Kastrera hankanin?

P

Phocahontas

Är det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter med att kastrera hankaniner? Funderar på att skaffa en hona och en hane men då måste hanen kastreras...När görs det? Är det farligt? Ungefär hur mycket kostar det? Finnd det några fördelar med att kastrera en hankanin? Finns det några fördelar med att steralisera honkaninen?

Sv: Kastrera hankanin?

Kommer inte riktigt ihåg när min numera avlidna hane kastrerades, knappt ett år? Eller kanske inte ens ett halvår. Anledningen var för att jag skulle ta en dotter till honom (jag och en kompis födde upp) och ha som sällskap. Visst finns det risker i samband med nedsövning, det har ju hänt att mindre gnagare inte vaknat igen. Kommer inte ihåg hur mycket vi betalade, veterinären är en vän till familjen så det var väl knappast fullpris.
När han vaknade var han ju lite vinglig såklart men också rätt så aggressiv faktiskt, vaktade sitt territorium som aldrig förr. Men det gick över.
När honan kom red han såklart lite, men det gick snabbt över och under alla de år de gick tillsammans bråkade de aldrig.

De brukar ha en tendens att lägga på sig lite när det inte är lika mycket hormoner i omlopp, och de blir ofta lugnare. Brukar inte bry sig lika mycket om revir, och är inte lika "nosiga" när man är ute och går/hoppar med dem.;)

Veterinären här vill att man kastrerar helst innan 2 års ålder, antagligen därför att de är i sin bästa kondition då. Min hane kastrerades när han var ca 1,5 år. Gick jättebra! Fick t.o.m. vara med under kastreringen. :D Kostade 600kr och tog 30 min. :P Min hane blev aldrig sövd, utan fick mkt lugnande och lokalbedövning. Han var trots det groggy i 3 timmar efteråt!:rofl:
Fördelarna med att kastrera en hankanin är ju att de oftast inte vaktar reviret lika mkt, inte skvätter lika mkt (om det görs i rätt tid), blir lugnare. En nackdel är ju som sagt att de lätt går upp i vikt.
Min dvärgvädurskastrat väger enbart 1,7kg, men är trots det lite rultig i kroppen, om man jämför med hur han var innan. :) Fast jag tycker det är jättemysigt. :D

Enda fördelen med att sterilisera en honkanin är väl att hon förhoppningsvis inte kan bli dräktig (är ju inte 100%-igt), sen kanske de inte vaktar reviret lika mkt. Har dock ingen erfarenhet av steriliserade honor.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
547
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 916
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka