Kastrera eller inte ?

Sv: Kastrera eller inte ?

Min förra valack kastrerades sent som 4-åring. Han var nog så besvärligt som valack, betäckte, gick inte att ha med vem som helst i/brevid hagen (slogs).

Han hade mkt personlighet, inte bara en "tråkig" valack.

Jag tror inte en hingst mår bra av att vara hingst och inte få betäcka. Det är ju därför dom hålls fertila? Visst finns det säkert undantag, men den mår alla gånger inte dåligt som valack. Så jag ser ingen anledning till att hålla som hingst om inga betäckningsplaner finns. Ser inget positivt med det helt enkelt. Gör du?

varför tror ni att så många elitryttare föredrar att rida hingstar? en fråga bara?

Jag tycker som så att har man en hingst så har man ett extra ansvar, hur snäll hingsten än är.

Om du har dina hästar i ett stall och sköter om dom själv så skit i vad folk säger och gör som du själv vill.

Har du dock hingsten i ett stall där den hanteras av andra och någon av dessa klagar över att det är en hingst så tycker jag inte den personen ska hantera hästen.
Då får man som hingstägare ta sitt ansvar och sköta hästen själv.

Jag kan förstå varför man har kvar en hingst som hingst men så håller jag på med en ras där man avlar mycket på prestation och där hingstarna inte behöver vara "godkända" (mer än att dom är reggade i rätt förbund) för att folk ska vilja ha dom till sina ston.

varför tror ni att så många elitryttare föredrar att rida hingstar? en fråga bara?

Kan det inte snarare vara så att om hästen befinner sig på elitnivå och därmed presterar bra så är det intressantare att ha kvar den som hingst eftersom den är/kan bli godkänd och användas i avel.

Och svar på TS fråga: Jag är iinte ett dugg intresserad av att lägga det extrajobbet som krävs för att ha en hingst om hästen ifråga ändå inte har en chans att bli godkänd.

Kastrerade våra två nu, hade gärna haft kvar dom som hingstar om de hade kunnat bli godkända, men lägga allt det jobbet för ingenting? Nej tack...

Det är bara jag, familj och vänner i stallet och det funkar bra.. Han ska inte kastreras :)

Jag tycker som så att har man en hingst så har man ett extra ansvar, hur snäll hingsten än är.

Om du har dina hästar i ett stall och sköter om dom själv så skit i vad folk säger och gör som du själv vill.

Har du dock hingsten i ett stall där den hanteras av andra och någon av dessa klagar över att det är en hingst så tycker jag inte den personen ska hantera hästen.
Då får man som hingstägare ta sitt ansvar och sköta hästen själv.

Jag kan förstå varför man har kvar en hingst som hingst men så håller jag på med en ras där man avlar mycket på prestation och där hingstarna inte behöver vara "godkända" (mer än att dom är reggade i rätt förbund) för att folk ska vilja ha dom till sina ston.

Det gäller väl inte bara om man är hingstägare utan hästägare att man bär ansvaret för sin häst. är dom ouppfostrade och dumma så får man sköta det själv och det spelar ingen roll om det så är en hingst,sto,eller valack!!!

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 894
Senast: Krålus
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka