Kastrera äldre hingst - tala om hur jag ska göra

dee79

Trådstartare
Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt att göra en sövd kastration på honom - full narkos. Det är en D-ponny. Bokar tid och hör mig för i mina "bekantskapskretsar" där jag får höra att jag absolut inte bör riskera livet på honom genom narkos och efterföljande uppvak. Får höra av flertalet att de kastrerat sina 10-11-12-åriga hingstar hemma, ståendes.

Detta vill inte kliniken utföra. Ringer grannkommunens distriktare som säger att det är helt ok och att de kan göra en stående kastration. De säger också att de utfört flertalet sådana och att alla gått bra. Bokar in tid med dem.

Idag var en annan av distriktsveterinärerna ute och skulle besiktiga samma häst för försäkring samt börja vaccination av hästen. Förutom att besiktningen tog 2 timmar och 20 minuter :eek: (mina tidigare har tagit runt 30 minuter) så lyckades hon inte varken avgöra om hästen var halt på böjprov (för han busade en del i blåsten) och inte heller lyckades hon vaccinera honom (han är spruträdd).

Därefter så säger hon att de absolut inte utför stående kastrering på hingstar över 2 år och att absolut ingen på deras klinik sagt det. När jag förklarar att det visst var distriktet som sagt det och att tid var inbokad så sa hon att de inte har som "policy" (kan ha varit ett annat ordval) att säga sånt, men hon skulle höra med en av tjejerna (i hennes ord en ung och oerfaren tjej med en pappa som föder upp travhästar) som kanske kunde sagt det. Hon skulle även ta upp att det inte var ok att rekommendera stående på de premisserna och hon tyckte att jag borde ringa kliniken för tid (har fortfarande kvar den tiden - allt har skett under ett par dagars tid, så jag har inte hunnit avboka).

En knapp timme senare ringer hon upp och säger att hon pratat med kollegan och att det blir en stående kastration som beställt. När jag ifrågasätter detta (eftersom hon så bestämt sa att det inte går för sig och att veterinären som tagit på sig det är så ung och oerfaren) så blir svaret att den andra veterinären gjort en annan bedömning och då är det ok eftersom det hände när hon själv var på semester.

Så. För att banta ner en lång historia. Jag har aldrig haft hingst som kastrerats, varken ung eller gammal. Vill inte, men "måste" kastrera denna. Jag har ingen som helst rutin eller erfarenhet tillräckligt för att göra en riskbedömning. Stående eller sövd?

Sv: Kastrera äldre hingst - tala om hur jag ska göra

Sövd på klinik. Riskerna är alltid större ju äldre de blir. Risken med sövning och uppvak är betydligt mindre än risken med stående kastration hemma.

Sövd på klinik. Riskerna är alltid större ju äldre de blir. Risken med sövning och uppvak är betydligt mindre än risken med stående kastration hemma.

Har du någon källa på det?

Jag har kastrerat flera hingstar stående utan problem. Varför skulle risken bli större? Vilken risk?
Själv tror jag det är farligare att sövas ner.

Riskerna är större ju äldre de blir, helt enkelt därför att kanalen från pung till bukhåla blir större.

Har man hästen på klinik så finns alltid tillgång till kompetent personal och all tänkbar utrustning om nåt skulle gå snett.

Vi har också kastrerat flera hingstar hemma, men det har varit unghästar (2 år). Vet. stannar i regel nån halvtimme efteråt men sen är det upp till dig att ha koll på ev blödningar.

Det är ju inte själva narkosen som är det avgörande, utan typen av ingrepp. Generellt rekommenderar man att kastrationen utförs på betäckt funikel på lite äldre hingstar eftersom risken för tarmframfall är så mycket större pga den vidare inguinalkanalen. (Och ja, det finns det vetenskapliga belägg för)! Betäckt funikel innebär att man inte skär igenom alla hinnor som ligger runt testikeln, man tråcklar också ihop lite mer och lämnar inte såret öppet som vid obetäckt.

Risken med narkos är ffa uppvaket. Att hästen skulle dö under själva narkosen kan lika gärna inträffa under djup sedering, det är ju inte idiotsäkert det heller. Och där är förstås möjligheterna att agera betydligt större på klinik där man har syrgas osv. Uppvaket är alltid lite läskigt, men man får tänka att det sällan inträffar något. Hästar sövs ju trots allt rätt frekvent. Jag skulle hellre ta risken med uppvaket än risken med tarmframfall.

Ursäkta sent svar, jag har klippkort till VC och sjukhus med min son *Suckar*

Ja, då kanske klinik är bättre. Hur blir det när de syr ihop? Som invändning har jag fått höra att man inte bör sy ihop för att såret behöver dränera sig själv = det kommer bli en ganska stor påse full i var och blod. Det låter inte rimligt att de skulle sy ihop om risken för det är så stor, men jag måste ju fråga...

Hade aldrig i mitt liv tagit en äldre hingst stående. Har själv lämnat äldre hingst på klinik. De skäl jag fick förklarat för mig var bl a risken för framfall (om det inte läggs invändiga stygn) och att blodkärlen är så pass utvecklade att risken att förblöda vid minsta lilla miss är stor, stående finns inte en chans att rädda. Det räcker med ett litet ryck, så är det åt helsike.

Detta fick jag höra från flertalet veterinärer, samtliga vägrade blankt att skära en äldre häst hemma.

Infektioner kan det bli även med obetäckt funikel på stående häst. Generellt är infektionsrisken mindre på klinik där man har en sterilare miljö och kan vara mer noga med aseptiken. Att sy ihop ett sår är ett ganska vanligt förfarande och leder inte per automatik till var- och blodpåsar! ;)

Min kille som skall kastreras nu kommer att kastreras på betäckt funikel med invändiga stygn men yttersåret lämnas öppet för dräneringens skull, en variant den vet har praktiserat under många år nu och sett klart bättre resultat av än när han sydde igen yttre också.

Personligen så skulle jag tänka igenom om ponnyn verkligen MÅSTE kastreras? Har den varit hingst i 12 år så lär den inte ha varit helt omöjlig att hantera som hingst?

Ingreppet kommer bli riskfylld samma hur det utförs.

Ja jag vet ju inte, det är därför jag frågar. Det är som det brukar, man får lika många olika tips, råd och åsikter som folk man pratar med och när det till och med är olika mellan olika veterinärer så blir man ju osäker.

Okej, det lät ju som ett bra sätt att ta sig an det hela på.

Hade jag kunnat hitta en köpare som ville ha kvar honom som hingst så hade han fått vara det. Han är inte omöjlig att hantera på något plan, han är en hundvalp, men då han inte kommer att gå i avel så kan jag inte ha kvar honom. Eller kan och kan, men jag hinner inte rida och träna och varför ska han bara gå och skrota när han kan bli en bra kompis till någon annan? Jag vill bli av med honom nu lika gärna som jag ville ha honom från början.
Sen fyller han 9 till våren, inte 12.

Något OT.
När räknas de som "äldre" utifrån detta perspektiv?

Jag hade en klappis som kastrerades som 3½-åring. Det var dock aldrig tal om stående hemma eftersom han var klappis, så jag frågar av ren nyfikenhet.
Har en 1½-årig hingst hemma som jag tänkte visa i sommar som tvååring och om han inte duger, kastrera på höstkanten. I första hand tänkt mig stående hemma.

Under de här veckorna när jag har försökt "lära mig" om kastrering av hingst så har det mesta pekat på att hingsten räknas som äldre när den är 3 år fyllda, men även där har åsikterna spretat.

Under de här veckorna när jag har försökt "lära mig" om kastrering av hingst så har det mesta pekat på att hingsten räknas som äldre när den är 3 år fyllda, men även där har åsikterna spretat.

Vi har kastrerat flera över 4 år stående hemma i stallet och alla gånger har det gått bra. Men det kanske bara är ren tur då.

Vi har kastrerat flera över 4 år stående hemma i stallet och alla gånger har det gått bra. Men det kanske bara är ren tur då.

Tur och tur. Ökad risk innebär ju inte att det måste hända eller ens att det händer särskilt ofta. Man har dock bedömt risken så pass stor att man rekommenderar att utföra ingreppet på ett säkrare sätt.

vi har med Kastrerat många (fler än 20) äldre än 4 år. Älsta var 15 år, alla islandshästar och det har gått bra med alla även min gamla arbetsplats har kastrerat många vuxna hästar (islandshästar). Två valde vi kastrera på klinik för några år sedan 8 och 5 år. Båda dessa fick mycket kraftiga infektioner men långa eftervård.

Kan det vara skilnda i riskerna med tarmframfall på häst och ponny. Det är ingen veterinär som har rekomenderat sövning till oss i alla fall.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar