C

CarolaLind

Hörde någon som sa att numera lägger man hästen vid kastrering...är det så? Är det inte olika från vilken klinik/distrikt man anlitar? Eller är det generellt?

Sv: Kastrera.

Det är nog individuellt. Den vet närmast oss lägger hästarna. Den vet som kastrerade åt oss för tre år sedan, gjorde det stående.

Det varierar med veterinär.

Det kastreras både liggande (jag har varit med vid flera olika varianter på sövning/sedering/kasttyg) och stående runtom i Sverige och Tyskland (de länder jag är mest hemma i).

Vore skönt att slippa lägga honom, ja du vet ju vilka problem han har, blir inte bättre med en omkullvältning... :crazy:

Jag har inte tagit beslutet än men det lutar åt att jag skär honom.
Han stressar för mkt just nu för att orka kunna bli bra i benen, det håller inte. :(

Min kastrerades stående på klinik för 2 månader sedan, så det är lite olika.

Pratade även med en annan klinik som gör det liggande/sövd. Men iom att min bara är åring så ville dom ej göra det iom att det alltid är en risk att söva & specillet dom unga.

Pratade även med flera vet. som kunde komma hem & kastera stående hemma i stallet.

Aha, det är en äldre det gäller.

Där skulle jag nog ändå rekommendera klinik och omkulläggning - trots allt :( - för att ta honom på betäckt funikel (det går inte stående).

Man har högre komplikationsrisk hos äldre hingstar, de har vidare inguinalkanaler och större blodkärl = större risk för blödning, framfall och infektion.

Normalkastration på obetäckt funikel görs vanligen bara på hästar upp till 2 år. (Dessa kan tas stående eller liggande).

Senast ändrad:

Så rekommenderade min vet. osså. Stående på unga hingstar och liggande på äldre. För att minimera kompikations & infektions risken.

Men både och på båda GÅR ju naturligtvis.

Då har jag inget val, då får han förbli hingst. Fan. 1-0 till honom.

:p

Vad har han för problem med benen? *nyfiken*

Äldre varmblodtravare bör man kan vara riskabelt att göra på obetäckt funikel. Övriga äldre tycker jag att man kan nöja sig att kolla inguinalöppningarna om man vill kastrera stående på äldre hästar. Här finns många olika åsikter o erfarenheter.
PL

Han har varit konvalecent länge och är precis på väg att bli helt frisk, har har haft svår atrofiering över hela rygg och ner i bakbenen, samt ligamentproblem, samt svåra låsningar i bröstryggen och länden som äntligen släppt. Lägger jag honom är det stor risk att det blir skit och pannkaka och jag får börja puzzla igen. Känns inte helt ok, inte just nu i alla fall, men skärper han sig inte ja då åker kulorna såklart.

Jag har inga som helst problem med att hålla honom som hingst, det är han som har problem med att inte kunna slappna av ordentligt och jag tror att en kastrering skulle kunna påskynda förloppet så att han kunde få bli en glad och harmonisk häst på riktigt.

Så jag kan be vet komma ut och kolla ? gör de det tror du?

Då förstår jag varför du helst inte vill lägga honom ner!

Min pålle har också väldigt svårt att varva ner och framför allt då i hagen.
När jag hanterar honom är det inga problem men så fort han blir "fri" springer han som en galning och skriker oavbrutet nästan dygnet runt :crazy:
Det gör inte saken bättre att det rider förbi brunstiga ston heller..
Så för en vecka sedan tog jag beslutet att kastrera.
Jag får nog skaffa hingst när jag har egen gård istället så jag själv kan bestämma över stallrutinerna..

Vi gjorde det liggandes hemma i boxen men MASSOR av ny halm under.
Själva kastrationen gick bra men vet. hade svårt att få om tängerna och att lägga honom ner var det jobbigaste jag gjort på länge!
Jag var helt skakig i hela kroppen och genomsvettig :crazy:
Han ville inte riktigt som jag och vet. om jag säger så..

Än så länge är han precis lika galen som innan.
Hoppas han taggar ner snart för sin egen skull!

Det tycker jag att man kan begära innan kastr på öppen funikel. Då gör man ofta så att man ger hästen lugnade för kastr o sedan kollar.
När det gäller kastr på öppen funikel är liggande inte ngn fördel framför stående.
Vilken ras o ålder?
PL

Senast ändrad:

Jodå :D de lugnar sig, har kasterat fler st. i åldrarna 13-16 och de har alla ändrat sig ganska snart och märkbart, den värste var som ett lamm efter 3 veckor.. ;)

Nej jag vill inte bråka med honom, jag funderade på att lära honom lägga sig själv på kommando men det kanske inte är schysst att unyttja det så?? :devil: :angel: :D

Min påg är gudasnäll, han är verkligen inget problem, alla kan hantera honom etc. men, han är just nu för stressad för att konvalecentplanen ska hålla sig inom ramen.

Här gäller det mkt sakta uppbyggnad och det har gått super hittills, han är verkligen jättefin mot vad han har varit och nästintill ren i alla gångarter, men nu med detta vankande och stressande kommer en del skit tillbaka.

Ska avvakta och se men jag ska iaf. ringa vet och be dem komma ut och titta.

Min är 3 år gammal men enligt vet. var han väldigt välutvecklad :o
Stackars vet. fick kämpa ordentligt för att få tängerna om..
Igår var det en vecka efter ingreppet och han var fortfarande lika hysterisk.
I förrgår drog han ner en ca 15 meter lång sida med trästaket samt tråd för att det gick en vallack längre bort.. *suck*
Munkpeppar har jag proppat i honom sedan 3 veckor tillbaka *suck igen*
Kastrationen är liksom mitt sista hopp :crazy:
Jag älskar ju pålle men han måste tagga ner i hagen alltså!

Är det fuxen du visat foton på tidigare? Nökle heter han om jag inte minns fel..
Väldigt fin pålle!
Vad roligt att det gått så bra för honom!
Förstår att du överväger kastrering men tanke på hur mycket stressen kan förstöra!
Du har väl, precis som jag, köpt pålle främst som ridhäst och inte som avelshingst.

Du får väl lära honom lite trix och sen när han ligger ner så kommer vet. inrusandes med sprutan :devil:
Låter som en bättre plan än det jag fick göra!
Jag kände mig som en 90-åring i kroppen två dagar efter..

Hoppas det löser sig!

peter_lundin skrev:
Äldre varmblodtravare bör man kan vara riskabelt att göra på obetäckt funikel. Övriga äldre tycker jag att man kan nöja sig att kolla inguinalöppningarna om man vill kastrera stående på äldre hästar. Här finns många olika åsikter o erfarenheter.
PL
Varför är det skillnad på äldre travare o annan ras?
Vid vilken ålder kan hästen kallas "äldre"?
*obotligt nyfiken*

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 314
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 916
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?