tik sov, (systern som bor i huset sa att det var kissat på några påsar, ett sängben och något ställe till så det är knappast min lilla knappt ettåriga tik som har börjat lyfta på benet). Jag vet att han även har markerat på en fåtölj hos min syster som är mamma till systerdottern.

Sv: Kastrerad hanhund som markerar.

Det enda man vet säker med kastering är just att man inte vet hur det exakt kommer att påverkar hunden. Lite beroende på också om hunden är kastrerad sent eller inte.
Hur eller hur så är det i mina ögon ett jäkla ofog att markera inne, kastrerad eller inte. Så jag undrar om det är ett inlärt beteende.
Jag skulle se till att få det "bortlärt"

Jag vet inte hur gammal han är och när han blev kastrerad men jag vet att min systerdotter och hennes sambo tog över honom när han var ca 2 år och jag tror att han blev kastrerad före det. Jag skulle gissa på att han är omkring 5 år. Jag vet heller inte om han gör det hemma också.

Kalle kastrerades innan han var 1 år och han kan verkligen markera inne när andan faller på, han höll ett tag på och kissade i de andra hundarnas matskåler :mad:... Dock är han inte särskilt intresserad av löptikar/tikfläckar etc.
Så ja, även en kastrerad hane kan markera.

Jag ska kastrera min tjoffs nu i början av juni. Jag har fått höra att om du tillåter hunden att fortsätta nosa och smaka efter tikar, markera inne, jucka osv så gör den det av vana. Alltså att det blir vad du gör det till.

Nu vill jag inte uttala mig då detta bara är något jag hört..

Men innan kastrering "instinkt" efter kastrering "vana" ?

Förutom att han inte gjorde det innan kastreringen, det här kom ett bra tag efteråt... Men till stor del är det nog så, ja.

Jag har två kastrater , båda kastrerade när dom var två. Den ena är numera en soffpotatis som helst äter och sover, han skulle aldrig få för sig att markera. Den andra är helt oförändrad och en riktig pissenisse. Dock är det inte tikar som får honom att markera utan det verkar mer som om han pissar in reviret i största allmänhet. Faktiskt skulle jag kunna tycka att han pissar mer nu än innan kastreringen, min egen teori kring det är att han per automatik tappade i rang när kulorna försvann. Hundarna är nu 9 och 7.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 285
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Syrran och mammas hund fick sluta sina dagar i höstas och ligger begravd på en av de lyckligaste platserna i hennes värld. En 8 år...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har varit i helgen varit i stan med min hund, och tänkte på det där med hanhundar som kissar och markerar... Själv har jag aldrig...
2
Svar
23
· Visningar
2 559
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka