Kastrera som tidigast?

S

__Stilett__

När kan man kastrera en hingst som tidigast?
Finns det nackdelar av att kastrera tidigt?

Sv: Kastrera som tidigast?

Tja så fort båda kulorna ramlat ner kan man ju kastrera...

Några nackdelar vet jag inte.... En del anser att hästen får lite mer maskulint utseende om man väntar lite - vilket jag nog kan hålla med om, men ska man ha en valack så är det ju egentligen bättre att kastrera så tidigt som möjligt.

Så fort kulorna kommit ner...

Hingstar blir kralligare och mer maskulina ju längre de får gå

Kastrerar man tidigt har jag hört och sett själv på flertalet hästar att dom växer mer på höjden.
Tex ponnystuteriet jag jobbat på, de hingstar som kastrerades tidigt blev ofta på gränsen eller över ponnyhöjden medan de som kastrerades senare höll måttet och blev kralligare och i mitt tycke snyggare i kroppen.

Jag kastrerade min 1-åring nu i våras, precis fyllda ett år. Han är en riktig vägkorsning och rymde genom staketen en hel del. Så jag vågade helt enkelt inte ha en hingst på rymmen som jag visste dessutom aldrig bör användas som hingst.
Så jag klippte! Och jisses vilken trevligare häst jag fick, redan efter ett par dagar märkte jag att han inte längre var lika envis :D

min 1½ åring är hur snäll som helst. Inte alls hingstig av sig (det var inte hans far heller som jag kastrerade i 7 års ålder) men det är väldigt viktigt att denna häst blir "maffig" med lite mer hals och resning, då han antagligen kommer bli ganska liten i mankhöjd och om jag ska kunna behålla denna häst så får han inte se "klen" ut pga detta. Dilemmat är att jag måste stalla in honom och ingen vill ju ta emot hingstar *suck* tycker det känns tidigt att kastrera vid 1½ års ålder (?)...hade igentligen tänkt ta det vid 2½-3 års åldern.

Kastrerade mina 2 shettisar 20 maj 2010. Den lille var 11 mån och 2 veckor, den andre 2 år och 1 v. Lillen hade inga hingstbeteenden, men eftersom han exteriört inte var någon stjärna så........Den äldre var ganska bra exteriört, men började bli jobbig att ha å göra med... Gapig och okoncentrerad och väldigt hård vid polarna i hagen.

Märkte stor skillnad på 2-åringen efter ett par veckor. Mkt lugnare och trevligare att ha å göra med.

Har en ett-åringar som jag förmodligen kommer att ta nu i oktober. Han är så himla svår att komma till tals med..hoppas han blir tryggare och lugnare när bollarna ryker.... och så har jag en 3-åring som är underbar! Muttrar lite men sköter sig. Han skall visas på hingstpremiering nästa år, så han blir inte valack!

Jag tycker det verkar vara väldigt individuellt om de behåller "hingstkaraktären" eller inte. Min senkastrerade valack har inte mycket kvar av maffigheten som hingstar har, utan ser ut som vilken valack som helst som kastrerats i tidig ålder. Har sett många liknande "fall" också.

Visst är det den som har Frieserpappa? De brukar ju vara rätt maffiga framtill.

svårt det där för om du vill ha en högre mankhöjd då hjälper det ju (troligen kanske inte alltid) att kastera tidigt eftersom tillväxtzonerna i benen sluter sig senare då.
Men då får man ju automatiskt en mindre "biffig" häst för det mesta.

Så det blir nog att välja, antingen några cm högre och mer smäcker/skranglig eller mer robust men kanske några cm lägre mankhöjd men då kanske den blir mer viktbärande istället?

Men måste du verkligen "stalla in" en liten 1½ åring, leta upp en hingstflock istället finns många som tar emot så unga hingstar, sen brukar de vilja att man tar hem dem/kasterar när de är 2-3år.
Men får de bara gå i samma flock och det går bra så brukar det inte vara några problem.
Problemen tycker ju folk kommer när de ska släppas i nya flockar.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
588
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
742
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31