I USA kastreras det rutinmässigt som någon sa. Där har de iofs större problem med oänskade kullar, stray dogs osv. Men tittar man på hur mycket omplaceringarna ökar här i Sver4ige (de som kommer till hundstall etc) så håller vi ju på att bäddar för samma sak här.
Min hane är nio år och kastrerades för en månad sedan pga testikelcancer och det har bara varit fördelar. Han blev lekfullare och piggare, han revirpinkar inte lika mycket och han är nada intresserad av att tiken höglöper under näsan på honom.
Han var en av dessa 'inga problem alls'-hanhundar innan. inte spec intresserad av tikar ens under löp, bara när de höglöpte under näsan på honom, och inte ens då var han speciellt svår (och det tog flera år innan han ens 'upptäckte' vad en höglöpande tik som backade upp baken mot hans nos betydde
Markerade inte inne, inte hanhundsaggresiv eller något. ÄNÅ märker jag som sagt bara fördelar med kastrationen. Främst märks det med att han blivit mer lekfull och mindre intresserad av att pinka på varje buske han ser. Nu väntar jag bara på att han ska börja gå upp i vikt, han har gått NER i vikt efter kastreringen (och han var väldigt smal innan med).
Om jag skaffar en till hanhund någon gång kommer jag 'rutinkastrera' den utan tvekan. Skulle GÄRNA göra det med tikarna med, men där börjar det KOSTA för mycket =/