kastrera, när?

paradox

Trådstartare
När tycker ni är den bästa tidpunkten att kastrera en hingst, som utan diskussion ska bli valack?

vid vilken ålder och vilken tid på året?

Sv: kastrera, när?

För det första så ska båda stenarna vara nere. Min vet rekommenderade att runt 8 månader var normalt och det ska helst inte göras på sommaren när det är varmt :o

Jag tycker att man skall hålla dom som hingst till 3 år i alla fall för att få utstrålning mm, sen beror det ju på om han är helvild eller inte :smirk:
Föredrar att kastrera vår eller höst

Utstrålning blir det ingen större skillnad på men däremot så blir de flesta hästar betydligt trevligare om de får gå ihop med andra hästar. Våra har vi kastrerat så fort det har funnits andledning... Vi har travare och så länge de har kunnat gå i flock och fungerat i träning så har de fått vara hingstar men så snart de inte fungera ihop med andra eller ställer till problem så går kulorna bort. Men som sagt tidigast när kulorna är nere och helst under den lite kyligare delen av året.

*svarar alla

att behålla honom till 3 är inget alternativ, då han går ihop med ston. :angel:

och dessutom har jag redan en som är tagen sent, och som efter 17 år fortfarande tror att han är hingst=spännd hela tiden, måste hålla koll på allt och alla. vill helst att den lilla ska slippa det.

Just därför du ska göra det tidigt innan han hunnit få smak på de goda livet ;)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 154
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
490
Senast: Lavinia
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid... 2
Svar
21
· Visningar
1 788
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Lymfangit