BornAgain

Trådstartare
OK då var det dags igen. Dagmatte säger att Pyssling pissar inne. Han gjorde det förrut på dagis. Och de ville att jag skulle kastrera. Då hade han dock gjort sig illa. Och jag hade problem hemma också. När jag bytte till dagmatte upphörde problemet. Nu vill dagmatte att jag kastrerar Pyssling. Jag är dock tveksam...

Pysslingen är krypt. Min veterinär rekommenderade först att kastrera, men ändrade sig efter mer kontakt med hunden. Nu säger hen att givet hans mentalitet ger testosteron minskad osäkerhet och jag bör ta den ökade cancerrisken och låta honom behålla bollarna. Jag tyckte det lät underligt men har fått input från ytterligare två veterinärer som stödjer "min" vet - och ingen som säger emot.

Jag undrar också hur det blir med tävlingar och prov. En krypt hund får delta, men kan inte inte få titlar på prov. En kastrat får också delta, men man ska då visa intyg på att hunden hade friska, normalt belägna testiklar. Kan en kastrerad krypt hund delta?

Sedan gillar jag Pyssling som han är. Min enda erfarenhet av kastrater är hästar och katter och där blir det onekligen skillnad.

Sedan är det det att sist vi hade problem var det ett symptom på att Pyussling hade en skada som gjorde ONT. Dessutom var vi i en hundhall igår, han var så pissnödig att han grät men höll sig tills jag fick ut honom.

Jag skulle börja med grundlig vetkoll då. Förklara läget, förklara den föregående situationen och se om kissandet kan förklaras med nåt där. Tycker kastrering är väldigt drastiskt, speciellt om du inte har problem med honom hemma.
Vad är dagmattes anledning till kastraktionsförslaget? Är det "bara" innekissandet (skvättande?) Beter han sig illa runt löptikar eller har svårt att släppa intressanta lukter ute i samband med detta osv?

Det går ju att testa med kemisk innan man gör ett permanent ingrepp.

Fast då blir det tvärstopp med allt vad tävling heter ;)
Det kanske blir tvärstopp i mycket i livet om hunden får en ökad osäkerhet. Jag kanske missförstod TS men jag uppfattade det som att veterinärer hade sagt att hunden kunde behöva testosteronet och tolkade det som att viss osäkerhet fanns.

Det kanske blir tvärstopp i mycket i livet om hunden får en ökad osäkerhet. Jag kanske missförstod TS men jag uppfattade det som att veterinärer hade sagt att hunden kunde behöva testosteronet och tolkade det som att viss osäkerhet fanns.
Han är en mycket svårläst liten hund och har i omgångar kunnat uppfattas som mycket osäker (vore han häst skulle jag säga "hög i blod", "med nerv"). Kör lite attack-and-retreat på livet. Samtidigt har han inte haft det lätt hos oss - Släkting är sjuk, jag är stressad, hemtjänsten kommer och går som kattor

Det jag vet är:
1) Jag gör inget utan att gå igenom honom (jag är rädd att mina försök att rätta till hans skada kanske inte fungerar :cry: Det är en mjukdelsskada som jag fått olika diagnoser på :crazy:)
2) OM jag kastrerar honom så kör vi kemisk först ifall

Jag är så frustrerad för jag trodde att problemet var löst. Han pissar inte inne på Mood, tunnelbanan etc - trots att andra hundar och människor :yuck: gör det - han grejar att hålla tät i träningshallar... vi besökte en bekant med TRE löptikar och det funkade...

(En av veterinärerna som argumenterade för bollarna kvar hade "nöjet" att ta hand om honom när han skadat sitt ena öga. Han började med att bita henne :o. Sedan somnade han när hon gick efter en munkorg. Därefter charmade han henne totalt genom att samarbeta helt genom ögonlysning och kontrastvätskedroppning...)

Jag är så frustrerad för jag trodde att problemet var löst. Han pissar inte inne på Mood, tunnelbanan etc - trots att andra hundar och människor :yuck: gör det - han grejar att hålla tät i träningshallar... vi besökte en bekant med TRE löptikar och det funkade...
Baserat på detta ser jag ingen som helst anledning att kastrera.
Håller en rejäl tumme att det inte är smärtan som återkommit och att det är enkelt avhjälpt.

Absolut sant. Jag skulle nog börja med att försöka få dagmatten att använda skvätt skydd :)

Tycker inte din dagmatte ska bestämma om du ska kastrera.
Det är ett eget beslut.
Jag kastrerade min blandrashane.
Men det är en blandras som inte ska gå i avel någon gång.
Vill inte att han ska träffa en löptik i en kurva.

Jobbigt läge - du är väl i någon mån beroende av att dagmatten är nöjd också... Jag hade nog börjat med att fundera på hur hunden har det fysiskt och mentalt, och om jag kan göra något åt det ifall jag kommer på något. Jag vet inte om jag missat, hur länge har han gått hos den här dagmatten och hur länge sen började han kissa inne? Kom det plötsligt eller smygande?

Han har varit hos henne i ca 4 månader och det är nu det klagats på att han kissar, och naturligtvis vill jag inte att han äcklar ner heller :yuck: och jag är beroende av att ha hundpassning.

Samtidigt säger min veterinär att man inte ska räkna med att hundar slutar kissa efter att ha kastrerats - så nitlotten för mig är en ännu räddare hund som kissar, tröstpriset en rädd hund som inte kissar och vinstlotten en någorlunda oförändrad hund som inte kissar...

Jag kan inte sätta sannolikheter på de olika utfallsrymderna och har svårt att göra en riktig riskanalys.

Han har varit hos henne i ca 4 månader och det är nu det klagats på att han kissar, och naturligtvis vill jag inte att han äcklar ner heller :yuck: och jag är beroende av att ha hundpassning.

Samtidigt säger min veterinär att man inte ska räkna med att hundar slutar kissa efter att ha kastrerats - så nitlotten för mig är en ännu räddare hund som kissar, tröstpriset en rädd hund som inte kissar och vinstlotten en någorlunda oförändrad hund som inte kissar...

Jag kan inte sätta sannolikheter på de olika utfallsrymderna och har svårt att göra en riktig riskanalys.

Nej, det är ju jättesvårt - eller omöjligt snarare. Men det är kanske ett fall av att gräva där man står, helt enkelt.
1. Han kissar hos hundvakten
2. Det kan inte fortsätta
3. Finns det någon sannolik orsak att åtgärda?
4. Kastrering kan hjälpa, eller göra allt värre

Iom punkt 2 så måste något göras. Hittar du inget vid 3 ser jag inte så många andra alternativ än 4, alltså kastrering. För ja, det låter riskabelt, men vad annat kan du göra? Om du inte kommer på någon annan anledning(?) till beteendet, det kan inte fortgå, du måste ha hundvakten och hon vill du kastrerar... Jag hade inte heller velat kastrera, men finns det inget annat att prova (eller man provar annat men det har inte effekt) och det inte kan fortgå så ser jag inte så mycket alternativ.

Jag hade funderat på andra orsaker/åtgärder, men kom jag inte på något (eller åtgärderna vore omöjliga) så hade jag kastrerat.

Jag skulle hellre byta hundvakt än kastrera när hunden i övrigt funkar med löptikar, inte pinkar i kollektivtrafiken eller träningshallar och inte har problem hemma.

Fick inget svar på om det var skvättande eller "ordentliga pölar". Men antar skvättande/revirpink iom att dagmatten ropar om kastraktion?
Det funkar inte med "stänkskydd"?

Jag skulle hellre byta hundvakt än kastrera när hunden i övrigt funkar med löptikar, inte pinkar i kollektivtrafiken eller träningshallar och inte har problem hemma.

Fick inget svar på om det var skvättande eller "ordentliga pölar". Men antar skvättande/revirpink iom att dagmatten ropar om kastraktion?
Det funkar inte med "stänkskydd"?

Jag antog att byta hundvakt inte var ett alternativ - eller att man räknar med att problemet kommer att följa med?

Jag antog att byta hundvakt inte var ett alternativ - eller att man räknar med att problemet kommer att följa med?
Nä det är ju inte bara att kliva in hos en random person och kan vara jättesvårt (eller omöjligt) att hitta nån man litar på, och jag vet ju inte hur situationen ser ut. Men med den beskrivning av hunden som getts tycker jag att det ser ut som att problemet endast existerar med hundvakten denna gång, eller? Att göra ett sådant ingrepp och riskera så mycket innan man ens testat att ha hunden någon annanstans känns för mig helt befängt. Ja det kanske följer med till nåt annat ställe, men det kan ju också ha en hel del andra förklaringar.

Jag är helt klart för kastrering av hundar som inte fungerar utan ingreppet, så jag är ingen kastreringsmotståndare rent generellt. Men i det här fallet finns det ju inga andra problem som kan kopplas till faktumet att han är okastrerad, kissandet behöver inte ens bero på det och ingreppet kanske inte löser problemet (men kanske skapar ännu större problem).

Jobbig sits, helt klart.

Han hade liknande problem när han var på dagis. Jag tror att det kan vara stressrelaterat. Dagmatte har många hundar

Jag tror att jag försöker hitta en annan lösning.

Blir han mer osäker tar jag bort honom. Det känns just nu som om det är en lösning. Hsn har sin skada och lägg till det en operation och risken att bli mer rädd. Det ska vara roligt att ha hund och att vara hund.

Jag kastrerade min som skvätte inne. Enda skillnaden är att han nu bara gör det när de är ensamma hemma (inte varje gång). Så jag sätter på skvättskydd när jag lämnar dom ensamma och behöver inte torka något. Så jag skulle nog rekommendera skvättskydd först. Jag har bindor i så blir inte skyddet äckligt och behöver inte tvättas varje gång det skvätts, bara byta binda.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004
B
Hundhälsa Jag har en tvåårig cockerspaniel som inte är kastrerad. Men testiklarna har heller inte kommit ner. Dom ligger i ljumskarna och flera...
Svar
5
· Visningar
1 478
Senast: Bankerspretta
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 189
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar