Kastrera 8-årig hund, blir det någon skillnad?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Eliza77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 168
E

Eliza77

Hej!

Jag har en 8-årig hane hemma som är en Stor Münsterländer. Han är en jakthund men har dessvärre inte kunnat användas till det. Han är och har alltid varit lite av en damp hund. D.v.s att han är j*ligt jobbig.

Han får disciplins träning, långa promenader, lek, söka efter godis/saker, apportträning och mycket kel. Tyvärr verkar inte det räcka för honom. Han är väldigt styrd av sin nos och det är näst intill omöjligt att få någon vettig kontakt med honom när man är ute. Han har 2 lägen och det är fot eller full gas. Inne kan han ägna timmar åt att pipa när han vill ha uppmärksamhet.

Han har varit så här hela sitt liv och åldern verkar inte ändra på detta.
Helt ärligt börjar jag bli rätt sliten och trött på detta. Jag älskar min krabat och han har värdens coolaste personlighet, mysig, kelig och pratsam. Men....

Vad tror ni om en kastrering vid 8 år ålder. Kan det innebära att han lugnar ner sig lite?

(Jag har tränat hunden för massor av olika instruktörer. Allt ifrån tuffa killar som utbildar polis och sök hundar till "snällare" mjuka hundpsykologer. Inget verkar hjälpa)

Sv: Kastrera 8-årig hund, blir det någon skillnad?

Jag flyttar ditt inlägg: Calazirya

Men kan du inte nyttja hans nos i stället, dvs göra spår och avancerade sådana ( nu snackar vi inte lite godissök )

Har du gått spårkurs, det är mitt tips iaf

Senast ändrad av en moderator:

Ja, vi har gått spår och eftersökskurser. Han är helt fenomenal på det. Problemet är bara att jag inte kan göra det varje dag. Det räcker inte med att göra det på helger....

Vad aktiveras han med på vardagarna då, är det vad du nämnde i ursprungsinlägget ?

Nej, jag tror inte det gör någon som helst skillnad.

Haft två kastrerade hanar, den ena kastrerades som nioåring pga testikeltumör, inga beteendeproblem innan. Han blev inte ett dugg annorlunda efter kastrering förutom att sexdriften försvann. Inte lugnare eller annorlunda mentalt.

Min nuvarande är 5 år i september, kastrerades i höstas pga att det började komma väl dominanta beteenden mot andra hanhundar etc, som vet ansåg det fanns god grund att tro det var testosteronutlösta, och då de var nya och inte befästa fanns det god chans att kastrering skulle fungera. Det var i överigt en väldigt aktiv, energisk och busig hund.

Hans sexdrift är noll och det går extremt mycket bättre med andra hanar, men i övrigt är han precis samma hund som innan, lika full i bus och lika energisk etc.

Och i ditt fall har du ett beteende som är extremt befäst, och som jag inte kan se är kopplat till testosteron. Så nej jag tror inte han blir ett dugg lugnare.

Nej det väl väldigt ihopkopplad med att han är en jakthund som inte jagar och inget som egentligen hör ihop med testosteron..

Dvs en hund med enormt stort aktiveringsbehov :)

Senast ändrad:

Nej precis, och aktiveringsbehovet har som sagt inte förändrats på någon av mina, ej heller har de blivit 'generellt lugnare' sas. Visst, nuv hane är lite lättare att 'komma till tals med', dvs hörseln har skärpts en aning när vi är med andra hundar, men det är ingen jätteskillnad och han kan fortfarande höra lite illa. Men han är lättare att 'nå', men det är ju just för det testosteronutlösta 'mäta krafter'-beteenden är borta.

Han är t ex fortfarande en dominant hund mot andra hanar t ex, och sätter dem på plats om han tycker de sticker upp. Men det där överdrivna är borta. Och inte heller det tror jag man kommit åt om det fått vara (beteendet) i flera år, då är det ju inlärt och då kan du sänka testosteron bäst du vill.

Och helt ense med att det den hunden behöver och kräver och det enda som 'botar' den är meningsfull aktivering.

Ja, en vanlig dag för oss är 4-5 promenader om dagen, varav 2 st längre. Han är ensam max 3 timmar. På kvällarna leker vi, söker och apporttränar hemma. Han får plocka upp olika föremål och vara en liten hjälpreda hemma.
Sedan gosas det och pratas det en hel del.
Tidigare var han med i stallet 1 timme varje dag.

Han har lite hanhunds aggressivitet i sig p.g.a att han tyvärr har blivit på hoppad 3 ggr. Tidigare var det inte ett problem. Han har en golden hane som kompis halva dagen nästan varje dag. Det fungerar utmärkt då han växt upp med honom.

Jag känner mig lite desperat. Han har vi 2 tillfällen fått P-spruta för att se om det gjort någon skillnad men jag har inte sett någon direkt skillnad.
Han är översexuell och kan "snutta snopp" tills han kommer.
Det är ju inte direkt normalt för hanar....

Hej,

Jag ser inte något som helst problem att du skulle kastrera. Där emot tror jag inte att hans nuvarande sätt skulle förändras så drastiskt. Möjligen skulle han bli något lugnare, men hans aktivitet och jaktbehov, skulle vara lika starkt.

Vi kastrerade vår hane mycket sent. Han var 6 år, en liten "dvärgspetshane" som svårt jobbig som icke kastrerad. Det var praktiskt att göra det eftersom vi har en JRT tik. Kastreringen i sig hjälpte honom just för att han inte lider när hon löper eller så. Men, mycket av hans beteende bottnade i överlägsenhet och brist på ledarskap från oss. I ditt fall kan det möjligen vara så att du behöver trappa upp aktivitetskvoten så att din hund får tappa ur sig energin, få utlopp för jaktbetendet rutinmässigt och träna på ledarskapet. Kanske minska på kel och kärlek ur mänskligt perspektiv och tänka hund. Det har hjälpt oss oerhört, med alla våra hundar.

Nja, jag har inga som helst problem med ledarskapet hemma. Han lyder minsta vink och handtecken.

Problemet är att han får selektiv hörsel/blockar sig när han kommer ut. Det är bara nosen som gäller. Visst är det säkert så att han då inte tycker jag är tillräckligt stark som ledare då och han ignorerar/glömmer bort mig.

Men det jag skulle önska med en kastrering är först och främst att vi kan ha lite trevligare stunder ute. Att han kan fokusera lite mer på mig än sin omgivning. Sedan det förbannande pipandet inne. Som bonus vore det ju trevligt om han kunde släppa fokus på andra hundar ute.

Jag har hört från somliga att vissa hanar kan börja läcka urin efter kastrering. Är det sant?

Ja, en vanlig dag för oss är 4-5 promenader om dagen, varav 2 st längre. Han är ensam max 3 timmar. På kvällarna leker vi, söker och apporttränar hemma. Han får plocka upp olika föremål och vara en liten hjälpreda hemma.
Sedan gosas det och pratas det en hel del.
Tidigare var han med i stallet 1 timme varje dag.

Vad gör ni på promenaderna? Koppel eller lös? Etc.

Jag känner mig lite desperat. Han har vi 2 tillfällen fått P-spruta för att se om det gjort någon skillnad men jag har inte sett någon direkt skillnad.
Han är översexuell och kan "snutta snopp" tills han kommer.
Det är ju inte direkt normalt för hanar

Om inte P-sprutan gett effekt är ju risken att det översexuella beteendet inte dämpas jättemycket av testosteronminskningen, utan är mer ett befäst beteende.

Sen som någon annan sa, absolut kastrera om du vill, men räkna inte med det som en universallösning.

Din hund och du utsätts för andra prövningar utomhus. Jag har som tanke att ledarskapen inte sitter till 100% om ens hund helt plötsligt inte lyssnar. Vi jobbar och jobbar med detsamma, 24 h om dygnet. Vi har 4 st hundar, i olika raser och behov. Det har tagit tid och energi att stabilisera varje individ, men det fungerar.

Då det gäller din hund så skulle jag vilja framhäva vikten av att hunden faktiskt får arbeta sig trött och använda huvudet. "Den ska förtjäna sitt uppehälle", hårddraget, men det är så vi gör för våra hundar. JRT får arbeta sig trött (och vi med kan jag lova) i form av cykling, rollerblades eller bära små vikter. Hon är med i fjällen och får bära sin egen mat i små packväskor. Plus givetvis spår, allmän lydnad plus att vi febrilt försöker få en jägare att jaga med henne. Hon är en helt annan hund. Hon har fortfarande starkt jaktbehov - det är en arbetande jakthund, det får hon utlopp för enbart då vi spårar eller får möjlighet att jaga med henne. Vi har inte som mål att kväva det, utan endast att hon ska få utlopp att vara den hon faktiskt är. Det är tufft, men det är vi som har antagit oss en jakthund.

När det gäller själva kastreringen så har vi bara upplevt positiva effekter. Matlusten har ökat och han äter allt, gnäller inget gällande andra hundar, är inte lika intresserad av dofter och skvätter inte alls. Vi kan ha honom och vår JRT tik då hon löper ihop, utan att han bryr sig. Vi testade först med hormonspruta, vilket inte förändrade något. Men kastreringen gjorde det dock.

Lycka till!

Senast ändrad:

Tyvärr vågar jag inte ha han lös eftersom vi bor i stan men på landet går han lös i skogen. Jag kan få han att stanna komma hur som helst även om rådjur ock Kalle kanin kommer i skogen. Men inte om han får syn på en annan hund. Det är därför han går i koppel i stan.
Ibland går jag med honom i spårlina så han får springa lite. (När han var yngre gick han alltid lös. Innan påhoppen och hanhunds problemet.)

Vi tränar alltid när vi är ute. Han får börja alla promenader att gå fot i ca 10 min. Han får om vart annat gå fot i snigeltakt och växla till springturer. Vi gör sitt och liggkommandon i fart och hastiga stopp. Han backar efter mig på kommando och är fantastisk på platsliggning. Allt detta är han helt suverän på. När man kräver disciplin. Men så fort han får kommandot hopp och lek så är det som om han blir helt döv för "lagom". Han far över allt och armar håller på att ryckas ur led. Det är en pina att alltid behöva hålla koll på honom.
Efter 8 år så tycker man ju att han hade fattat....

Sätt på honom långlina och låt honom vara lös också ...

Sedan tror jag han behöver mer tankenötter än vad han får idag ( varje dag )

• Ni kanske kan börja låta honom dra lätt?
  • Klövjeväska så han får bära lite tyngd ?
  • Mer lydnads övningar än 10 min
  • Enkla upplet/sök samt träna in rutan, fjärr m.m
  • Dvs helt enkelt öka på och avancera moment i lydnaden :)

Liknande trådar

Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 626
E
Övr. Hund Jag har postat en annan tråd om kastration på en 8-årig hane ang. att han är väldigt jobbig men jag måste få ventilera lite bekymmer och... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 716
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025