Kastration av hanhund?

desiree

Trådstartare
Brukar man kastrera hanhundar när de blir könsmogna? Om inte varför?
Är det vanligt att man gör det?

Tacksam för svar. :)

Brukar och brukar, jag hoppas att fler kommer börja kastrera sina hundar som inte är tänkta att användas i avel. :D

Jag lät kastrera min vovve när han var 9 månader. Han har överbett o diverse småfel som gör att han inte lämpar sej för avel, så jag gjorde det som jag ansåg vara bäst för både mej o hunden, OCH vår omgivning.

Ibland gör man det. Om de inte ska användas i avel så tycker jag man kan göra det. De blir lugnare och man behöver inte oroa sig för att det ska hända "olyckor" vid löptikar osv.
Det enda som är är väl att de har en tendens att lägga på sig lite, men motionera så går det bra.

En kompis som bor i USA säger att där är det mer regel än undantag att man kastrerar hundar som inte ska avlas på.

Ja, även alla som omplaceras från hundstall är kastrerade. Något som borde genomföras här i Sverige med tycker jag. :bow:

Japp, håller med du. Funderade läääänge på att kastrera även min äldre tik, men backade varje gång för att det var så jäkla dyrt helt enkelt.

Egentligen borde alla som inte ska användas i avel kastreras. Själv har jag velat hit och dit när det gäller min blandrashane. Jag tvekar för att jag är rädd att han ska bli förändrad. Vill inte heller ha honom lugnare, han är bra som han är. Han har dessutom inga problem med tikar (fattar noll på den fronter!) eller hanhundar. Och fortsätter jag hålla järnkoll borde ju risken vara minimal att ett "missöde" sker. För egen del skulle kastrering framförallt vara ett steg i ansvarstagande.

I USA kastreras det rutinmässigt som någon sa. Där har de iofs större problem med oänskade kullar, stray dogs osv. Men tittar man på hur mycket omplaceringarna ökar här i Sver4ige (de som kommer till hundstall etc) så håller vi ju på att bäddar för samma sak här.

Min hane är nio år och kastrerades för en månad sedan pga testikelcancer och det har bara varit fördelar. Han blev lekfullare och piggare, han revirpinkar inte lika mycket och han är nada intresserad av att tiken höglöper under näsan på honom.

Han var en av dessa 'inga problem alls'-hanhundar innan. inte spec intresserad av tikar ens under löp, bara när de höglöpte under näsan på honom, och inte ens då var han speciellt svår (och det tog flera år innan han ens 'upptäckte' vad en höglöpande tik som backade upp baken mot hans nos betydde ;) Markerade inte inne, inte hanhundsaggresiv eller något. ÄNÅ märker jag som sagt bara fördelar med kastrationen. Främst märks det med att han blivit mer lekfull och mindre intresserad av att pinka på varje buske han ser. Nu väntar jag bara på att han ska börja gå upp i vikt, han har gått NER i vikt efter kastreringen (och han var väldigt smal innan med).

Om jag skaffar en till hanhund någon gång kommer jag 'rutinkastrera' den utan tvekan. Skulle GÄRNA göra det med tikarna med, men där börjar det KOSTA för mycket =/

Ja, det är verkligen synd att det ska vara så snuskigt mycket dyrare än för katter. :p Även för tikar är det ju massor av fördelar, riskerna för juvertumörer och livmoderinflammationer minskar ju drastiskt! :bow:

Roligt att höra att du ser fördelar hos din hund. Av alla jag pratat med är det säkert mer än hälften som är emot det.
Min hane är snart två och ett halvt. Men väääldigt valpig och omogen. Han har inte det minsta intresse av löptikar ännu. Det enda han vill göra med dom är att leka (som med allt annat). Jag tänker att kastrering kanske "tar" mer på honom än en äldre hund eftersom han är så omogen.
Jag är jätterädd att han ska bli lat och tråkig efter kastrering. Eller olik sig på annat sätt..? Men det kanske bara är jag som är löjlig. :o
Ändå är jag helt emot blandrasavel, och har egentligen den uppfattningen att blandraser bör kastreras som ett ansvarstagande från ägarens sida. Dubbelmoral - javisst. :)

Tack så hemskt mycket för alla svar. :bow:

Det lutar åt kastration av min lille kille. Fast nu är han ju bara 8 veckor. Så det får vänta en liten stund. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 970
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 837
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 887
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar