Kastrera tik.

K

Kyrck

Hej, jag ska snart köpa en tik & jag vill inte ha valpar & dessutom så har jag redan en hanhund så jag vill slippa löpet - så ja, jag ska kastrera.
Jag undrar när man som tidigast kan göra det? Måste tiken löpa en gång först?

Sv: Kastrera tik.

Hej, jag ska snart köpa en tik & jag vill inte ha valpar & dessutom så har jag redan en hanhund så jag vill slippa löpet - så ja, jag ska kastrera.
Jag undrar när man som tidigast kan göra det? Måste tiken löpa en gång först?

Vi köpte får Jack Russeltik när hon var 6 månader gammal och då hade hon varit kastrerad i åt minstånde 1 eller 2 månader, och hade heller aldrig hunnit löpa. Jag tror inte det gör någon skillnad, men borde inte risken för sjukdomar vara ennu lägre om hon aldrig genomgått ett löp? Men vad vet jag? :angel: Fråga en veterinär! Att ringa kostar ju inget :b

Sv: Kastrera tik.

Har (USA) kastreras tikar vid 5-7 manaders alder. Folk tycker och tanker olika, men de flesta veterinarer jag traffat vill helst se att tikarna kastreras fore forsta lopet, da det pastas att drastiskt minska risken for cancer i brostkortlarna. Jag ska kastrera min tik vid 7 manaders alder, forhoppningsvis kan hon "halla sig" och inte lopa fore det :)

Har kan du lasa mer:
http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=2&cat=1625&articleid=926

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
484
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
328
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 076
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka