Kastrera äldre hanhund?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 16 250
S

sandrabjelkelov

Ja som rubriken lyder, är det någon "ide" att kastrera en 6 årig, snart 7 årig hane. Han är världens underbaraste så han kastreras inte för att han gör utfall eller markerar inne osv utan pga jag har en tik hemma på 1 år som han helt plötsligt visat intresse för, han har aldrig brytt sig om tikar förr och hon har redan löpt för första gången. så till frågan hjälper det ngt? vill inte ha några oönskade blandrasvalpar i framtiden. Snälla vill inte ha några elaka inlägg om att jag skulle tänkt efter innan jag skaffade tik+hane osv.

Sv: Kastrera äldre hanhund?

Givetvis är det idé att kastrera honom, gå kan det ju inte bli några valpar! :)
Dessutom kan prostatan ibland krångla på äldre hanar, vilket du slipper med kastrering.

Vad blir det för skillnad när de kastreras? *känner mig som en nybörjare* för det jag har läst är att de kan fortsätta pga att det är inlärt beteende.

Ja, det är klart att du ska kastrera, det enda du gör det för är ju för att du inte vill ha valpar. och det fixar du ju lätt genom en kastrering (:

Det är olika från hund till hund.
Min hane som var tik-galen som unghund har inte fortsatt alls, men det kan man ju inte veta innan.

skillnaden på en kastrerad hund och en okastrerad är väldigt induviduella, det du får räkna med är en tröttare hund och en hund som lätt kan gå upp i vikt..
Sen kan du inte räkna med att pojkbeteéndet försvinner, men det kan ju inte bli valpar iallafall. :)

tröttare? :) går det? han som är världens soffpära :love:, ska boka tid imorgon. vad kostar en kastrering ungefär? görs det under narkos?

Kastrering görs under narkos och kostar allt från 1500 - 3500 kr vad jag har hört, beroende på klinik. En vanlig kastrering utan medicinsk orsak brukar försäkringsbolagen inte täcka så att du är förberedd på det.

Kastrerade min hane vid 11,5 års ålder (hade några små cystor i prostatan) i samband med en annan operation och den största skillnaden jag ahr märkt på honom är att istället för att alltid vara lite underviktig så måste jag nu vara väldigt noga med maten så att han inte går upp i vikt. Har fått skära ner på fodergivan med nästan 40%. Beteendet hos honom har inte ändrats alls, däremot tycker många hundar både tikar och okastrerade hanar att han är otroligt intressant ;)

ja, vissa hundar blir tröttare och mindre aktiva vid kastrering ( jag har dock en hyperaktiv kastrerad jack russell ;) )

Jag kastrerade min när han var 8 år pga prostatit...han var aldrig spec hanig och jag har inte märkt eg nån skillnad alls på honom mer än att han gick upp i vikt lite, nu är han ju gammal ( 11,5 år)så det är väl också en anledning till varför han går upp i vikt, men det fixas ju lätt med foder som fungerar

okej. tänkte att jag var en av de få som kastrerar när de är äldre.

det finns många som kastrerar äldre hanhundar, sålänge man kastrerar för att hunden inte ska kunna göra valpar är det inga problem, men att kastrera en äldre tex agressiv hund för att bli av med beteéndet är svårt att göra med lyckat resultat. Många som ändå provar, för att få bort oönskade nbeteénde, gör det oftast för att få en lugnande hund.

Men då handlar väl det om ledarskapsproblem? Kastrerar som sagt enbart pga oönskade valpar, finns redan för mycket oseriösa ägare med blandrasvalpar på blocket, man blir ju nästan mörkrädd...

Tänk på att man måste ha koll ändå.
En kastrerad hanhund kan sätta på en löptik, även om det inte kan bli valpar så kan det leda till infektioner.

Om du inte har tänkt ta valpar på tiken så hade jag kastrerat henne istället. Din hanhund kommer med all sannolikhet att fortsätta försöka para sig med henne under löp och risken för livmoderinflamation är stor då.

men om inte hanhunden kastreras har han kvar hanhundbeteéndet och försöka para sig, även om tiken inte är i löp, eller?!
det blir ju inga valpar, men tiken kan ju få infektioner.

men om inte hanhunden kastreras har han kvar hanhundbeteéndet och försöka para sig, även om tiken inte är i löp, eller?!
det blir ju inga valpar, men tiken kan ju få infektioner.
Ytterst få intakta hanar försöker para sig med en tik som inte löper, det är inte normalt.

Okej!
Ja, då är det ju bäst att kastrera tiken, om TS nu inte tänkt ta valpar på henne med en annan hanhund! :)

*kl*
Jag kastrerade nyligen min 8åriga hane pga att han blev väldigt stressad och började rida på min unga hanhund när denne blev könsmogen. Fick fullt ut önskad effekt och jag har återigen min goa glada lugna hund. Så visst kan det ha god effekt äv om hunden är äldre.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 051
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 292
Senast: ako
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap... 2
Svar
37
· Visningar
6 891
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31