kastrera kanin

Q

Queen D

är det någon som vet om man kan kastrera en lite äldre kanin på tre år? tänkte om det kanske var för gammalt eller för riskabelt på något sätt.
om det går utan problem trots åldern, tror ni han skulle reagera negativt på en kaninhona som kompis? han har ju sina revir och sina ställen han tycker om i lägenheten. brukar de släppa in en annan kanin om de varit själva så länge?

tacksam för svar :)

Sv: kastrera kanin

Jadå det går att kastrera en 3årig kanin.
jag har ingen erfarnhet av ihopsläpp av två kaniner annat än för parning då jag vill ha mina i varsinna burar, men vad jag förstått brukar det gå bra, viktigt att tänka på är att man inte kan släppa ihop dom direkt efter kastrationen då hanen kan ha spermier kvar. Honan bör också kastreras om dom då ska leva ihop.

:)

okej. ja det låter vettigt. tack för ditt svar! :laugh:

Man säger generellt att det är bättre att släppa in honan till hanen än tvärtom, för hon är mer revirhävdande.
Om kastrering så är det nog ingen fara så länge hanen är i bra kondition.
Spermierna kan överleva 3-4 månader efter kastrering, så minst så länge bör man vänta med att släppa ihop hanen med en hona.

Det är nog omöjligt att säga, är nog väldigt individuellt. Mitt senaste tillskott, en vuxen hittekaninhane som jag kastrerade går inte ihop med någon av mina kaniner. Och han har nog varit själv i och med att han inte var kastrerad.

Mina andra två, en kastrerad hane och en okastrerad hona går jättebra tillsammans och så har det varit med alla mina andra sådana par också. Varav ett av dessa paren bestod av en hane som suttit ensam hela sitt liv som bara blev överlycklig att få en vän :D.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 939
Senast: Hermelin
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 371
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama