Kastrera hund

V

Ville

Hejsan! jag har en blandras hund (hane) som jag tänkt kastrera, vet någon hur mycker det kostar och är det riskfyllt?
Någon som har gjort det och varför?
 
Sv: Kastrera hund

Bor utomlands och kan därför inte svara på kostnad men tycker att det är självklart att man ska kastrera en hane som inte ska användas i avel.

Livet blir så mycket enklare för både hund och ägare.

Hunden slipper hormonsvängningar med medförande totalkoncentration på löptikar. Vissa hanar kan ju varken äta eller sova om det finns en löptik i grannskapet.

Obs! Vissa hanar,speciellt av större raser, visar inga egentliga tecken på att vara intresserade av löptikar förrän de är ett par år gamla.

Mindre bråkbenägenhet.

Minskar lusten att markeringskissa.

Jämför hingst och valack. Varför inte förenkla livet?

Ingeppet är relativt enkelt och innebär normalt ingen risk alls.
 
Sv: Kastrera hund

Det var precis så jag har tänkt också, och eftersom han är en blandras hund så ska han inte användas i avel. Skönta att höra att det inte är så stora risker vid en kastrering. Man är ju lite nojjig!
Min hund är bara tre månader så än får man väl vänta ett tag, vet
du hur gammal han ska var innan man gör ingreppet?
Det är väll bara att börja spara pengar för det är säker dyrt!

Tack för att du svarade!
 
Sv: Kastrera hund

Jag ska göra det på min Alfons av den anledningen att han bor ihop med sin syster Kaxig......
Hade en väninna som gjorde det för 2 år sedan och då kostade det 800 kronor.
 
Sv: Kastrera hund

ja ser att det verkar som om priset kan varera ganska mycket, jag får hopas att det är ett lågtpris här där jag bor!!

Fast jag visste ju att det kostar en del när jag köpte honom, jag hade planerat redan från början att kastrera honom!
 
Sv: Kastrera hund

Det var precis så jag har tänkt också, och eftersom han är en blandras hund så ska han inte användas i avel. Skönta att höra att det inte är så stora risker vid en kastrering. Man är ju lite nojjig!
Min hund är bara tre månader så än får man väl vänta ett tag, vet
du hur gammal han ska var innan man gör ingreppet?
Det är väll bara att börja spara pengar för det är säker dyrt!

Tack för att du svarade!

Tycker personligen att hanen ska vara könsmogen innan man kastrerar honom.

Alltså mellan 9 och 12 månader. Det beror på hundens storlek.
Men kolla med din veterinär.
 
Sv: Kastrera hund

Har ganska nyligen kastrerat min blanras pga att han är väldigt aggressiv mot andra hanhundar. Har tyvärr inte märkt någon skillnad på det än mer än att han blivit lite lojare och plötsligt börjat gå upp i vikt (vilket är ganska vanligt). Men som sag var det ganska nyligen så jag får ha lite tålamod:p
Just nu har jag fått hjärnsläpp men tror det kostade mellan 1000-2000kr.
Tycker det är klokt av dig att kastrera honom.
Men som någon annan sa , vänta tills han är könsmogen, skulle tro att du inte får kastrera honom tidigare heller..
Lycka till!
 
Sv: Kastrera hund

kastrerade min föra veckan,betalade då 3030:-
då är det även inräknat styngn bortatagningen...
 
Sv: Kastrera hund

Min familj har haft 3 collie hanar, ingen av dem har varit kastrerade.
Så själv ser jag inte det som en självklarhet;)

Vår nuvarande vovve visar inget speciellt intresse för tikar, är hur go och glad som helst (han är 5 år gammal).

Är olika från hund till hund visst, men behöver inte vara en självklarhet:)
 
Sv: Kastrera hund

2600:- kostade för mig, det var på en privatklinik.

Jag kastrearde Birk för att jag har en tik som är renrasig och reggad, och Birk är en blandras, som inte ska användas i ngn avel
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 900
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 244
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp