Kastrera tik, bra/dåligt?

T

thekid

Ska kastrera min tik om nästan två veckor och vill gärna höra lite om era erfarenheter, bra såväl som dåliga:)
Hur vanligt är det med bieffekter? (heter det va?:o)

Anledningen till att hon ska kastreras är bla att hon är blandras, så vi vill ändå inte ta några valpar efter henne, sen har vi en hanhund också så det blir jobbigt vid löptider (brukar dessutom få påhälsning av andras hanhundar - inte såå kul...).

Det känns som att det inte är så jätte vanligt med kastrering på hundar, men borde inte det vara det bästa, om man ändå inte ska avla? Vad tycker ni?
(ska fö även kastrera hanhunden inom kort)

Sv: Kastrera tik, bra/dåligt?

Jag funnderar på att kastrera min blandrastik men jag har ingen aning om vad det kostar och vill precis som du höra lite erfarenheter och vad de tycker. Det är ju trots allt ett stort ingrepp

Ja precis, det är ju lite större än ingreppet på en hanhund.
Förutsett att allt går bra så kommer op för min hund kosta 5700kr, och hon väger ca 30 kg. Det är ju rätt dyrt, men förhoppningsvis är det värt vartenda öre... Lite jobbigt när det vallfärdar hundpojkar hit i löptider, och synd om dom är det ju också som ändå inte får nått annat än en utskällning av min tik:D

Hej!
Vi fick operera vår tik pga inflamation vid fem års ålder. Man får passa så de inte går upp för mycket i vikt vilket vi inte lyssnade på ordenligt.
Hör till saken att hon va oerhört kräsen på mat före operationen, luktade bar på en skiva skinka osv. så när vet lämnade ut henne efter operationen så sa hon - passa vikten nu de har lätt för att lägga på sig eftersom de tappar mätthetskänslan.
Jaarå sa vi o tänkte på hur hon bara vände bort huvudet åt nästan allt vi bjöd henne på.
Men men med åren så blev hon rundare o rundare, det va ju kul med en hund som åt det bjöds!!:angel:

Hon blev som en unghund i sinnet igen o det va ju jättekul, bara busig o lekfull.

Jag kan inte säga att det har varit nåt negativt med det hela men andra kanske har andra erfarenheter.

Vill bara säga att vår lilla gråhundstik fyller 15år idag:banana:

Lycka till vad än ni betsämmer er för!

Det jag ser som positivt (har inte kastrerat mina ännu) är att du förhindrar livmoderinflammationer och i viss utsträckning även juvertumörer.
Nackdelar kan ju vara att de lägger på vikt, får sämre päls och de kan bli slöa, hur vanligt det är vet jag dock inte.

Har en labbetik som jag kastrerade akut för ganska så precis ett år sedan, livmodersinflammation, och hon vart bara två år gammal. Tycker definitivt att det är en fördel med att kastrera tikar som inte skall gå i avel, även om det handlar om en kostnad för att genomföra.

Som _husmusen_ sade så förhindras livmodersinflammation (hur det är med juvertumörer vet jag inte, men jag tror dig absolut). Nu på senare har jag kommit fram till att det även är väldigt bekvämt att ha en tik som inte löper ^^' Kan tävla och träna precis hela året utan att oroa sig för humörsvängningar och jobbiga hanhundar :P Sedan finns det ju en del tikar som blir väldigt skendräktiga också, i vilket fall så förhindras också detta i och med kastrerandet.

De negativa effekterna har jag personligen inte känt av så mycket. Tro det eller ej men innan jag kastrerade min hund var hon i det närmaste underviktig (en labrador var det ja ;), nu är hon fortfarande slimmad och fin men inte lika tunn. Pälsen har blivit en nyans mattare, det märks då man jämför med hennes mamma.

Nåja, det enda tråkiga med Appples kastrering var väl att hon egentligen varit planerad att tas en kull valpar på... men man kan inte få allt. I dåläget vart jag mest lättad över att hon blev frisk igen.

/Even

Min första hund, en goldentik, fick kastreras vid 6 års ålder i samband med livmodersinflammation. Hon kändes yngre efter det, aktivare, piggare och gladare. Hennes löp var aldrig problematiska, så för den sakens skull gjorde det ingen skillnad. Dock fick hon så kallad kastratpäls som var tjock och inte fälldes på samma vis som den päls hon hade innan.

Min äldsta tik som jag har nu blev kastrerad när hon var drygt två år. Till viss del tycker jag att hennes löpperioder sitter kvar i huvudet på henne, men det kanske bara är jag som inbillar mig. Inget negativt där, har inget att klaga på aktivitetsnivå eller att hon skulle kännas slö. Inte vikten heller, hon är mycket lätt att reglera.

Den yngsta tiken jag har kastrerades innan sitt första löp vilket jag tycker är att föredra eftersom risken för juvertumörer sen är lika med noll om jag förstått saken rätt. Risken ökar drastiskt i och med första (och flera) löp sedan. Ser ingen slöhet där heller och hon är snarare svår att hålla i hull än att hon har problem åt andra hållet.

Det största problemet som jag ser det med kastrering av tikar är risken för att de blir inkontinenta. Inte jättevanligt, men jag vet några stycken som kastrerat och sedan så småningom fått det problemet. Personligen tycker jag dock att allt det positiva överväger den risken och förespråkar ivrigt kastrering av djur som inte ska gå i avel. Lycka till med allt!

*kl*

Vad härligt att höra att det har gått bra för allas tikar! Jag är inte överorolig, men det hjälper att höra hur bra det gått för andra:D Min hund är ju knappt två och ska väl vara frisk i övrigt, men jag vill som sagt slippa oroa mig för livmodersinflammation o dyl. i framtiden.
Har också hört det där med maten, det är ju lite individuell, men min lilla kommer nog få minska på småätandet och springa lite mer om hon inte ska behöva rulla fram, för hon är väldigt glad i mat:D
Som Thoora nämner så finns ju risken med inkontinens, och det är väl mest det jag är oroligt för, men kan det behandlas eller är det bara att gilla läget?
Tack för allas svar:bump:

Om man bara ska kastrera för bekvämlighetens skull, så bör man ändå tänka lite på vilken typ av päls hunden har...annars kan man få¨r jobbigt värre senare :smirk:

Korthåriga hundar inga problem, men långhåriga hundar brukar få väldigt ullig och mjuk päls...typ som valppäls. Lättare att tova sig och ibland även väldigt torr och spröd.
Självklart olika från hund till hund, men ändå får de flesta pälshundar väldigt trist päls efter kastrering. Värt att fundera på...och detta gäller påde hanar och tikar.

Jag har bara jätte bra erfarenheter av kastration på tik.
Den sista tiken är som vanligt, men gladare. :)
Kastration på hane är lite olika, men alltid till det bättre.

Som Thoora nämner så finns ju risken med inkontinens, och det är väl mest det jag är oroligt för, men kan det behandlas eller är det bara att gilla läget?

Det går att medicinera, många blir helt bra med den hjälpen. Andra hjälper det till viss del på, men inte fullt ut. Sen är det ju aldrig roligt att behöva sätta hunden på en livslång medicinering, men men.

Det största problemet som jag ser det med kastrering av tikar är risken för att de blir inkontinenta. Inte jättevanligt, men jag vet några stycken som kastrerat och sedan så småningom fått det problemet. Personligen tycker jag dock att allt det positiva överväger den risken och förespråkar ivrigt kastrering av djur som inte ska gå i avel. Lycka till med allt!

Men det beror ju på slarv och dåligt jobb hos den som gjort operationen!
Hunden ska inte ha inkontinens efter en op!

Fast om hon får ullig päls lr inte bekymrar mig mycket lite, hellre en ulltott än en hund med livmoderinflammation... ;) Kastrerar ju faktiskt för hundens skull, inte bekvämlighetens...

Zizzy: Skönt att höra, verkar som om många blir piggare och gladare:)

thoora: Aha, okej. Nej det är ju aldrig roligt.. Får hoppas att min lilla klara sig utan den bieffekten=)

Edit: Undrade just vad det berodde på, men det är alltså pga slarv?:S

Det tror jag inte? Har hört flera veterinärer som sagt att det är en bieffekt av kastreringen och inte har det varit tal om något slarv då. Slarv kan däremot ge upphov till en annan sak, nämligen att det blir några yttepyttiga rester kvar i tiken som ligger kvar och stör och till och med kan ge upphov till fortsatta löp.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna