Kastning och mediciner

Görel

Trådstartare
Moderator
Som jag skrivit i en annan tråd har mitt dräktiga sto fått lymfangit och medicinerats med finadyl (heter det väl :confused: ) en gång, samt fått penicilin och cortison varje dag. Enligt veterinären KAN finadyl och cortison framkalla kastning. Är det någon som vet hur lång tid från påbörjad och/eller avslutad medicinering som det är risk att hon kastar p g a medicinerna?
Måste veta när jag ska dräktighetskolla henne igen!

Sv: Kastning och mediciner

Mitt ena sto gick på Finadyne hela augusti under en dräktighet för ett par år sedan utan problem.

Cortison är farligare än finadyne vad jag vet, men ett av mina ston gick på butta i flera månader före fölning utan att något hände, ca 3 månader innan fölning!

Oj, det måste vara allvarligt om man ger cortison till ett dräktigt sto.
Hoppas att det går bra allting.

Jarrah har ätit både Finadyne och Butta under flera av sina dräktigheter och det har inte hänt något. Cortison har jag ingen erfarenhet av.

Det var väldigt allvarligt!

Trots penicilin och finadyne gick svullnaden inte nedåt utan fortsatte uppåt på benet, och då såg veterinären ingen annan utväg än att ge henne cortison.

Tanken var att mitt sto också skulle få butta, men eftersom det är ett :devil: att få i henne det valde vet att ge henne cortison istället. Vi tittade först på metacam, som hon fått istället för butta och ätit glatt, med det får man tydligen inte ge till dräktiga ston. Vet ville undvika cortison då man tydligen ger det till kor som abortmedel bl a.

Skönt ändå att höra från er vars ston medicinerat under dräktigheten och ändå fått föl!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 040
Senast: Similitude
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
5 095
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka