kastrera hingst född -90?

F

fluga

Har fått möjlighet att köpa en shettishingst billigt som är född -90. Han är ej hingstig, dock är han en rymmare och stallet jag tänkt ställa upp han i har stohagar bredvid, därav är det ju lätt att han kommer dit.

men är det möjligt att kastrera en hingst som är så pass gammal? Eller klarar de inte av det? Om det skulle gå, hur mycket skulle det kunna kosta? Dyrare eller billigare än vanligt?

tack på förhand :bow:

Sv: kastrera hingst född -90?

blir mycket glad om någon svarar då det är ganska akut :D

Prata med veterinär, men rent spontant känns det som en dålig idé med stor risk. Dels är han gammal och med åldern så är blodkärlen störee och medför ytterligare en stor risk.

Jag tror inte det någon större risk på en äldre hingst, men jag vet att det kan ta längre tid innan "hingstfasonerna" försvinner. Tror de säger en månad för varje år som hästen är. Fast de har bara fruktbara spermier i ca en månad efter kastreringen ändå.

Kolla med en veterinär, lättaste sättet att få veta pris och sånt säkert.

Jenny

Låter inte som en bra ide att kastrera så gammal hingst, dessutom kommer det att kosta bra mkt mer än vad ponnyn är värd (med tanke på åldern), en så gammal hingst måste kastreras liggande på klinik och sys/brännas ordentligt då kärlen är för stora för att bara lämnas öppna. Har ingen exakt koll men tror att du får räkna med minst ca 5000:- för att få det gjort. Ju äldre hingst ju större risk för komplikationer av ingreppet och man skall också tänka på att försäkringen inte täcker någonting vad gäller ingrepp eller komplikationer av det. Så jag hade faktiskt inte ens funderat på att kastrera honom (även den psykiska/fysiska biten riskerar en rejäl smäll när en så gammal hingst blir kastrerad). Är nog billigare att bygga en ordentlig hage till honom med tätt elstaket varvat med träribbor.

Mycket pengar för tveksamt resultat. Hade inte gjort det utan liggande kastrering, vilket är dyrt och det är väldigt tveksamt om det verkligen kommer att göra någon nytta. Självklart är han inte fertil efter kastration, men i övrigt kan mycket sitta i (t ex att klättra på andra hästar)

nej det skulle jag aldrig göra, att öht söva en så gammal häst är ju en stor risk.

det var det jag också tänkte, att han pga hans ålder inte hade fixat det.

men ska iaf avstå från köpet och leta efter en vallack, hade varit en annan sak om jag haft egen gård, tror inte någon skulle uppskatta om jag började bygga på deras hagar :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Funderar på att inför skaffa mig en samshield hjälm. :love:Tycker att de är sjukt fina och de passar min huvud form bra! (jag är...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025