Kastrera eller inte??!!

Penny_Lane

Trådstartare
Jag har en 4 månader gammal hund av raserna Basset Hound Cockerspaniel. Han kommer aldrig användas i avel och därför funderar jag på att kastrera honom. E det en bra idee?? Hur brukar tempramentet förändras på en kastrerad hanhund? När gör man de? Och e det som med katter att dom blir lugnare när driften e borta??

Sv: Kastrera eller inte??!!

Jag skulle helt klart kastrera om hunden inte ska användas till avel. Det är snällare mot hunden och de blir mkt lättare/snällare att hantera (för det mesta). Helst ska man kastrera vid 9 mån tror jag det var, men det går fram tills ungefär 1,5 år också. Jag kastrerade min vid 2 års åldern och det blev lite sent. Tyvärr så har han mycket av beteendet kvar... ;)

Vi kastrerade vår hanhund helt enkelt för att han hade det väldigt jobbigt (och vi med :angel: ) när det var löptikar i närheten. Han åt inte och sov minimalt. Satt dessutom och ylade dagarna i ända... Efter kastreringen så tycker jag att han blev ngt lugnare överlag och framförallt så brydde han sig inte ett smack om löptikar... Men kan dock nämna att nu när vår lilltjej löper så föröker han kliva på så det beteendet försvinner inte helt(men det kan man ge p-spruta emot). Annars tycker jag inte att hans personlighet förändrades det minsta!

Jag är övertygad om att han har mått mkt bättre sedan kastreringen!
Dessutom så har han ett blått och ett brunt öga (är dalmatiner) så det var inte tal om att vi någonsin skulle använda honom i avel.

jag kastrerade min hane när han var ca 1,5 år av bekvämlighetsskäl (har en tik också). han har inte blivit lugnare eller mer lättfödd, tvärtom fick jag öka fodergivan efter kastrationen. han har fått problem i umgänget med andra hundar. de klänger och rider blir antingen störtförälskade eller anser att han måste tryckas ner. jag misstänker att det är hans lukt som förändrats och att han luktar ungefär som en löptik. dessutom har han blivit väldigt feg och ängslig (inte så att det är ett stort problem, men han blir rädd för stora lastbilar, tåg och att åka buss. tack och lov har han så mycket framåtanda att det inte märks så mycket).

jag hade funderat en gång till på om jag verkligen ville kastrera. det är inte alla gånger det är så lyckat och det är trots allt ett stort ingrepp. och såå svårt är det inte att hålla lite koll.

är han "hanig" ? Är han det så tycker ja inte du skall tveka, dom brukar bli lugnare det räcker att han fyllt ett år.

dom har lätt för att gå upp i vikt efter en kastrering.

Men ja ser ingen anleningen att kastrera honom om det inte behövs.

Hanig?? :confused: Han juckar på den stora labradoren räknas de?? Han e ju så liten än..jag vet inte e inte så bra på hundar.. *Suck* eller ja jag e inte så br på o bedömma sånt..

Penny_Lane skrev:
Hanig?? :confused: Han juckar på den stora labradoren räknas de?? Han e ju så liten än..jag vet inte e inte så bra på hundar.. *Suck* eller ja jag e inte så br på o bedömma sånt..

Att de rider på varandra har oftast med dominas och göra. Även tikar kan rida på hanar så det är inget som är konstigt. Det är inte något typiskt hanbehov. Jag tycker du ska vänta med att kastrera tills du vet hur han blir i psyket. Blir han skitjobbig som hane ska du kanske överväga kastrering men blir han inte det tycker jag bara att det är onödigt.

Jag tycker inte du ska vänta för att se hur hunden blir. Väntar du för länge så försvinner kanske inte driften. Min hanhund blev kastrerad vid 5 års ålder, ett år sedan och han rider fortfarande på våran tik när hon löper och släpper inte henne ur sikte. Så om du bestämmer dig så gör det så fort som möjligt.
Min hund förändrades inte mer än att han gick upp lite i vikt och som följd av det har han blivit latare. Han är dessutom svårare att träna med för han jobbar bara för godis och då gör han allt han kan.

Marre.N skrev:
Jag tycker inte du ska vänta för att se hur hunden blir. Väntar du för länge så försvinner kanske inte driften. Min hanhund blev kastrerad vid 5 års ålder, ett år sedan och han rider fortfarande på våran tik när hon löper och släpper inte henne ur sikte. Så om du bestämmer dig så gör det så fort som möjligt.
Min hund förändrades inte mer än att han gick upp lite i vikt och som följd av det har han blivit latare. Han är dessutom svårare att träna med för han jobbar bara för godis och då gör han allt han kan.

Men som jag sagt tidigare är att ridandet inte är något specifikt hanbeteende. Alla hundar rider på varann för att visa dominans!!

Snälla snälla, kan du inte lägga in en bild på din hund! Vi har en Basset Hound och har haft cockerspaniel, skulle så gärna vilja se hur en blandning ser ut!!!

*pliiiiiiz* :bow: !

Självklart. Nu e de inte dom bästa bilderna i världen men ändå..*S*

Maltemedsyskon.JPG

Malte med alla syskonen som nästan nyfödd.. :love:

bild_1_1_.jpg
Malte i min lgh sovandes. 12 veckor gammal.. :love:

Så fort jag fått en digitalkamera skall jag lägga ut fler bilder.. =)

Jag tycker det är en bra idé! Oavsett om han blir "hanig" eller inte. Vet man att hunden inte ska avlas på, är det ju lika bra att ta bort förutsättningarna också så slipper man bekymra sig för ev. tjuvparningar.

Penny_Lane skrev:
Självklart. Nu e de inte dom bästa bilderna i världen men ändå..*S*

bild_1_1_.jpg
Malte i min lgh sovandes. 12 veckor gammal.. :love:

Så fort jag fått en digitalkamera skall jag lägga ut fler bilder.. =)
Å så söööt :love: !! Ser gärna fler bilder när du tagit några!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 969
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila