Kastrera eller inte kastrera......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
I

ikaros227

Kastrera eller inte kastrera det är frågan???
Jag har en 3 års hingst som är hur trevlig som helst & inte helt kastad bakom vagnen.
Jag har inga som helst problem att ha honom som hingst. MEN dom andra har ju roligare som går ihop...
Frågan är också om det är värt att försöka få honom godkänd...
Tankarna är många & hur tänker ni?

Sv: Kastrera eller inte kastrera......

Det är ju bara som kan avgöra om det värt att försöka få honom godkänd. Annars så är det ju mycket trevligare för honom som valack än hingst om han inte ska användas i avel.

Kan han inte blir godkänd så är det ingen ide att ha kvar honom som hingst. Mkt trevligare för alla att ha honom som valack..

Han är visad & rekomenderades att behållas som hingst. Så visst har han chansen att bli godkänd.
Men sedan är frågan också om det är efterfrågan & hur många ston som betäcks varje år.
Sedan är ju mitt krav att han inte bara ska vara snygg utan han måste prestera också för att få verka i avel.
För aveln enligt mig bör gå framåt...

Ska aveln gå framåt så måste hingsten vara i avel tidigt och sedan när han är mer utbildad visa vad han går för genom prestationer. Ska man vänta tills hingsten själv presterat d v s till den är så där mellan 7 och 15 år så går inte aveln framåt. Det tar ju trots allt en hel del år innan avkommorna är färdiga att visa upp sig. Då har andra hingstar som gått i avel tidig och sedan börjat prestera redan ett jätte försprång. Deras första avkommor är redan i avel när en sådan prestations hingst börjar. Han är då minst en generation efter. Han då inte heller direkt attraktiv för stoägare som föra aveln framåt heller.

Ska aveln gå framåt så måste hingsten vara i avel tidigt och sedan när han är mer utbildad visa vad han går för genom prestationer. Ska man vänta tills hingsten själv presterat d v s till den är så där mellan 7 och 15 år så går inte aveln framåt. Det tar ju trots allt en hel del år innan avkommorna är färdiga att visa upp sig. Då har andra hingstar som gått i avel tidig och sedan börjat prestera redan ett jätte försprång. Deras första avkommor är redan i avel när en sådan prestations hingst börjar. Han är då minst en generation efter. Han då inte heller direkt attraktiv för stoägare som föra aveln framåt heller.

Jag håller fullständigt med dig...
Men man kan inte bara lita på skönhet. Så han måste i så fall ut & tävlas...
Men en fråga är också om antalet ston som betäcks är tillräckligt många?

Ju äldre en hingst blir innan den går i avel ju mindre ston får den.

Ju äldre en hingst blir innan den går i avel ju mindre ston får den.

Ok det är jag med på.

Någon som vet hur många ston som går till Rp hingstar & Welsh Partbreed hingstar/år?

Jag har en 3 års hingst som är hur trevlig som helst & inte helt kastad bakom vagnen.
Jag har inga som helst problem att ha honom som hingst. MEN dom andra har ju roligare som går ihop...

Varför inte behålla han som hingst OCH låta han gå med andra hästar ??
Jag har haft som flest 5 2-3 åriga hingstar + ett par vallacker i samma hage utan problem alls.
dom gillade varann.

Håller med orcide, inte behöver hingstar gå ensamma bara för att de är hingstar.

Har han dessutom chans att bli godkänd och du känner att det är lönt att satsa på kan det väl vara kul att göra ett försök? Skulle han sen inte bli godkänd får man väl omvärdera sitt beslut.

inte läst tråden

Om det finns chanser att han blir godkänd så behåll honom annars ta honom som valack.

Har han en bra stam och något som du tror man vill avela på så behåll honom som a stallion ;) sen så får han ju prestera något så stoägare får upp ögonen för honom ;)
Nä usch gör dig nog inte klokare av mina förslag men jag tycker en hingst som inte blir godkänd och som inte kommer används i någon avel kan lika gärna gå som valack.

Varför inte behålla han som hingst OCH låta han gå med andra hästar ??
Jag har haft som flest 5 2-3 åriga hingstar + ett par vallacker i samma hage utan problem alls.
dom gillade varann.
Det finns många skäl till att man inte kan ha hingst tillsammans med andra hästar t.ex:
  • Vissa hingstar kan inte gå med andra hästar, utan att det blir slagsmål på allvar.
  • Har man egna andra valacker/unghingstar att släppa ihop med är det en sak, men är man hänvisad till andras valacker och unghästar så måste man respektera att det finns andra hästägare som absolut inte vill ha sina hästar i hage tillsammans med hingstar.
Själv håller jag helt med om att en hingst som inte ska vara avelshingst bör kastreras. Det blir så mycket lugnare för alla parter då.

Det är mycket tid, pengar och jobb att visa fram han. Varför får hAn inte gå med andra hästar?

KL

Har jag fel nu eller stämmer det att vid hingst i hage MÅSTE staketen vara en viss höjd?

Visst kan han ju gå ihop med andra hästar vilket han har gjort. Problemet är att just nu har jag ingen han kan gå ihop med. Han har tidigare gått med sin yngre lillebror & nu behövs hans lillebror i en annan hage tillsammans med deras yngre syster.
Lillebror är nu mer kastrerad.
Sedan håller jag med om att duger dom inte som hingstar så är det lika bra att skära dom.
Men frågan är också om det lönar sig att ta fram hingstar eller ej? Eller om man bara gör det för sin egen skull?

Får jag säga så här :D du har räddat min dag :D

;) Det vore väl konstigt om det krävdes en viss höjd.
En shettishingst och en shirehingst borde ju kräva lite olika höjd.

:D En minishettishingst skulle kanske kunna komma under första tråden/brädan på ett staket som är avsett för shire.

Huvudsaken är väl att staketet är passande för hingsten (eller hästarna överhuvudtaget) så att de håller sig inne och inte hamnar på andra sidan för att hitta på fuffens.

TS: Snygg hingst (kollade på din hemsida). Kolla på SWF och ASRP vad som gäller för att få den godkänd. (för SWF införd i kvalitetsboken)

;) Det vore väl konstigt om det krävdes en viss höjd.
En shettishingst och en shirehingst borde ju kräva lite olika höjd.

:D En minishettishingst skulle kanske kunna komma under första tråden/brädan på ett staket som är avsett för shire.

Huvudsaken är väl att staketet är passande för hingsten (eller hästarna överhuvudtaget) så att de håller sig inne och inte hamnar på andra sidan för att hitta på fuffens.

TS: Snygg hingst (kollade på din hemsida). Kolla på SWF och ASRP vad som gäller för att få den godkänd. (för SWF införd i kvalitetsboken)

Jo men har hört att för ponny skulle det vara så och så högt och storhäst en vis höjde. men det var ju skönt att det inte var så:banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 989
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka