Kastrera eller avvakta?

bejkonfis

Trådstartare
Jag har en 9-årig okastrerad hane (blandras, labradorstorlek om det har någon betydelse) som aldrig har haft några "problem" med att vara just okastrerad. Funkar jättebra ihop med både tikar och hanar och är allmänt okomplicerad.
För två dagar sen hämtade jag hem en omplacering, en 3-årig, okastrerad Leonbergerhane och typiskt nog var förra ägarens tik i höglöp precis då.
Ihopsläppet av båda hundarna har hittills gått problemfritt förutom den "lilla" detaljen att Leonbergern envisas med att rida på min gamling så fort han får chansen. Gamlingen säger såklart ifrån men den store klunsen är envis och fortsätter med sina ridförsök med jämna mellanrum.

Nu till min fråga. Ska vi avvakta (dvs lägga idén på hyllan eftersom han i övrigt funkar utmärkt som okastrerad) med kastrering av Leonbergern och hoppas på att detta bara är en jobbig effekt av att han precis bodde med en löptik? Eller ska vi boka en tid för kastrering direkt för husefridens skull?

Jag skulle ta leonbergern i koppel och se till att saga ifran nar han rider ... och belona nar han hejdar sig sjalv. Det borde inte ta lang tid innan han fattar och slutar med sina dumheter.

Problemet är att han gör det mest inomhus och vi kan inte ha koppel på honom dygnet runt inomhus. I början struntade vi i det och tolkade det som ett dominansbeteende, dvs att hundarna fortfarande gjorde upp om vem som bestämde men nu när allt redan är uppgjort om man säger så, så känns det bara som rena dumheter och nu har även vi börjat säga ifrån.

Om du har honom i koppel och under uppsikt nar han ar med den andra hunden och verkligen ser till att saga ifran VARJE gang han rider, och belonar VARJE gang han hejdar sig nar ni sager till ar du av med beteendet pa nolltid. Du behover bara vara konsekvent och ligga i en kortare tid for att fa det att fungera.

Det ar hogst osannorlikt att det skulle hjalpa att kastrera i ett sadant har sent lage. Han har lart sig ett beteende som han behover lara om.

Detta beteende existerar dock inte när han har koppel på sig. Då har han bara fokus på mig och går ärligt talat knappt fram till varken andra människor eller hundar frivilligt.
Kopplar jag honom inomhus så kommer han bara sitta vid mina fötter hela tiden.

Detta beteende existerar dock inte när han har koppel på sig. Då har han bara fokus på mig och går ärligt talat knappt fram till varken andra människor eller hundar frivilligt.
Kopplar jag honom inomhus så kommer han bara sitta vid mina fötter hela tiden.
Lyssnar han bra på "nej"? Isf är det ju bara att ryta i ordentligt när han börjar försöka ta sig upp och/eller gå fram och slita ner honom från den andra hunden.

Sådant trams hade jag aldrig orkat med...

Det beror väldigt sällan på dominans, dock stress. Har han något att vara stressad över bortsett från löp? Lite extra aktivering kanske kunde hjälpa honom att tänka på annat tills han har glömt tiken och bott in sig.

Ja vi har som sagt börjat säga ifrån men ibland drar han fram dövörat och dom hinner börja "bråka" innan vi hinner fram. Beteendet var som sagt värst första dagen och nu har det tack och lov minskat rejält. Mest troligt just för att han har fått bort löptiken "ur systemet" och dessutom får den stimulansen han kräver. Fortsätter det såhär så är nog beteendet borta väldigt snart :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 092
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 979
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod