Kastrera eller inte ?

S

-Sharpay-

Har tråden hamnat fel, flytta gärna den.

Nu vill jag veta era åsikter.
Ett stall med ett sto och en hingst som är jättesnäll. Båda används till tävling. Alla tjatar om kastrera. Så era åsikter nu, Kastrera eller inte? Varför tycker du det?

Sv: Kastrera eller inte ?

Jag tycker inte det finns någon anledning att ha en icke avelsgodkänd hingst kvar som hingst, hur snäll den än är. Har man en hingst, hur snäll den än är, innebär det alltid extra ansvar och extra pyssel i form av högre staket, ensamma hagar, alltid se till att alla som hanterar den är ordentligt hästkunniga etc etc. dessutom tror jag en valack får roligare i längden, då den ju på ett helt annat sätt kan gå tillsammans med andra hästar i hagen et.

Jag undrar snarare varför manb funderar på attt INTE kastrera?

Jag är osäker på om jag får lika kul med honom som kastrerad då han kanske blir lat och inte lika busig. + orolig för fel vid kastrering

Förstår vad Ako menar. Men om det nu funkar idag så varför inte behålla honom som hingst. Är det din häst och ni bara är två i stallet och det går bra så ser jag ingen anledning att skära honom om du nu har vissa tvivel om temperament och dyligt. han verkar ju väluppfostrad, kan du hantera honom säkert i olika miljöer så tycker jag att det är upp till dej och inte andra att bestämma över hans öde. Visst är det smidigare med en valack precis som Ako säger i många situationer. lycka till.

jag har också en hingst och ett sto som till och med går i samma hage utan några som helst problem (hingsten är så pass liten så han når inte upp) och jag skulle aldrig få för mig att kastrera honom även om han inte skulle vara godkänd för då tappar han mycket av sin maffighet och temprament mm. tycker det är så fel att människor har fått fel uppfattning av hingstar... det är inte alltid det behövs extra jobb med dom utan kan funka med vanligt staket och omvårdnad.

Du har rätt. Jag gör det jag anser bäst för honom... Kastrera eller inte, svaret kommer i morgon.

Jag kasterade än äldre hingst för inte så länge sedan. Var också orolig om det skulle "ta bort" hans temprament. Det blev ingen skillnad kan jag säga...

Klart att det kan hända saker vid kasteration, men jag tror inte det är så vanligt.

Man gör väl som man vill tycker jag, oavsett om den ska till avel eller inte. Det är ju dock lättare att sälja en valack om det skulle bli aktuellt.

Jag kasterade än äldre hingst för inte så länge sedan. Var också orolig om det skulle "ta bort" hans temprament. Det blev ingen skillnad kan jag säga...

Klart att det kan hända saker vid kasteration, men jag tror inte det är så vanligt.

Man gör väl som man vill tycker jag, oavsett om den ska till avel eller inte. Det är ju dock lättare att sälja en valack om det skulle bli aktuellt.

det är inte så konstigt för äldre hingstar som man kastrerar behåller temprament mm för att dom har instinkten kvar så....

Då har du en himla tur. Har själv en minishettishingst betäcka ett stort halvblodsto o det resulterade i en fölis, så visst kan dom om dom vill

det har jag aldrig sagt att dom inte kan utan här var det tal om varför man kastrerar när allt fungerar i vardagen med hingst och man väljer ändå att kastrera.

Såvida du inte tänkt att satsa på att få den avelsgodkänt tycker ajg inte att det finns någon anledning att ha kvar den som hingst, men detta är min åsikt.

Självklart kastrera. Dom själen som kommit upp här är ju enbart baserade av rätt egoistiska skäl. "Han kanske inte blir lika maffig" "Han kanske blir lat". Inget om djurens bästa.

Jag tycker det är självklart att du ska kastrera om du inte kan erbjuda ett bra liv med hästkompisar i hagen osv.

Annars spelar det ju ingen större roll så länge du klarar av den på ett bra sätt och den kan bete sig. ;)
Fast det kan ju vara bra att tänka lite långsiktigt. Kommer du alltid stå kvar i samma stall som nu? Om du skulle bli tvungen att flytta - hur tänkte du lösa det då?
Inte alla stall tar emot hingstar och det vore ju tråkigt att behöva ta bort honom bara för det.
En godkänd hingst är säkert lättare att hitta stallplats till än en icke godkänd just för att man kan använda den.
Bara en tanke då. :)

Jag är osäker på om jag får lika kul med honom som kastrerad då han kanske blir lat och inte lika busig. + orolig för fel vid kastrering

Brukar valacker vara lata och tråkiga? Inte de jag känner i allafall.

Du frågade någon varför vi trodde han skulle få det bättre som valack: Svaret är möjligheten att gå med andra hästar i hagen...

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 894
Senast: Krålus
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka