Kastrera unghingst

M

marijaa

När brukar ni kastrera era unghingstar, alltså dem som ni vet att ni inte ska spara? Jag har en liten kille som är född i maj i fjol och funderar på att kastrera honom i januari-februari.

Men man hör så många olika bud. En del påstår att kastreringen inte inverkar på exteriör medan andra sparar dem lite för "att grovna till sig".

Jag har sett dåliga exempel där hingstar blivit sent kastrerade och blivit buffliga och svåranpassade i flockar tillsammans med ston. En sån häst vill jag inte ha, och jag är helt säker på att jag inte ska spara honom (vad ska jag med en hingst till??)!!

Så alternativien är väl nu i vinter, när han är lite mer än ett och ett halvt år, eller til nästa vinter, när han är två och ett halvt (nästan tre), och det hinner ju hända rätt mycket på ett helt år.
Vilka för- resp nackdelar ser ni på att göra det nu alt. vänta??

Växa mer behöver han inte (lika stor som fyraåringarna :smirk: ), däremot hoppas jag att han blir mycket grövre (men det har han ju anlag till :cool: ).

Här är två bilder om det kan säga nåt om kusen:
C28aug023.jpg

C28aug042.jpg

(herren som springer bakom är 18 år... :smirk: )

(Moderator: jag vänder mig specifikt till ägare av islandshästar och eftersom de inte har samma "tillväxttakt" som andra hästar hoppas jag att tråden får ligga här)

Sv: Kastrera unghingst

hej
fin häst du har=)
jag har hört iaf att ju tidigare dom kastreras(gäller de flesta djur) destå senare sluts tillväxte zonerna de fortsätter alltså att växa på höjden och då antar jag att får de va hingstar längre växer de på bredden kan man ju säga.
Jag tycker själv att det är snyggare med valacker som inte blivit kastererade så tidigt eftersom de oftare ser lite mer skrangliga ut med smalarae hals m.m. det är min erfarenhet iaf.

detta är min islänning (just nu lite småfet men du ser ju lite endå) som kasterades vid 4års ålder han skulle sparas var det tänkt först.
han är INTE bufflig och går jättebra ihop med ston och valacker frånsett att han nån gång kan försöka sig på en betäckning och det är inte det roligaste men jag tror på att det försvinner men tiden han är ju trots allt bara 5år just nu.

Vacker

han har vad jag kallar hingstnacke iaf :angel:

de fortsätter alltså att växa på höjden och då antar jag att får de va hingstar längre växer de på bredden kan man ju säga.
en del menar att detta enbart har med anlag att göra, som jag skrev har jag hört olika bud.

Vår togs strax innan tredje födelsedagen, men han var grov långt innan - och kanske speciellt halsen. Nu är han stark i rangen och backar inte alls så lätt, men det är nåt helt annat än att vara bufflig. Är du säker på att buffligheten kommer ifrån könet, och inte är en kvarleva från uppväxten och den flock hästen gått i tidigare (alltså "avsaknad" av uppfostran)?

Som vallack finns ju fördelen att de kan gå i en blandad flock, men vi hade vår kvar bland hingstarna. Och det syntes skillnad på de två kastrerade framåt vår och brunst, men inte mera än så. Rangmässigt var inte alla hingstarna högre.

Gällande tillväxtzoner har jag faktiskt inte den blekaste aning. Grövre, det har jag en känsla av att det är lättare för en vallack än hingst att bli.

jag tänker specifikt på två hingstar, numera vallacker, - den ene fick betäckningstillstånd för åtta ston sen kastrerades han, han är inte bufflig mot människor men har däremot hingstbeteenden i flocken, så är det en blandad flock har han svårt att anpassa sig och det blir oro. Så har det varit i alla de flockar jag sett honom gå i.

Den andre däremot kastrerades redan som treåring och visst, i hans fall kan man väl misstänka att det kan ha med uppfostringen att göra för han har dålig respekt även för människor, men i flocken har han däremot samma beteende som ovan nämnd häst...

Och det syntes skillnad på de två kastrerade framåt vår och brunst, men inte mera än så.
Vad syntes skillnad?

Alltså mellan dem och de kvarvarande hingstarna, vallackerna var lugnare.
Ursäkta klantig formulering ... :o

Våran valakc kastrerades förra året (5år gammal då) för att han gick igenom ridegenskaperna på hingsvisning (förra ägarna)
Har bara haft han i 4mån.
Han har 10(?) avkommor och har ju då betäckt innan locket las på.
Han går i stor valackflock och kommer jättebra överens med alla.

det som kan vara med honom är att omman rider han på volten (hingstens hage är bredvid), och Freyðir håller på å betäcka sitt sto, såkan han bli lite stirrig och gnägga å ha sig men det är ingenting annat, och han är absolut inte bufflig och jobbig, han har stpr respekt och är helt underbar att hålla på med :)

Jag tycker det verkar som det är lite olika mellan olika hästar, vi har några valacker som var hingstar lite olika länge. den ena som blev kastrerad när han var 5 är lite fräck och tuff å så även fast han gått i flock under sin uppväxt osv. medan han som är hingst och lika gammal är mera "lätthanterad" dvs, mer respekt och inte lika gå-påig. Risken om dom är hingstar för länge är ävl att de kan få lite för grov hals, vilket lätt händer. Och på vissa hästar som kanske redan är lite grova innan så kanske man inte vill ha det, eftersom det kan vara en nackdel senare...

Men som sagt, jag tror att det är väldig individuellt. Jag märker iaf på valackerna som går tillsammans, vilka som har blivit kastrerade senare än andra. Det är lite tuffare mot de andra och högre i rang. men det behöver väl kanske inte vara så för alla.

Min pålle blev kastrerad på våren som två-åring, den största orsaken var att han var tunn och ganska liten. När hormonerna började sätta till, bllev han visserligen inte upphetsad och kutade runt. Nä han satt på en kulle som tjuren Ferdinand och tittade på de fina stona i hagen långt borta, genom det glömde han totalt bort att äta vilket var väldigt viktigt på någon som såg ut som en mask.

Denna sommar har gjort underverk med han kropp, han har vuxit såväl på höjden som bredden. Numera räknas han inte in som en av sillarna. :angel:

Har inte bestämt riktigt när min ettåring ska kastreras. Funderar på att göra det våren han blir 3 år. Tanken är att han ska gå på hingstbete tills han ska snöpas. Har ingen bra möjlighet att ha honom hemma.

Min kompis har en 3-åring som hon kastrerade i våras och det funkade bra med honom. Det bor i och för sig bara valacker hemma hos dem. Han visade lite hingstbeteende i våras innan han blev kastrerad men, ingenting under åren innan. Nu är han som vanligt igen. Inte hingstig alls.

Jag hade velat kastrera min ettårshingst redan nu.
Men där finns bara en testikel.
Så jag väntar och hopppas på att där skall trilla ned en till.
Och jag har inga problem med att hålla honom som hingst.
Nu så går han och leker med sin pappa och sedan så får han gå med ett gäng valackar.

Kastrerade min första som 3 1/2 åring efter hingstbetet och den andra som ettåring. Båda är fina, vet inte om tiden för kastering har betydelse??

marijaa skrev:
en del menar att detta enbart har med anlag att göra, som jag skrev har jag hört olika bud.

Jag anser nog att det har betydligt mer med anlag att göra. Min 3-årige hingst har inte komit lika långt i sin utveckling inklusive tillväxtzoner som min 4-årige hingst hade som 2-åring...

Jag har haft många hingstar och valacker och utveckling har varierat betydligt. Jag vill också gärna ha lite hingstkaraktär så jag höll länge på att vänta till mars de år de var 3 med att kastrera, tills jag fick en valack som inte är hingstig men han betäcker stona när de brunstar. Det innebär att han aldrig kan gå med ston... Han kommer däremot väldigt bra överens med hingstarna , även 4-åringen som används i avel och intar då mer än sto-position. Den andra valacken jag har har mycket mer resning, är också kastrerad som 3-åring, men ser mycket mer ut som en hingst, men betäcker inte eller är så jätteintresserad av stona, men både den 3-årige och den 4-årige hingsten uppfattar honom mer som en hingst, vilket han tycker är jättejobbigt! 4-åringen tål inte honom alls. Valacken är väl alldeles för snygg antar jag...

Idag känner jag att vet jag att jag inte skall behålla dem som hingstar då vill jag kastrera i mars när de är 2. Då har de inte riktigt "vaknat" som hingst men ändå fått en tillräckligt lång period på sig för att få lit hingstkaraktär. Förhoppningsvis betäcker de inte stona om de kastreras vid den åldern. Risken för detta ökar ju ju äldre de är vid kastreringen. Däremot skall man INTE kastrera när det är frost ute mitt i vintern då läkningen är sämre! Mars är en bra tid här nere. Det är frostfritt och beteshagarna är ganska fria från bakterier efter vintern och då kan man kastrera och släppa hästen i en sådan hage. De skall ju stå still några timmar efteråt men sen bör de röra på sig så mycket som möjligt för cirkulationens skull, men ej stegra sig, utan bara gå och springa. Jag kastrerar helst 2 samtidigt som kan gå ihop.

ang skrev:
Vår togs strax innan tredje födelsedagen, men han var grov långt innan - och kanske speciellt halsen. Nu är han stark i rangen och backar inte alls så lätt, men det är nåt helt annat än att vara bufflig. Är du säker på att buffligheten kommer ifrån könet, och inte är en kvarleva från uppväxten och den flock hästen gått i tidigare (alltså "avsaknad" av uppfostran)?

Som vallack finns ju fördelen att de kan gå i en blandad flock, men vi hade vår kvar bland hingstarna. Och det syntes skillnad på de två kastrerade framåt vår och brunst, men inte mera än så. Rangmässigt var inte alla hingstarna högre.

Gällande tillväxtzoner har jag faktiskt inte den blekaste aning. Grövre, det har jag en känsla av att det är lättare för en vallack än hingst att bli.

Min erfarenhet är att vissa hästar föds mer skygga andra mer orädda. Mao redan från början har de mer eller mindre tendens att vara skygga eller buffliga. Det gäller attanpassa sig därefter. Eftersom jag inte tål fräcka hästar så anpassar jag uppfostran därefter och de skygga tar jag det försiktigt med medan de mindre känsliga blir tuffare behandlade från min sida, allt från att nipa dem i läppen till att jaga undan dem för mig. Men framför allt har alla lärt sig att lyssna på rösten och rytter jag till då jäklar gäller det att flytta sig. Stamp i backen eller en höjd hand och en fingerknäppning och hela flocken skall flytta sig omedelbart. Den som inte gör det kan jag gå emot lite hukande och stampande eller intensivt knäppa gång på gång tills han/hon flyttar sig!

Jag lovar att mina valacker kastrerade som 3-åringar är allt annat än fräcka. Den som betäcker kunde blivit det och kan försöka spela dum ibland och tro han skall få en munsbit ur hinken innan jag lagt maten i krubban, men han flyttar sig blixtsnabbt när jag säger ifrån. Buffligast är mitt 6-årssto som tillhör den mer lugna sorten och som jag inte själv fött upp utan köpte som fräck 1-åring... Hennes mama ger lite sådana avkommor som kräver tydligare signaler. Men hon lyder hon med och vet sin plats, men kunde göra mig helförbannad som 1- och 2-åring innan hon lärt sig att matte gör inga undantag! 4-årshingsten är också den coola sorten som kräver att man man kan sätta gränser och har varit sådan sedan föl. Alltså har jag hållit honom kort. Hingst, sto eller valack, det spelar ingen roll och de flesta fräcka hästar verkar vara just ston faktiskt. Verkar som om folk tror att det är ofarligt att skämma bort ett sto men det kan jag tala om att det inte är! :mad: :crazy:

sambaengi skrev:
Idag känner jag att vet jag att jag inte skall behålla dem som hingstar då vill jag kastrera i mars när de är 2. Då har de inte riktigt "vaknat" som hingst men ändå fått en tillräckligt lång period på sig för att få lit hingstkaraktär. Förhoppningsvis betäcker de inte stona om de kastreras vid den åldern. Risken för detta ökar ju ju äldre de är vid kastreringen. Däremot skall man INTE kastrera när det är frost ute mitt i vintern då läkningen är sämre! Mars är en bra tid här nere. Det är frostfritt och beteshagarna är ganska fria från bakterier efter vintern och då kan man kastrera och släppa hästen i en sådan hage. De skall ju stå still några timmar efteråt men sen bör de röra på sig så mycket som möjligt för cirkulationens skull, men ej stegra sig, utan bara gå och springa. Jag kastrerar helst 2 samtidigt som kan gå ihop.

Det är just det du skriver, hinner de "vakna" så är det ju "försent" sen...
Aha, trodde att jan/feb var den bästa perioden ur bakteriesynpunkt (bor lite söder om dig) men mars nästa år verkar ju lagom, han är född i maj så då är han nästan två.

Han är otroligt låg i rang (mycket skönt för han har knappt haft en enda sårskorpa i sommar då han gått med 9 andra småhingstar ;) )
Tyvärr, pga olyckliga omständigheter, fick jag hantera honom en del i vintras men han är otroligt väluppfostrad. Det märktes inte minst när vi skulle släppa ihop hingstarna och de andra steppade runt medan min stod på lagom avstånd med slakt grimskaft (ja, till 99% iallafall :cool: )

Som ni ser på bilden är han rätt :cool: överbyggd, om han ser ut sån vid kastreingstillfället, påverkar det nåt?

Michis skrev:
Våran valakc kastrerades förra året (5år gammal då) för att han gick igenom ridegenskaperna på hingsvisning (förra ägarna)
Har bara haft han i 4mån.
Han har 10(?) avkommor och har ju då betäckt innan locket las på.
Han går i stor valackflock och kommer jättebra överens med alla.

det som kan vara med honom är att omman rider han på volten (hingstens hage är bredvid), och Freyðir håller på å betäcka sitt sto, såkan han bli lite stirrig och gnägga å ha sig men det är ingenting annat, och han är absolut inte bufflig och jobbig, han har stpr respekt och är helt underbar att hålla på med :)

men hur är din när den går ihop med ston då? hur gammal är den nu? 6år?. för jag ser inget problem med att låta sent kasterarade hingstar gå med valacker men problemet är när stona kommer in i bilden.

Vi vill inte ha valackar och ston tillsammans då det lätt blir tjafs mellan ston och andra hästar (inte alltid men ofta).
Han står i ett stall med 20 andra uppstallade hästar och då går det ju att ha valackar och ston separerade och vi skulle faktiskt aldrig komma på tanken att stoppa in honom tillsammans med ett sto i samma hage, vi skulle inte ens stoppa in vår andra (11år kastrerad tidigt på Island) tillsammans med ston då detta känns väldigt onödigt.

han är 6år nu och är helt underbar.
Och som nämnt ovan skulle vi aldrig ställa ihop honom med ett eller flera ston, även tidigt kastrerade valackar kan få hingstkänslor vid stons brunst och betäcka, vilket kan leda till sår hos ston m.m. så dom får gå separat för att undvika den sortens skador.

Samma här, vi har inte heller valacker och ston tillsammans pga av att det inte är bra in valackerna försöker betäcka stona.
Om man har dem tillsammans så öppnar det ju bara till bråk om det är flera ranghöga valacker i samma hage, eftersom de då vill anse att de är deras ston.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 512
Senast: Efwa
·
H
Hästvård Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Alexandra_W
·
H
Hästvård Kastrerade min unghingst i våras då han var två år. Kunde inte göra det tidigare pga vädret (för varmt/lerigt/blött/kallt osv). Han var...
Svar
1
· Visningar
805
Hästvård Hej! Har två 06-or av olika storlek med hoppstam (sv hbl). En efter Santa Cruz - Landfrieden - Ibikus som är väldigt liten just nu, har...
Svar
5
· Visningar
882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka