Sv: Kastrera?
Okej, dålig på något speciellt vis?
Någon skrev tidigare i tråden att de kastrerat tidigt, men haft problem med det där att hålla katten i stillhet. Iofs är mina inte mer stilla och lugna nu än som småknattar, men honans kastraktionssår bråkade en del. Vad jag trodde var pga att hon VÄGRADE hålla sig stilla och i princip hängde i gardinerna. Gick inte upp (sytt med resorberande stygn både invändigt och utvändigt eller hur man säger, sytt i dubbla lager), men soppade och geggade, inte såpass att man fick sätta in antibiotika men ändå, och det svullnade upp.
Hon har än idag en tydligt kännsbar och ganska stor 'korv' av vad jag antar är bindväv, utefter ärret, på 'insidan'. Inget som någonsin bekymrat henne än iaf, hon är fem år i år, född 2003, kastrerad i december samma år.
Jag har aldrig 'ångrat' den tidiga kastreringen - tvärtom, hade varit ett helvete att försöka hålla henne inne i X månader till, och hade ju med största sannolikhet lyckats bli på smällen om hon hunnit bli könsmogen innan kastrering, och fått gå ut. Men blev som sagt nyfiken nu. Kan ju komma fler katter framöver.
Därför jag blev nyfniken. Det var ingen som sa ngt om någon ökad risk vid tidig kastrering, förutom att de inte gjorde det om de var för 'små', dvs för klent utvecklade eller för låg kroppsvikt, detta fattade jag dock (kan ha fattat fel) som om det mer hängde ihop med att det ju är allmän narkos.