Kastering.

S

_Sweetheart_

Har några frågor om kastrering, igen.

Vad anser ni att man skall göra, stående eller liggande?

På klinik eller går det bra att göra hemma?

Vad skulle ni ha valt till en 3,5 åring, liten häst?

Sv: Kastering.

Jag valde liggande på klinik.

Då fick jag honom ihopsydd och vet har haft goda möjligheter att se att allt ser bra ut och kan sy ihop ev vida kanaler för att förhindra tarmframfall.

Det läker också ihop fint, ingen risk för "stringar" eller vad det heter.

Operationen är steril vilket minskar risken för infektion väldigt mycket.

Han blev inte ens liiiite svullen, kunde gå ut i ren hage med lugn kompis redan nästa dag, hade inte ont så jag kunde i lugn och ro hålla koll på såret.

Det blev lite dyrare, men myyyycket enklare eftervård och nästan garanti på att det inte blir några komplikationer.

Slapp gå och oroa mig för ett öppet blödande sår, hur det "ska" se ut och när det är fara på färde.

(förra unghingsten kastrerades stående hemma, hade otroligt ont länge och blev jättesvullen)

Väljer lätt samma igen, om det skulle bli aktuellt.

DV gör det hemma, stående. Otroligt många som föredrar att låta DV göra det hemma.Dels för att det går snabbt,enkelt och håller nere kostnaderna men också för att slippa söva hästen.

Vi har också kastrerat våra unghästar hemma stående under lokalbedövning av D.V.
Vi har varit väldigt noga med efterbehandlingen, motionerat dem i hage minst 20 minuter morgon och kväll för att det inte skulle läka ihop utifrån för snabbt.
Men nu har ju du ingen jätteunghäst så då skulle nog jag välja klinik istället.

Jag kastrerade min för ca 2 veckor sedan. Han blir 4 nu i maj. Jag gjorde det ståendes, men på en klinik. Jag ville inte att det skulle finnas blod här hemma i stallet, så det var väldigt bekvämt. Han har inte haft ngr komplikationer, än så länge. Knack knack knack

mvh sandra:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 617
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka