Kastration av strävhåriga raser

C

cathepsin

Det är inte direkt vetenskapligt bevisat, men jag har hört om ett par fall där strävhåriga hanhundar har fått förändrad pälskvalité efter kastration. Den sträva pälsen har blivit mjukare, och svår eller närmast omöjlig att trimma.

Tänkte höra om det är någon som har praktisk erfarenhet av detta, både positivt och negativt?

Funderar lite på att kastrera min strävhåriga taxhane. Har inte alls några problem med honom, (annat än att han har problem med andra hanhundar) utan vill mest kastrera av praktiska orsaker, dock känns det som om det vore lite trist att kastrera honom om man nu riskerar att pälsen blir "förstörd".

Vill även gärna höra om andra positiva/negativa erfarenheter med era kastrerade hanar, (oavsett pälstyp. Jag känner till den medicinska biten, vill bara gärna höra om andras praktiska erfarenheter).

/c.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastration av strävhåriga raser

Tyvärr stämmer det i många fall att pälskvaliten försämras :(
Det gör det iaf på westien. Det gäller dock även tikar!

Ok, Tack för svar.

Det låter kanske som ett lite fånigt problem, men min hund har väldigt kraftig (och sträv) päls nu, och ska trimmas ca varannan månad. Tror inte att han skulle uppskatta att bli trimmad om han nu fick en mjuk päls:mad: -och jag har inte så mycket lust till att ha en maskinklippt tax:crazy:

Jag förstår absolut problemet. Har haft strävhårstax med medfödd mjuk päls som inte gick att trimma. Han var jämt smutsig och frös dessutom väldigt lätt vilket inte är så praktiskt!

Vi har en strävhårig taxtik som är kastrerad (komplikationer vid valpning så det blev kejsarsnitt = livmodern sprack :crazy:). Hennes päls har blivit jätteförändrad och dålig sen dess, hon har inget strävhår längre utan bara "fjun" och mjuka hår :(...

Bifogar några bilder.

25098016.jpg

24724853.jpg

(Sen har hon ju (som dom flesta kastrerade hundar?) otroligt lätt att gå upp i vikt också..)

Kan bidra med 3 kastrerade tikar och 1 kastrerad hane, alla strävhåriga.

Pälskvaliten har inte förändrats på någon av det. De med tveksam kvalitet innan har haft tveksam kvalitet efter, de som haft fin, sträv päls innan har fortsatt ha det. Tur eller ej låter jag vara osagt dock, men so far inga som helst problem.

Samtliga ovan riesenschnauzer. Haft 1 kastrerad greyhoundtik och 1 greyhoundhane med, de har ju dock inte sträv päls, men ingen av de fick förändrad pälskvalitet heller.

Av alla ovan jag nämnt fick enbart EN några biverkningar eller vad man ska kalla det. Det är riesenhanen, som blev SJUKLIGT lättfödd, och går upp i vikt på luft. Drog ner hans mat till ingenting (4 dl lightfoder/dag, till stor riesenschnauzer) men gick inte ner. Nu idiotmotioneras han, har en aktivitetsnivå som är horribel, OCH äter medicinskt foder för överviktiga hundar, och har iaf börjat gå ner. Halleluja.

I övrigt enbart positiva erf. Greyhoundhanen var en svårfödd rackare, så jag såg fram emot viktuppgången. Icke då, han gick ner 5 kg i samb med kastr och tog aldrig igen den. Övriga (tikarna) har haft samma hull som innan. De har kastrerats pga pyo allihop, och inte märks NÅGON skillnad förutom uteblivna löp på dem.

Bägge hanarna var precis lika pigga och glada med samma temp efter kastrering, däremot slutade de skvätta hemmavid, utan körde stående (på alla fyra) lååångkiss istället. Mkt bekvämt ;) Borta skvätte/skvätter de med lyft ben, men mindre än innan.

Greyisen kastrerades pga testikeltumör, riesenherren pga olämpligt beteende mot hanhundar och viss översexualitet om det var löptikar inblandade.

Hej!
Jag har skrivit lite om min kastrerade hane i en annan tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=948465

Det är en JR, med riktigt sträv päls.
Kvaliten på pälsen har inte ändrats något. Han kastrerades när han var 7 månader gammal, han var sträv redan då man har med åren blivit ännu strävare (är idag 4 år).

Problemet är ju att man inte på förhand vet hur just den individen kommer att reagera på kastreringen. Personligen tyckte jag att fördelarna med att ha min hane kastrerad uppvägde den eventuella risken med dålig päls.

Lycka till!

kl

Det är väl individuellt, men jag upplever att pälsen på tex schnauzer och några av dom sträva jakthundsraserna ändå skiljer sig en del åt. Jag upplever att en terrier många gånger har mycket hårdare/strävare päls än ex schnauzern. Sedan är det väl som sagt individuellt. Risken finns, det är ju ändå hormonellt?

Vad fin din tax var, mycket lik min förra Douglas. Ja i pälsen också, men han föddes med den ;)

svarar alla i samma inlägg,

tack för era kommentarer:)

Jag är fortfarande tveksam till hur jag ska göra.
Min hund är väldigt aktiv, och har aldrig haft problem med att h¨lla vikten, det kan ju säkert förändras med kastration, men jag tror inte att det blir till någon avgörande faktor.

Han har absolut inga problem med dominans eller liknande mot människor, men är osäker/ aggresiv mot andra hanhundar (nu handlar det en 5-kilos dvärgtax, så i praktiken inga större problem med kunna hålla honom eller liknande). Han har haft ett par otrevliga upplevelser med andra hundar (överfallen av löst springande hanhundar två gånger) så jag vet egentligen inte hur stor del av hans agresivitet som beror på generell osäkerhet mot andra hundar, och hur mycket som är ren "hanhunds-aggresivitet".
Han fungerar väldigt bra tillsammans med tikar, om han får lära att känna dem under "kontrollerade former" (-dvs, om det kommer en stor tik springande lös så morrar han och skäller åt den också). Är dock väääldigt intresserad av tikar som ska, eller har löpt, vilket även ger lite problem då svärföräldrarna, som brukar passa min hund ibland, har tre tikar som i princip löper på skift :crazy:

Är dock fortfarande ne aning tveksam med tanke på pälsen. Han ska inte ställas ut mer eller så, men eftersom han nu har så mycket päls är det helt klart ett praktiskt problem om den inte kan trimmas...
Förutom detta ser jag mest fördelar med kastration, har dock upptäkt att kastrerade hundar inte får delta i bruksprov och liknande i Danmark, och då han saknar en "etta" för att bli dansk spårchampion så kanske vi borde vänta lite...

Lawendel, fina bilder på väldigt söt hund! -kan ni trimma henne? eller ska hon klippas / får hon inte så myclet päls??

(en lite komisk detalj är att jag själv brukar rekommendera kastration till alla som frågar om det, men när det nu är den egna hunden känns det plötsligt lite mer komplicerat :crazy: )

Om du är tveksam, och inte är säker på hur mycket som är hanhundsaggresivitet/testosteronbaserat, kan du inte prova att chipkastrera honom först? Visst, vissa svarar dåligt på chipkastreringen, men svarar på kirurgisk, men..

Nu vet jag dock inte hur de ser på chipkastrering och tävlande, men annars får du ju fundera på hur pass du vill han ska bli dansk spårchampion också =)

Sen ett varningens ord ;) Min herre var och är också väldigt aktiv, och inga problem med vikten innan. Åt dessutom högenergifoder för hårt arbetande hundar, över en liter per dag. Innan kastrering alltså, efter har jag redan nämnt. Dock, det är den FÖRSTA av de kastrerade vi haft som gått upp. Jag var ganska 'äh, det där är bara trams, då övermatar man hunden' när folk tyckte hundar gick upp av kastrering. Jag tog tillbaka det. Men som sagt, det är 1 av 6, så det behöver ju absolut inte bli så för dig.

Pälsmässigt, så jag har ingen jättekoll på tax, men om ni tar den där saknade ettan, du ändå inte ska ställa ut, och OM pälsen skulle förändras, gör det så mycket om du får maskinklippa då tex, om den nu skulle bli helt förändrad och mjukluddig?

Det stora problemet med en mjukpälsad tax är nog som tidigare nämnts att pälsen blir smutsig och genomblöt = hunden fryser lättare. De är ju trots allt ganska marknära med sina korta ben...
Som det är nu blir han givetvis blöt och skitig när han har varit ute i skogen, men pälsen blir aldrig genomblöt, och han torkar extremt fort igen.

Visst kan det bli problem med vikten också, men där tycker jag nog att fördelarna med kastration överväger.

Det där spårchampionatet är väl eg. inte såå viktigt, det är mest för att det är kul att vara med på proven och kul att aktivera hunden. Om han blir champion får han inte vara med på fler spårprov här ändå men skulle fx. kunna gå drev eller gryt om man nu skull eha lust till det (det går alltså inte om han blir kastrerad... fånig regel!). -men man kan ju träna med hunden utan att gå på prov också, så det är inte helt avgörande.

Låter f.ö. lite lovande med trollsans strävhåriga JR...

Någon med erfarenhater av kastrerad hantax???

liten pälsbild, på relativt nytrimmad movitz,

2164_2164696708693284056_1105_n.jpg

nytrimmad kropp, men otrimmade ben!

n504007728_101206_9885.jpg

Ah, jo då förstår jag. Ser ju skillnad på mina två, båda maskinklipps dock. Men herrn med lite sämre päls så ffa nyklippt så han blir lättare kall när han är blöt. Den med bättre päls, han 'klarar sig' även nyklippt, det går ju inte igenom än.

Sen är det ingen skillnad när de är 'mitt emellan' sas. Men då är det ju lite längre ben på mina då förstås =)

Ska förresten undersöka medicinsk kastration i en testperiod.
Är dock inte säker på att man hinner se så mycket förändring på pälsen (beror givetvis på hur länge man behandlar), antar att det är den päls som först växer ut efter kastrationen som blir annorlunda.

Ang. bruksprov så tror jag inte att det fins regler ang medicinsk kastration, om inte annat så syns det ju inte på hunden (känner dessutom till ett par ägare av kastrerade tikar som struntar fullständigt i reglerna :angel:, det blir ju dock svårare med en hane...)

Jo, menade inte du skulle se hur pälsen blev, utan om det hjälper mot beteendet. Om det gör det så kan du ju lättare väga den fördelen mot nackdelen med risk för pälsförändring.

Så jag tänkte, se vilka av beteendena som förändras/försvinner av minskade testosteronnivåer. Och då bättre kunna se fördelarna med kirurgisk kastraktion och väga dem mot nackdelarna (risken för kass päls). Visst, han kan vara ett av de fåtal som inte svarar på chip men skulle svara på kir kastrering, men nu ska vi inte vara sådana ;)

Får du en liten änglatax även mot andra hanhundar med chip, så kanske du är mer villig att 'ta risken' med pälsen och kastrera, än om det är ingen eller väldigt liten skillnad i beteende med chipet.

Jag har en kastrerad riesentik,med superpäls!

Hon hade en period drygt ett år efter kastrationen som hon blev brun i pälsen,men jag tror inte det har med det att göra,jag misstänker en jävligt taskig klippning på henne!

För nu är den både svart och jättesträv!
Och vi trimmar inte,vi klipper med maskin!
23679718.jpg

20805148.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 458
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 394
Senast: Johdan96
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 818
Senast: AnneB
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 249
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar