Kastrera äldre hingst - tala om hur jag ska göra

Sv: Kastrera äldre hingst - tala om hur jag ska göra

Lite märkligt, då Islandshästar är en av raserna som diskuteras ev ha en högre risk för vida inguinalkanaler?
Min egen Islandshäst kastrerade jag som 4-åring i våras, sövde honom på klinik och fick lagt ligatur runt sädsträngen, men lämnade hudsåret öppet. Var inte svullen en dag, men så var det ju också ett proffs som opererade ;) :D

Mitt inlägg i diskussionen är alltså att rekommendera sövning, är såpass liten risk vid narkosen.

Sv: Kastrera äldre hingst - tala om hur jag ska göra

Håller med om detta..Har kastrerat otalet hingstar i alla olika åldrar hemma stående, och alla har gått jättebra. Ut i hagen och allt som vanligt efteråt. 2 Har kastrerats på klinik sövda, med mkt underliga råd efteråt ala boxvila och sjukhage= hemska infektioner med massor av återbesök och penicillinkurer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar