Kastrera eller inte?

B

Bankerspretta

Jag har en tvåårig cockerspaniel som inte är kastrerad. Men testiklarna har heller inte kommit ner. Dom ligger i ljumskarna och flera veterinärer har känt på honom och säger att det inte är någon fara (jag är mkt medveten om cancerrisken). Saken är den att han har en trotsålder han aldrig kommer ur. Han kan bli väldigt "stor och skällig" om det är andra hundar med, han drar och blir alldeles galen om han får upp ett spår. Han skäller på barn och är rädd för mkt, skvätter till vid ljud osv. Han blir väldigt lätt uppspelt. Han får mkt motion och bra mat. Jag har haft honom sen han var elva veckor och det är sen han var ca. ett halvår som han blivit såhär. Det spelar ingen roll om jag skäller på honom, tar tag i honom, ignorerar honom eller pratar mjukt och försiktigt. Han ger sig inte och promenaderna är inte ens trevliga ibland. Han stannar oxå var 15:e meter för att lukta på saker och ignorerar mig totalt när jag ropar på honom. Han blir helt paralyserad. Nu till frågan: kan det hälpa att kastrera?
Mycket tacksam för svar:)

Sv: Kastrera eller inte?

Ja det kan hjälpa, men garantier finns ju som du säkert vet inte. Du kan ju eventuellt ta kontakt med veterinären igen och fråga om kemisk kastration som "prov-kastration"?
Men iom cancerrisken samt eventuella problem med förstorad prostata senare i livet så kan ju kastration vara en god ide ändå. Ligger testiklarna i buken blir det en större operation, vilket då blir dyrare också (fick här i stockholm prisuppgiften 10-13 tusen på den klinik jag gick till). Fördelen med en så ung hund är att du säkert kan skjuta lite på operationen (den är ju inte akut) och hinner därmed spara ihop pengarna om det behövs, försäkringsbolagen kan vara kinkiga med ersättningar för operationer som inte har "medicinsk grund"(vet inte hur jag ska förklara bättre), och cancerrisken och prostataproblemen verkar inte vara något som automatiskt ger ersättning om man väljer att kastrera för det, trots att man kan tycka att det är medicinskt. Det var iaf vad jag fick höra när jag var till veterinären med min hund angående kisseriproblem som ledde till upptäckten testiklar i buken (omplacering).
Sedan finns ju risken att beteendena inte har något med testosteronnivån alls att göra, det kanske bara är spökålder/tonår/osäkerhet, och då kanske det "bara" handlar om att träna på det i alla situationer.

Hoppas du fick lite hjälp iaf och lycka till!

Nu handlar det om två snitt i ljumskarna, och det skulle inte bli så dyrt förstod jag. Ja, det kan va en tonårs ålder, men konstigt att den hållit på i 1 och 1/2 år?? Han är verkligen hopplös ibland, slår dövörat till och ignorerar mig. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.

Hans rädslor kommer inte att försvinna för att man kasterar. Så skällandet för att han blir rädd och osäker kommer att stanna kvar.

Spåra kommer han heller inte att sluta med. Men varför lär du honom inte spåra? Personspår eller viltspår är en tröttande sysselsättning för en uppspelt hund. Att få tänka lite helt enkelt.

Att stanna och lukta ofta är ett normalt hanhundsbeteende. Och det gör även många tikar.

Om det hade varit min hund så hade jag testat att be veterinären att provkastrera honom först. Blir det ingen ändring av det, så hjälper det inte att kastrera.

Om det hade varit min hund så hade jag testat att be veterinären att provkastrera honom först. Blir det ingen ändring av det, så hjälper det inte att kastrera.
Det kan det göra, hjälpa att kastrera alltså. Visst går det att testa kemisk kastrering eller chip men det behöver inte bli samma resultat som en "riktig" kastrering.

Jag vet såklart att rädslorna inte försvinner, men hela hanegrejen kanske lugnar sig?

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 154
Senast: vallhund
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka