kastrera en "hackkyckling"...

bengeten

Trådstartare
om man kastrerar en hona som troligtvis är lägst i rang och trivs ej riktigt som katt i flock utan kan ibland resultera i minifajter med övriga katter.
Hur blir en sådan katt som kastrat? Slutar fajterna eller blir dom värre?:crazy:

Har testat ha henne som ensamkatt en period och hon blev som en helt annan katt... har funderingar på omplacering hos någon nära bekant men vet ej när det blir av isf... de enda jag är säker på att innan hon flyttar ska hon vara kastrat

Sv: kastrera en "hackkyckling"...

Skulle tro att det inte kommer hända så mycket, men det är väl bara att prova och se eftersom alternativet att förbli fertil iaf inte avhjälper problemet.

jag tippar på att fighterna minskar

spelar de roll om de löper när man kastrerar? Antar att de är mer risker om man gör de. Men blir de skillnad i tempramentet om man gör de då de löper eller då de ej gör de...

spelar de roll om de löper när man kastrerar? Antar att de är mer risker om man gör de. Men blir de skillnad i tempramentet om man gör de då de löper eller då de ej gör de...

Man ska inte kastrera när de löper eftersom risken för blödningar är större då.

Någon skillnad i temperamentet för att man kastrerar under löpet har jag inte hört.

Det kan bli skillnad med fajterna, en kastrat har inte uppochned gången i hormonerna som en fertil har.

Men det kan också bli tydligare det som redan finns, vår "vildkatt" har alltid varit lite ensamvarg och är det än mer nu som kastrat.
Det blir en harmoniskare grupp om alla är kastrater, jag tror inte att våra sju katter i stallet hade kommit överens så bra som de gör om de varit fertila.
Nu ligger de helst allihopa i en korg som en liten ormgrop, trots att det finns fler exakt likadana korgar så väljer de att ligga huller om buller.

jo vet att de blir mer harmoniskt om alla är kastrater men då blir de svårt att bedriva uppfödning:D

Troligtvis kommer denna hona omplaceras hos någon jag känner för hon trivs bättre att vara ensamkatt (har testat de en period hon hon blev en helt annan katt). Ska kastrera av flera anledningar. Kanske blir de bättre..

För honans del, hur hon blir efteråt, spelar löpet ingen roll. En del veterinärer vill dock inte kastrera under löp pga. den något ökade blödningsrisken. Det finns dock gott om veterinärer som kastrerar även under löp, utan problem.

Någon som har erfarenheter av buk resp titthålskastrering (eller heter de flanksnittskastrering)? Vilket är bäst?

Hon är snittad en gång tidigare och var ganska borta i huvudet över ett dygn senare..men de kanske är normalt, de var visst tvungen att söva henne flera ggr då om jag minns rätt:crazy: hon ville ej somna av narkosen.
Vilka fördelar/nackdelar är de med buk och flanksnitt?

Om det finns risk för problem anser åtminstone jag att buköppning är bättre. Det är lättare att se och komma åt en ev skadad livmoder.

Man kan fö göra titthål både via buken och med flanksnitt. Vad jag har sett bland bekanta verkar läketiden och vara ganska lika

ska prata med veterinären.. kanske buköppning är bäst:crazy:
hoppas hon isf ej behöver vänta länge innan operation för hon blir stressad när hon är i bur om de är okända djur inärheten..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
H
Katthälsa I söndags fick vi lite oplanerat hit en liten kattunge. Vi har sedan innan en hona på 7-8 månader (kastrerad). Till att börja med så...
Svar
6
· Visningar
4 311
Senast: Sol
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka